Blev det ett ödem???

tinafinis

Trådstartare
Ger min häst penicilin intramuskulärt.
Hon har lite svårt att vara stilla så man får verkligen vara noga med att aspirera så det inte kommer i något kärl.

Idag gick det rätt bra då min sambo höll henne, men hon råka rycka till en gång rätt reält. Dock hade inte nålen hamnat i något kärl.

När jag nu ikväll tog in henne hade hon en jättebula på halsen, som en nytnäve ungefär. Det var mjuk och hon verka inte ha ont.
Det konstiga var att bulan inte var där jag stack henne utan ett par cm från det området.

Vad kan detta ha varit?

Sv: Blev det ett ödem???

Ett ödem är ju lite ospecifikt. Visst kan det vara en vätskeutgjutning, men av vilken anledning? Det kan röra sig om en överkänslighetsreaktion mot penicillinet eller en infektion (någon bacill kan ha först in fr huden m kanylen). Om hästen hoppade o skuttade kan kanylen också ha skadat ett kärl och orsakat en blödning, ett hematom. Skulle dock vara ett ganska stort kärl för att ge en hel bulle. Håll koll så att bulan inte blir hård, varm o ömmande. Smörj ev lite NSAID-gel (t ex zon) på den, lite antiinflammatoriskt skadar ej.

Det kanske var ett hårstrå som råkat vika sig inåt när du stoppade in kanylen. Det hände min häst. Det var inte roligt. Han blev sjukare av det än av bihåleinflammationen han fick penicillin för. Din häst kanske har fått någon mildare variant eftersom det bara är som en knytnäve. Har h*n feber? Ett tips är att låta h*n äta ur hönät om det gör ont att böja på halsen

Nä ingen feber.
De lustiga är som sagt att bulan är en bit ifrån insticksområdet.
Nålen stacks rakt in.

Om min häst fick ont på halsen o inte ville äta från marken så skulle ja kontakta vet så skulle hon få annat.

Imorgon e vet tillbaka på kliniken o ja ringer nog o rådfrågar dom. Sticker henne även på andra sidan imorgon.

Men oj, vilken finlirsdiagnostik! Såg ni hårtrået eller var det bara som veterinären antog? För det blev väl en rejäl infektion, antar jag?

Bulan hade som tur var gått ner lite dagen efter. Men den är kvar än tre dagar efter, men nästa borta. Sprutade henne på samma sida idag som igår pga bulan. Vet rekomenderade det oxå.
Hon trodde att det var en reaktion på penicilinet.
Men jag tycker ändå att de var lustigt att bulan var så mycket högre upp än insticket.

Penicillinet spränger sig sas fram i vävnaden, allt hammar inte där kanylen slutar. Kan alltså ha följt bindvävsstråken en bit och hamnat en bit ifrån insticksstället.

Ja det blev världens infektion. Nästan 40 graders feber. Nä det var vet som trodde att det var ett hårstrå som var orsaken. ( Vi hade varierat sida att spruta på). Han fick äta finadyn i 5 dar. Som tur var hade vi bara en dag kvar på penicillinkuren.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter återbesök, undersökning och besked så måste jag bara få fortsätta min kärleksbombning av Södersjukhuset! Jag är så oerhört nöjd...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 417
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Aureola
·
H
Utrustning Har skrivit en liknande tråd på hästvård, men jag tänkte att det kanske finns folk här som också kan ha teorier, eftersom problemet...
Svar
16
· Visningar
5 236
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur