Blodprov som ska tas fastande

Sv: Blodprov som ska tas fastande

De brukar vara 8 eller 12 timmars fasta och man får dricka vatten åtminstone.

Sv: Blodprov som ska tas fastande

"Ibland ska man vara fastande

När vissa blodprover tas ska man vara fastande, det gäller bland annat när olika salter, vitaminer och blodfetter ska kontrolleras. Man får i så fall information om det före provtagningen. Fasta i provtagningssammanhang innebär att man varken ska äta eller dricka annat än vatten minst tio timmar före provtagningen.

Om proverna tas på morgonen kan man alltså äta som vanligt kvällen innan, men man ska hoppa över frukosten.

Det är bra om man undviker fet mat och alkohol dagen före provtagningen. Dessutom bör man också undvika kraftig fysisk aktivitet och avstå från rökning under dygnet innan provet tas.

Fastereglerna kan variera mellan olika laboratorier och beroende på vilka prover som ska tas."

http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Undersokningar/Att-lamna-blodprov/

Liknande trådar

Hundhälsa Vår hund på drygt 7 kg ska genomgå gastro- + sigmoideoskopi. Tydligen ska dom fasta i 48 h. Som tur är betydde det inte samma sak som...
Svar
5
· Visningar
723
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Sååå … har fått det en gång tidigare via regionen men nu kräver de att man tar antihormoner först. En av dem får inte tas av kvinnor...
Svar
1
· Visningar
296
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka