Bittert med en ny skada

T

Trolltyg

Har skrivit tidigare om min häst som skurit av båda sträcksenorna... Nu var allt okej för sommarbete och kvar fanns endast ett litet ytligt hudsår. Pga ett stort lokalt arrangemang så blev mina hästar stressade i hagen och rusade rundor i vild panik. Följden blev att benet sprack upp regält. Operation och 6 dagar på djursjukhus. Borde enligt vet egentligen stått kvar längre men ekonomin sa ta hem.
Nu till min fråga, finns det något jag kan göra för att få arrangörerna att ta ansvar för det som uppstått?

Sv: Bittert med en ny skada

du kan ju kankse försöka iaf, men försäkringen täcker det inte då ?? Vet inte hur det är om man måste informera om man ska evenmang om det finns hästar i närheten...

Pratat med arrangörerna nu. De har noll ansvar för det som händer utanför deras område. Så bra för dem! Ringde lokaltidningen så de kommer att göra ett repotage. Inte för att det täcker mina kostnader eller minskar lidandet för hästen, men bra att det uppmärksammas i alla fall.

jo precis, då får de lite dålig reklam. kmr i håg det stod i tidningen förut att dom hade hållit på och sprängt i grann kommunen och det var några hästar där som hade blivit jätte rädda (såklart) och en hade sprungit ut på järnvägen och blivit överkörd :crazy: Fast det var en tävlingshäst som typ var försäkrad för 200 000.

Ja,usch,det kom jag ihåg... Ser att du bor i borlänge föresten,skoj! Vart håller du till då?

Till Ts: Din försäkring borde väll täcka det?

Tyckte jag kände igen stallet i bakgrunden,för det är väll där kortet är taget va?

Känner nämligen ena ridläraren där,så har varit dit ett par ggr bara..

Själv så bor jag i hovgården jag och min pålle,en 3-åring som håller på att ridas in!

Jo hästens försäkring täcker men det är ju ändå grundsjälvrisk + 20%. Samt alla resor, totalt ca 140 mil med transport. Ja ni ser ju själva att man lätt kommer upp i 10 000 kr.

Vad irriterande och onödigt! Även om man nu inte MÅSTE informera så kan man tycka att de kunde gjort det ändå...!

Som ett sidospår så har vi en grusgrop bara några 100 m från stallet. De kommer ALLTID och sätter upp datum och tid för sprängning. Även om det säkert mest är för husen i närheten så åker de alltid in och sätter upp lappar på tavlan i stallet, det tycker jag är seriöst och säkert inget som de "måste" göra!

Din stackare, som redan varit med om så mkt, ska det aldrig ta slut? Vad blev det sagt om konvalescenstid?

Nu till min fråga, finns det något jag kan göra för att få arrangörerna att ta ansvar för det som uppstått?

Har dom redan innan informerat dig om dag,tid så är ansvaret på din sida. Du borde då ha varit införstådd med att detta kunde leda till "kallabalik" och ställt in hästarna i stallet under denna stund med stängda dörrar.

Har dom däremot inte informerat dig innan och har vetskap om att deras arrangemang skulle bedrivas genom ett område med närgående djur så har dom oxå ett eget ansvar för det som uppstått..

Här i Sthlml kontrolleras ofta kraftledningarna med helikopter... Det är alltid så att man dagen före inspektion i lokalradion går ut med vilka områden som ska inspekteras enbart för att djurhållarna i det området ska bli informerade och vida lämpliga åtgärder, detta enbart för att dom själva senare inte ska bli skadeståndsskyldiga och för att dom månar om djurens välfärd.

Har dom däremot inte informerat dig innan och har vetskap om att deras arrangemang skulle bedrivas genom ett område med närgående djur så har dom oxå ett eget ansvar för det som uppstått..

Hur då menar du?

Sedan är det svårt att hålla alla unghästar instängda i 4 dagar när de är vana vid lösdrift. Vad jag menar är att det blir MYCKET extra jobb för min del. Hämta hem/lämna, mocka osv.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka