Bli av med oönskade växter

A

anra

Vi fick i våras överta grannes arrende på en hage, den hagen skall av oss i första hand användas som "vinterhage", det är bara under juni juli aug som inga hästar alls skall gå där. Problemet är att förutom gräs så växer det all sköns skräp där, tex nässlor, kardborre och mer otrevligt stånds, falsk palsternacka och johannes ört.. Det har inte gått några djur alls i den hagen på 3-4 år så det är en djungel där.
Nu vill jag bli av med alla skräp växter men att plöja upp och så in nytt är inget alternativ eftersom att hagen måste kunna användas under vinter så även om jag plöjer och sår in nytt nästa vår så kommer ju marken inte att hålla för alla hovar under vintern utan det kommer ju bara bli upptrampat. Måste jag gå och gräva, rycka upp allt:crazy: eller finns det annat sätt som låter gräset få en chans men håller undan ogräset? Delen av hagen det handlar om är inte så stor knappt 1 ha.
 
Sv: Bli av med oönskade växter

kan det räcka att gräva upp de farliga växterna och den dra över med betesputsaren?
 
Sv: Bli av med oönskade växter

Om det finns stånds i hagen så ska de grävas upp och transporteras bort, helst innan de går upp frö. Hinner de komma så långt att de fått frö så kommer de ingen nästa år.
Tänk på att ha handskar och långärmat när nu ger på ståndsen, för man kan få husirritation av den. Var också noga med att få med allt och så menar jag allt både under och över jord.
 
Sv: Bli av med oönskade växter

Jag upplever det som att Stånds snart finns i så gott som varje hage här i vår del av landet (södra skåne).
I vår gamla vinterhage har vi lyckats bra med att bli av med den genom att rycka upp den. Johannes ört och Palsternackan däremot är mycket svårare att bli av med för hand. Jag fick ett tips om att inte plöja utan bara
harva upp ytan och sedan så gräsfrö och gödsla, men räcker det för gräsfröna att bara fräsa runt lite i ytlagret för att sedan så.
 
Sv: Bli av med oönskade växter

men om jag använder betesputsaren så kommer väl det som jag har huggit av att ligga kvar i hagen, och där vill jag väl inte ha det eller?:confused:
 
Sv: Bli av med oönskade växter

men om jag använder betesputsaren så kommer väl det som jag har huggit av att ligga kvar i hagen, och där vill jag väl inte ha det eller?:confused:
Det stämmer och speciellt om du har stånds så måste det tas bort från hagen för undvika förgiftning.
Men annars så normalt om man kör över med betesputs och man bara har "rätt" växter på betet kan dessa ligga kvar utan att det händer hästarna något.
 
Sv: Bli av med oönskade växter

vad gör du av det du klipper med gräsklipparen och lien? kratta ihop det! hade det bara varit högt gräs så hade du ju kunnat hugga det och torka de på en Hässja så har du lite extra hö till vintern också ^_^. nu när det blir lite dåliga växter också så hade jag brännt det, stånds och skräppor är det jag har erfarenhet av i hagar (inte i egna hagar dock) och det har vi bränt så fort det gått, de sprids alldeles för snabbt annars.
 
Sv: Bli av med oönskade växter

Det finns inga genvägar. Ståndsen ska du ta i tu med direkt, dra upp och elda upp - jag slängde in de få jag hade i pannan:devil:

Resten drar du upp, nässlorna kan du iofs lämna kvar för de skadar ingen. Sen kör du med betesputs.
 
Sv: Bli av med oönskade växter

Undrar över en liknande fråga: när man har massor av smörblommor i en hage, vad göra? Hästar brukar ju rata dem, men när det är jättedominerande skulle man gärna vilja göra ngt åt det...Har ni några erfarenheter av det?
 
Sv: Bli av med oönskade växter

Jag slår med lie innan de går i blom och hinner fröa av sig. Det tar några år att bli av med dem helt men de minskar ändå synbart varje år i alla fall! Medan betet vilar vattnar jag på med saltvatten över de värsta ställena också. Gräset på samma ställe dör förstås också till stor del, men det är lättare att så in nytt där året efter än att försöka dra upp alla smörblomme-rötter för hand.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 815
E
Hästhantering Jag står i ett stall som har både sommarhage, sjukhage och en "vinter" hage. Sommarhagen är stoor och slät mark men mycket buskar och...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Lindsen
·
Hästmänniskan I år har jag bara haft två minisar hemma och betet håller på att växa igen helt! Denna växt har jag haft lite i kanterna men nu håller...
Svar
9
· Visningar
1 648
Hästmänniskan Vi har gård, med egen mark. En stor del av marken är utlånad till ena grannbonden, detta skedde innan jag flyttade hit, och var en win -...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp