Biverkningar av medicin.

MM

Trådstartare
Brukar dom gå över efter ett tag eller hänger dom med hela tiden man tar medicinen? Eller det är olika?

Sv: Biverkningar av medicin.

Misstänkte det. Får väl fortsätta med den och hoppas det går över, helst imorgon.

Ibland kan man läsa i Fass hur det fungerar med den specifika medicinen.

Jag hittade inget där som sa om dom går över efter en tid eller inte. Så dom kan väl lika gärna vara permanenta antar jag.

Hur som så har jag som vanligt fått en av dom ovanliga (färre än 1 på 10.000. Är extremt läkemedelskänslig) biverkningarna men försöker väl stå ut den här gången även om det känns olustigt.

Är ju helt beroende på vad det är för medicin, en del måste följas regelbundet med kontroller av t ex blodvärden.
En del biverkningar kan leda till döden så som Malignt neuroleptikasyndrom t ex.

Vissa mediciner får öht inte kombineras pga skaderisken.

Vissa biverkningar är mest under "inkörningen", vissa andra biverkningar är bestående. Det beror helt på vilken medicin det rör sig om.

väldigt olika med olika mediciner, personer etc.
Om det är illa och inte går över tycker jag du ska prata med läkaren igen och fråga om man kan byta eller skära ner dos eller göra ngt.

Kan inte skära ner dosen, går på lägsta som finns men reagerar alltid så här.

Det är fluoxetin det handlar om och jag åt sertralin för några år sedan och fick samma biverkning. Sköldkörteln svullnar upp så det känns som någon håller ett lätt stryptag på mig och jag tidvis måste koncentrera mig på andningen. Sertralinen slutade jag med direkt och då blev jag normal igen men nu vill jag verkligen kunna ta denna medicinen.
Har bara haft medicinen i tre dagar men jag är väldigt känslig och det är anledningen till att jag bytte till fluoxetin. Den jag hade innan dess fick jag en annan konstig biverkning av som absolut inte gick att leva med.
Jag har testat väldigt många mediciner men tål ingenting..

Grejen är att det går inte byta till någon annan för jag tar inte denna för depression utan för att den även hjälper att minska hetsätningar vid bulimi, som jag har. Så det är därför jag hoppas den funkar.

Övriga mediciner jag äter är lamotrigin, zeldox, stilnoct och oxascand. Det är dom enda som funkat. Övriga jag testat är seroquel, abilify, propavan, imovane, Theralen, atarax, sertralin, naltrexone och alla har gett mig så pass kraftiga biverkningar att jag inte kunnat ta dom.
Den enda som finns kvar att testa är topimax mot hetsätningarna och eftersom jag reagerat så himla starkt på dom andra stämningsbalanserande så är det högst troligt att den inte heller funkar...

Jag är inte stabil på mina mediciner och hade jag varit det så hade det kanske hjälpt mot hetsätningarna.

jag är inte lika känslig för biverkningar som du är, men får effekt på rätt låg dos (halv "normaldos" på fluoxetin och nu äter jag saroten mot smärta och ligger på lite lägre dos än tänkt då högre inte ger mer effekt, bara biverkningar). För mig försvann biverkningarna efter två veckor ungefär men jag kunde ligga kvar på en halv tablett per dag (10 mg) och ändå få bra effekt. Kanske det går att halvera dosen och göra en långsammare upptrappning? Kan ju vara något att föreslå iaf.

Jag får bara 20 mg om dagen och rekommenderad dos vid bulimi ligger på den högsta dosen man kan ta om dagen, 60 mg, så minska till 10 mg känns inte aktuellt. Tror inte den gör någon verkan då.

Idag känns det inte lika illa som igår. Visste inte om jag skulle våga gå och lägga mig igår för hela halsen kändes igentäppt på kvällen efter jag tagit medicinen.

Jag äter också fluoxetin och fick biverkningar första veckorna, dock inte samma som dig. Jag började på 5 mg för att jag ofta får så mycket biverkningar av SSRI, låter mycket om du började på 20 mg?

Nu äter jag 60 mg och har bara en eventuell biverkan, osäker på om den beror på medicinen.

Nej, jag har telefonfobi och ringer bara läkaren om jag känner att jag håller på att dö typ :crazy:

Hon sa att 20 mg är lågt, men hon kanske beräknade det på att man oftast har 60 mg vid bulimi.

menade inte att du alltid ska ta så lågt utan att det blir en långsammare upptrappning, det kan ge mindre biverkningar :)

Jag ska ligga på denna dosen en månad nu är det tänkt, sen vet jag inte om jag ska öka eller inte. Det beror väl lite på om jag tycker att den har hjälpt.
Men stannar denna biverkning kvar så vill jag väl ändå inte äta något i rädsla för att det ska fastna i halsen :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon som vet mer om biverkningar gällande medicin mot bältros? Vet tyvärr inte namnet på medicinen (det är alltså inte jag som...
Svar
4
· Visningar
271
Senast: gammalek
·
Kropp & Själ Jag vet, jag kan ringa sjukvårdsupplysningen men väljer att ta det här. Jag äter två olika blodtrycksmediciner - en tablett/dag av...
Svar
16
· Visningar
967
Senast: Enya
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 044
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka