Blivit ridrädd..... Några tips?

K

Katrillion5

Jag har ridit i 13 år och älskar hästar och ridning. Jag arbetar nu som ungdomsledare på en ridskola och håller i ridläger, har knatteridningar och hanterar hästar dagligen. Jag är absolut inte rädd för hästar från marken, hanterar till och med rätt "bråkiga" hästar utan att vara rädd. Nu till problemet.

Under en period när jag var i 10årsåldern började jag tänka på alla olyckor som kunde hända i stallet (hade inte tänkt så långt innan) och jag blev rädd för att sköta hästar (de kunde sparkas), blev rädd för att rida (jag kunde bli avkastad) och jag blev rädd för det mesta i stallet helt enkelt. Var nära att sluta rida men tack vare en stark ridlärare så kom jag ändå över rädslan och det blev bra igen.

Nu, 10 år senare, är det likadant igen, nästan. Jag är som sagt inte alls rädd för hästar från marken, men jag är rädd för att RIDA, rädd för att ramla av. På ridskolan där jag är nu är det bara en häst jag kan rida (storleksmässigt) och han är en oerhört snäll men lättskrämd och bockig connemara. Är inte rädd för honom från marken, men jag avskyr när han larvar runt när man rider ut. Han känner såklart att jag blir rädd, vilket gör honom osäker. Som om inte det räcker hör han dåligt och han rids inte särskilt ofta. Tycker synd om honom som inte får komma ut men jag vågar helt enkelt inte sätta mig på honom mer. Har egentligen inga skäl att vara rädd, då det sex av tio gånger inte har hänt något när vi ridit ut och jag har aldrig ramlat av honom. Jag har ju däremot sätt hur alla andra bockas av.... Tyvärr kan han inte ledas ute.

Det finns inga rimliga anledningar (utrustning eller dålig behandling) som gör att han skulle kunna bete sig såhär. Han är antagligen bara lättskrämd av sig.

Jag känner mig så misslyckad som är en sån person i stallet som barn ser upp till och frågar om råd. Jag delar glatt ut hurtiga råd om att "det är bara att försöka igen" och det gör folk också, samtidigt som jag själv är ridrädd.

Tycker det är otroligt synd att det blivit såhär, jag är ju inte alls rädd för att rida hästar jag inte känner = jag vet inte om hur de brukar bete sig. Jag vill så gärna rida en lugn men framåt häst.

Ibland får jag känslan av att jag lurar mig själv, man kan ju även ramla av lugna hästar. Jag hade en sköthäst som skenade jämt förut, men henne var jag inte rädd för, för hon bockade eller stegrade inte, hon bara sprang.

Snälla, är det någon som har något tips på hur jag ska komma över min feghet? Att tänka på?

Sv: Blivit ridrädd..... Några tips?

Jag kan verkligen relatera till din rädsla, eftersom jag kämpar på med mig själv... Jag har tagit backen X antal ggr och det gör ont... och man är DÖrädd när man ska upp igen, men på någe vis måste man ta tag i sin rädsla och övervinna den... annars så vinner ju rädslan och då blir det inge kul alls... Jag har alltid varit rädd för att rida själv, men imorse direkt jag vaknade bestämde jag mig för att rida iväg ensam... gjorde snabbt undan det som skulle göras och drog iväg innan jag började tvivla och skrämma upp mig själv.. det gick superbra... 2 incidenter som jag klarade med glans... så iblöand är det bara att GÖRA utan att TÄNKA, för så fort man börjar tänka börjar man se alla faror och då sviker modet... Kramar i massor till dig... Kämpa på och acceptera dig själv och dina rädslor, erkän dom och då kommer du hitta verktygen att övervinna dom... Hejja hejja....:banana:

Ge inte upp,tänka possitivt, komma ihåg att andas.
Tänka ut knep för att bryta hästens dåliga ovana och hur du ska kunna bryta rädslan att ta över dig.'
Prata om din rädsla till andra, skäms inte... det finns fler än du som är rädda.
Jag kämpar jag med, rider två tre gånger i veckan och i början var jag så nervös att jag mådde illa men nu känner jag längtan till varje ridpass..
Lycka till!!!;)
Mvh Lillan

Du kanske borde byta ridskola, om där bara finns en häst som du kan rida och som du känner en sådan rädsla tillsammans med? Om det dessutom är en häst som "bockar av alla andra", kanske han överhuvudtaget inte borde vara på en ridskola för barn? Och du kan ju ändå fortsätta som ungdomsledare.
Det är ju jättebra att du fixar att hantera även bråkiga hästar från marken. Jag blev (för rätt många år sen, men visst, det märks säkert än...) sparkad i huvudet av en häst när jag slarvade med att leda den korrekt. När jag hade blivit frisk igen spjärnade min kropp emot markarbete med hästar, men att rida dem gick utmärkt (jag träningsred unga galoppörer, så det sprattlades garanterat en hel del). Trots att jag mentalt övervann rädslan för markhantering rätt fort, fortsatte kroppen att sura i flera år. Men till slut gick det också över. Det gick över för att jag envisades.
Positiva upplevelser tillsammans med positiva hästar kan säkert hjälpa dig över mycket av rädslan, tillsammans med din egen viljestyrka och längtan efter att rida, och när du känner dig mogen kan du ju - om du vill - börja ta dig an krångelpellarna.
Rent praktiskt kanske du kunde träna upp din följsamhet på en mekanisk tjur? Det låter kanske fånigt, men principen är ju densamma. Man behöver inte bli rädd om hästen t.ex. bockar, bara man har lite vana av att hänga med i svängarna.
Ge inte upp! Det är underbart att rida. Ju räddare du känner dig nu, desto modigare kommer du att känna dig när du har löst problemet. Vilket jag definitivt tror att du gör!

Har tänkt tanken att byta ridskola, åtminstone rida på en annan ridskola. Dock finns det bara två där jag bor, den ena är den jag är på nu och den andra har jag ridit på innan. Tyckte som synd är inte att de var speciellt bra med hästarna där.. :/ Jag lärde mig mycket i ridning men de är rätt "hetsiga" eller vad jag ska kalla det på den andra ridskolan, det ska hoppas bana på okända hästar, om hästen inte lyder i dressyren är det spöstraff som gäller.... Har ju dessutom själv sett att båda ridskolornas hästar är ungefär lika lydiga, bara det att vi tar det lugnare med våra. Har också funderat på att ta en lugn häst (som jag provrider förstås) och stalla upp på min nuvarande ridskola, men det kanske är dumt nu när jag är osäker.

Spöstraff i dessyr? Låter riktigt tråkigt.
Du kunde kanske bli medryttare på en sjyst häst? Det kan iofs vara svårt att hitta en sådan häst, men det har definitivt sina fördelar. Typ när hästen börjar ta sig för magen på helgkvällen och begär jourveterinär, och det bara är att kontakta ägaren i stället. Alla mina egna djurs centrerade smärtor tycks utspela sig på helgdagar, gärna nattetid.
Dom håller sig friska på vardagar och dagtid. Alltid något att glädjas åt.

Terapihäst som jag kallar det är en idé, en Medryttar/foderhäst som man kan lita på till 100%. Har haft en sådan och det har hjälp, mycket! :)
Sen ska man andas och för vissa hjälper det att bara inbilla sig själv att man inte är rädd, att det inte gör ont att ramla av osv, men det beror ju på hurpass rädd man är från början. Hoppas du kommer på något :)

Håller med! Man måste börja med att hitta en riktigt snäll o lungn häst, som du kan rida på och känna dig trygg. Sedan kan du i din egen takt öka kraven, börja med att bara skritta runt lite lungt när du känner dig trygg och litar på hästen kan du börja trava osv. Det är jätte svårt att komma över sin rädsla om man inte har en häst som man känner att man kan lita på... Kanske finns det någon av hästarna på ridskolan som är "fel" storleksmässigt men som du kan sitta på lite bara för att känna dig lite tryggare?
Lycka till!

Spöstraff i dessyr? Låter riktigt tråkigt.
Du kunde kanske bli medryttare på en sjyst häst? Det kan iofs vara svårt att hitta en sådan häst, men det har definitivt sina fördelar. Typ när hästen börjar ta sig för magen på helgkvällen och begär jourveterinär, och det bara är att kontakta ägaren i stället. Alla mina egna djurs centrerade smärtor tycks utspela sig på helgdagar, gärna nattetid.
Dom håller sig friska på vardagar och dagtid. Alltid något att glädjas åt.[/
QUOTE]

Vart vill du komma med detta?? Förstår inte riktigt hur det är relaterat, men det kanske bara är jag;)

Jag var också rädd efter en olycka på en skenande fjording för två år sedan. Ambulans och hela köret! Men kom upp på en underbar Connemara, men som även han är osäker i ridningen & bockar gärna. Men jag bestämde mig för att, antigen gör jag det halvdant och dåligt, eller så ger jag mig fan på att nu jävlar är det jag som bestämmer, nu går han fint & bockar inte alls lika mycket, & min balans har blivit superb! Det gäller att lita på hästarna, så litar dme på dig! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
549
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur