Blocket vs. Tradera - säker näthandel

Iser

Trådstartare
Jag har hittat ett par skor på Blocket, som jag tänkte köpa. Säljaren ville att jag skulle sätta in pengar direkt på hans konto, då skulle han skicka skorna på posten.

Jag svarade då att jag inte vill betala utan att ha sett skorna, men att vi kunde använda en av Blockets betaltjänster (blocketpaket eller direktbetalning).

Då svarar han i sin tur att jag kan köpa dom via hans traderakonto. Vilket fick mig att undra om Tradera verkligen är så mycket säkrare? - jag ha nämligen aldrig handlat där.

Jag undrar även om någon har erfarenhet av någon av Blockets sk säkra betaltjänster?
 
Sv: Blocket vs. Tradera - säker näthandel

Blocketpaket är väldigt oförmånligt som säljare. Som köpare betalar man bara återporto om man inte gillar varan. Jag hade som säljare aldrig betalt för att nån vill se varan då får de komma och kolla själva.
 
Sv: Blocket vs. Tradera - säker näthandel

Tradera har väl ingen egen betalningslösning, vad jag vet (om det inte kommit de senaste veckorna).
Kanske menar han Paysonkonto? I så fall behöver man inte blanda in tradera, det fungerar utmärkt utan.
Till Payson för man över pengar så att säljaren kan se dem men väljer man paysongaranti (kostar lite extra) så ska man ta emot och godkänna varan innan man gör pengarna tillgängliga för säljaren.
 
Sv: Blocket vs. Tradera - säker näthandel

Fast nu får du ju tänka åt båda hållen. Varför skulle säljaren skicka iväg skorna utan att få betalt så att du ska kolla på dem innan du betalar?

Jag har i många år handlat massor på nätet och kutymen är att man betalar till säljarens konto och sen skickas varan när säljaren har pengarna. I annat fall kan varan skickas mot postförskott, men då får du ändå inte se på skorna innan du hämtar ut dem.

Snacka om att vara orättvis. Har du ingen bekant där skorna finns så att den personen kan kolla på skorna och så för du över pengar till din väns konto?
 
Sv: Blocket vs. Tradera - säker näthandel

Jag skulle tro att han mena på att om man går via Tradera så ser du hans tidigare omdömmen från andra köpare... Och då "ser" att han inte har för vana att "lura" folk = du betalar , han skickar ...
 
Sv: Blocket vs. Tradera - säker näthandel

Men det var ju inte det jag ville. Därför föreslog jag att vi kunde använda några av dom alternativen, som Blocket har, som ska göra det säkert för båda parter.
 
Sv: Blocket vs. Tradera - säker näthandel

Jag skulle tro att han mena på att om man går via Tradera så ser du hans tidigare omdömmen från andra köpare... Och då "ser" att han inte har för vana att "lura" folk = du betalar , han skickar ...

Jag misstänker också att det var så han menade. Men hur säkert är detta då? Som sagt jag har aldrig handlat på Tradera och undrar därför hur stor risken är att bli lurat?
 
Sv: Blocket vs. Tradera - säker näthandel

Jag 600 genomförda affärer på Tradera. Jag sätter ALLTID in efter att sett varan på bild och när jag säljer skickar jag när sett pengarna på kontot. Utan krångel eller mejlande öht.
Om man vill ha hängslen och livrem får man väl handla på stan! Jag skulle bli skitsur om någon budade och sen skulle diskutera betallösningar och själv skulle jag såklart inte ens tänka tanken. Oförskämt.Man ska kolla på omdömen och bilden helt enkelt och sen inte krångla och uppta andras tid. Ofta handlar man ju på Tradera för att det är billigt eller för att något är unikt och då får fyndchansen ställas i förhållande till risken.Hur vet man som säljare att de bara inte passade?
 
Sv: Blocket vs. Tradera - säker näthandel

Jag misstänker också att det var så han menade. Men hur säkert är detta då? Som sagt jag har aldrig handlat på Tradera och undrar därför hur stor risken är att bli lurat?

Om man köper från folk som har bra omdömen är risken liten. Om tex en säljare har 300 bra omdömen och 4-5 dåliga. Då går man in och kollar vad de dåliga gäller. Oftast är de då pga att den som gett omdömet verkar mysko. ( Jag går också in och kollar hur statistiken på den som gett det dåliga omdömet ser ut).

Jag har bara blivit lurad EN gång och jag har köpt och sålt på tradera i flera år.

Det var en människa som sålde en kappa som var helfodrad med fårskinn enligt annonsen och sen när den kom var det bara kragen som var äkta och resten syntetpäls. Vilket hade betydelse eftersom jag skulle använda fodret och kassera resten av kappan.

Ville returnera kappan då den inte alls motsvarade beskrivningen men säljaren vägrade. Så hon fick ett negativt omdöme ( och sedan fler av andra köpare och sedan blev hon avstängd).

Men kappan var ju hel och fin annars fast inte i min storlek så jag sålde den igen på tradera med RÄTT beskrivning på fodret och fick tillbaka mina pengar...( Och den köparen blev jättenöjd).

Men jag tog en liten chansning på den jackan och köpte av en säljare som var ny och inte hade mer än 1-2 omdömen, för jag var lite desperat efter svart krusigt fårskinn..till ett historiskt klädprojekt.

( Men på nåt sätt var det lite kul när säljaren krävde att jag skulle bevisa att det INTE var fårskinn i fodret... mitt svar det står "lining 100% acrylic på tvättlappen inne i kappan". Människan hade alltså inte ens koll på vad det stor på lapparna inne i kappan!)
 
Senast ändrad:
Sv: Blocket vs. Tradera - säker näthandel

Fast det är inte säkert för säljaren. Jag kollade upp blocketpaket när en köpare ville ha det. Hämtade inte köparen ut = säljaren betalar frakt + återfrakt. Vill köparen inte ha varan efter ha kollat på den betalar köpare bara återfrakten. Alltså får jag som säljare betala för att köparen ska kolla på varan. :meh:
 
Sv: Blocket vs. Tradera - säker näthandel

Jag 600 genomförda affärer på Tradera. Jag sätter ALLTID in efter att sett varan på bild och när jag säljer skickar jag när sett pengarna på kontot. Utan krångel eller mejlande öht.
Om man vill ha hängslen och livrem får man väl handla på stan! Jag skulle bli skitsur om någon budade och sen skulle diskutera betallösningar och själv skulle jag såklart inte ens tänka tanken. Oförskämt.Man ska kolla på omdömen och bilden helt enkelt och sen inte krångla och uppta andras tid. Ofta handlar man ju på Tradera för att det är billigt eller för att något är unikt och då får fyndchansen ställas i förhållande till risken.Hur vet man som säljare att de bara inte passade?

Det kan hända att jag är oerfaren i att handla på fett viset. Men jag förstår nog inte riktigt hur det kan vara läge att bli slutspurt, bara för att någon vill diskutera betalningsalternativ. Ja menar varken säljare eller köpare vill ju bli lurade och det kan man väl ha ömsesidig respekt för om man är en ärlig människa.

Men tack alla för era svar!
 
Sv: Blocket vs. Tradera - säker näthandel

Oj då... Det syntes på mitt förra inlägg att det var skrivet på Iphonen - det gick visst lite fort.

Jag har inte haft tillgång till dator på en vecka, så har haft lite svårt att följa upp på denna tråd. Som tur är verkar det som att skorna är kvar och personen har bra omdöme på Tradera, så man kanske skulle våga sig på att testa Tradera - någon gång ska väl vara den första;)

Men hur går betalning till på Tradera? Är jag tvungen att skapa ett konto? Måste man vänta tills auktionen tar slut? Säljaren har ju sagt att jag kan betala till hans Tradera-konto nu, men jag ser inte hur det går till, när jag går in där. Det står typ "betala nu" på ett ställe, men det går inte att klicka på...

Hoppas ni vill hjälpa en nybörjare:)
 
Sv: Blocket vs. Tradera - säker näthandel

Jag både köper och säljer en del på nätet, alltid förskottsbetalning, aldrig haft några problem.
 
Sv: Blocket vs. Tradera - säker näthandel

Betalar man som köpare på blocket så måste paketet dyka upp inom 10 dagar, annars gör blocket en utredning om bedrägeri. Jag sålde en sadel på så vis, köparen betalde in ett antal 1000-lappar via blocket och jag bekräftade det och hade pengarna på kontot direkt. Sedan skickade jag paketet och allt gick mycket smidigt.

Om nu säljaren skulle vara bedrägare så kommer det ju inget paket och då meddelar man blocket så fixar de det enligt vad som står. Jag tycker det verkar vara ett bra sätt.
 
Sv: Blocket vs. Tradera - säker näthandel

Du måste ha ett Tradera-konto för att kunna köpa grejer på Tradera.
 
Sv: Blocket vs. Tradera - säker näthandel

För att handla på Tradera behövs ett konto. Betalningen sköts dock precis som via t ex Blocket. Man väljer de lösningar som finns utanför Tradera, de har ingen egen betallösning.

Min favorit är Swish-överföring, men det är samma sak som en vanlig banköverföring (bara snabbare).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 542
Senast: Lena_B
·
Ridning OBS! Kolla inlägget under detta inlägg för en kortare sammanfattning om ni inte orkar läsa igenom hela det här inlägget! Hej! Jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: mumin
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp