Blod på tuggbenet.

Kaktuzblomma

Trådstartare
Är hundvakt till mammas Whippar och gav dom var sitt vitt tuggben för ca 10 min sedan. Den enas tuggben är nu lätt rödfärgat i ena änden, men han visar inga tecken på att ha ont eller besvär utan gnager glatt på tuggbenet.

De är vuxna vovvar som har knaprat i sej ett stort antal tuggben under årens lopp. De senaste månaderna har det dock vart lite snålt med dessa och de gnager inte på inredning, pinnar eller dyl.

Kan det vara så att tandköttet är "ovant med motionen"? En människas tandkött kan ju börja blöda vid tandborstning.

Är jag bara nojjig? :confused: Hunden är ju nöjd och glad.

Sv: Blod på tuggbenet.

Mina brukar tugga så intensivt att det börjar blöda, framförallt om de är ovana. Jag brukar ta ifrån dem benen när det börjar blöda och påminna mig om att ge ben oftare istället :p

Min tuggar också så att det blöder ibland. Men kolla i munnen för säkerhets skull så det inte är något som har fastnat. :)

Det är ingen fara om det blöder lite. Ben är hårdare än tandkött och de kan gnaga rätt intensivt. Ibland blöder jag i mitt eget tandkött av att bara borsta tänderna, men lider ju inte av det :) Du kan lugnt ge din hund ben och ger du oftare får de sundare och starkare tandkött.

Det är för det mesta ingen fara alls, men lite blod på tuggbenet är ofta ett tecken på att hunden har en lindrig gingivit (eller en allvarlig men då hade ni nog märkt andra symptom). Gingivit betyder inflammation i tandköttet och det gör då tandköttet lättblödande, man ser ofta en lite mer ilsket röd rant i tandköttet i övergången mellan tandkött och tand. Om det får gå längre får man tandsten, svullet tandkött, dålig andedräkt och såsmåningom parodontit (inflammationen sprider sig ned i tandens stödjevävnad) och tandlossning.

Konrollera munnen och finns det inga tecken på någon skada som orsak till blödning så får man misstänka gingivit. Att tugga mycket (ge ben oftare) hjälper ibland, på vissa individer och i vissa lindriga fall samt alla mer allvarliga bör man börja borta tänderna på sin hund.

Olika individer har olika lätt att få gingivit, jag själv får det tex väldigt lätt, och då blir tandköttet lite ömt men borstar jag extra intensivt där en vecka läker det ut igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka