Blandsäd?

J

Jeeves

Var inne på Granngården för att köpa vårt vanliga helfoder och fick syn på en säck som de kallar blandsäd. Vi har en häst i stallet som ev ska gå över på havre + korn och betfor istället för müslin och då tänkte jag att en färdigblandad säck med korn/havrekross kanske inte skulle vara så dumt. Det kostar precis samma som havrekrossen.

Jag frågade i kassan och de sa att den innehåller ca 70% korn och 30% havre - ska inte förhållandena vara det omvända till häst:confused:

Jag blev osäker och köpte inte av detta foder - är det någon här som känner till det och ev fodrar med det?

Sv: Blandsäd?

Ingen som fodrat med blandsäd eller vet ngt om det?

Sv: Blandsäd?

Känner inte till blandsädsfodret, men proportionen korn/havre när man fodrar de två blandat är ju tämligen individuella, beroende på vad hästen fungerar bäst på. Jag har gett allt från 75/25 (havre/korn) till 25/75. Och även gett korn som enda spannmål (dock då med annat helfoder i foderstaten, inte enbart korn)

Liknande trådar

Foder & Strö Hittar inget råvaruinnehåll någonstans på hemsidan och hittar inte mina gamla papper. Vill alltså veta hur många procent av vad som...
Svar
0
· Visningar
1 045
Senast: Angel
·
Foder & Strö Jag har en kär vän som är något av en självutnämnd hästexpert, so far so good, vem är inte det då och då om vi ska vara ärliga. Hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 334
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 221
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka