Biter sig fast i bettet

P

_Pandora_

Fick höra av hon som raspar hästarnas tänder att det ser ut som hon brukar bita sig fast i bettet. Har inte så mycket erfarenhet av sådant. Vad är det jag ska göra, är det farligt, ska jag byta bett?

Tacksam för svar

Sv: Biter sig fast i bettet

Samma sak hände med min nordsvensk. Veterinären gav mig tipset att sänka sidostyckena och byta till ett bett som inte var så brett. För när man drog i tyglarna åkte bettet fram i munnen och hon kunde bita sig fast i det. Jag testade ett tredelat ponnybett (på en nordsvensk!!!) på henne och sänkte sidostyckena ett hål och hon blev som en helt annan häst att rida. Inga problem att få stopp på henne, inte ens efter galopp i skogen som hon kunde bli het av tidigare och hennes ovana med att gå och nicka med huvudet när hon gick lektioner har nästan upphört helt.

Så ett mindre (ej smalare) bett kanske kan hjälpa och fråga även någon som är kunnig på den biten. Testa även att sänka sidostyckena lite om byte av bett inte hjälper. Hoppas du får lite hjälp av mig iallafall :) Lycka till!

Fick höra av hon som raspar hästarnas tänder att det ser ut som hon brukar bita sig fast i bettet. Har inte så mycket erfarenhet av sådant. Vad är det jag ska göra, är det farligt, ska jag byta bett?

Tacksam för svar

hei hei =)
Det finnes bitt for hester som biter seg fast. det finnes bitt som har på en måte en tunge holder sånn at hesten ikke får brukt den til en hjelp for og bite seg fast. det kan hjelpe, men kan ikke garantere noe. ellers så må du nok bare taog kjøpe en kryss nesereim og feste den sånn at hesten ikke får tyggd på bittet, da klarer han/hun heller ikke og bite seg fast ;)

Med vennlig hilsen Rikke.

Jag har samma problem med min nordsvensk (ej bruks). Han biter sig fast i västertygle när jag rider. Vi har funderat på om han gör det för att försöka komma ifrån att jobba. Men du tror att det kan beror på för stort bett?? Jag har 14,5 på honom, kanske ska prova ett mindre då menar du??

Prova att hålla imot med ena handen vid munnen och dra i ena bettringen rakt ut, så märker du om bettet är för långt.

Jag var på en clinic förut då en tjej tog in sin häst som tömkördes och det gick inge vidare, A.E stannade hästen gick fram och drog ut mer än halva bettet på ena sidan. De satte på ett betydligt mkt kortare bett och hästen fungerade kanon efter det :)

Det finns ju alltid en ANLEDNING till att hästen biter sig fast i bettet, att köpa alla konstens olika bett och remmar för att förhindra att den biter sig fast är bara att gå en genväg - lös problemet på ett riktigt sätt istället för att förvärra situationen (vilket är vad som händer långsiktigt).

Tacksam för svar

Låter som hästen kanske är stel då den fortsätter bita sig fast i bettet efter raspning, den kan ju ha ont nånstans men så behöver det inte alltid vara, den kan helt enkelt vara envis oxå & inte vilja sammarbeta & försöka smita undan arbetet genom att bita sig fast .

Prova att hålla imot med ena handen vid munnen och dra i ena bettringen rakt ut, så märker du om bettet är för långt.
Jag fattar inte riktigt hur du menar?? Det är kanske jag som är lite trög:angel: Kan du förklara på någotannat sätt? Så mitt dumhuvud fattar!!:smirk:

Jag har samma problem med min nordsvensk (ej bruks). Han biter sig fast i västertygle när jag rider. Vi har funderat på om han gör det för att försöka komma ifrån att jobba. Men du tror att det kan beror på för stort bett?? Jag har 14,5 på honom, kanske ska prova ett mindre då menar du??

Min Nordis är inte heller brukstyp och tydligen har hon en ganska liten mun. Det minsta man kan göra är ju att testa eller hur? ;) Jag tycker iallafall att min Nordis blev mycket bättre efter att hon fick ponnybett...

Jag tror nog att ett bett är för stort om hästen kan bita sig fast i det överhuvudtaget eftersom bettet inte gärna ska nå fram så att den kan det... Mitt råd är att prova och om det inte gör någon skillnad så vet du ju att du kan stryka det här med bettstorlek iallafall..

Senast ändrad av en moderator:

har haft detta problemet med nordisen vi hade vi köpte ett sånt här bett

http://www.hooks.se/butik/default.asp

är dålig på att länka:eek: :eek:
fungrade kanon..varje gång hon försökte bita sig fast i bette så började det att rulla så hon fick aldrig något riktigt tag..jag rekommenderar detta fungerade för oss..

Vad ville du via på Hööks sida?? Vilket bett var det??

Det finns ju alltid en ANLEDNING till att hästen biter sig fast i bettet, att köpa alla konstens olika bett och remmar för att förhindra att den biter sig fast är bara att gå en genväg - lös problemet på ett riktigt sätt istället för att förvärra situationen (vilket är vad som händer långsiktigt).

Jag håller helt och hållet med dig!!! Min häst biter sig fast ibland men gör det pga att hon tycker det är jobbigt och kommer undan på så sätt. Men hon gör det också när hon är spänd och inte avslappnad i dressyren.. Tror inte att det först och främst är bettets fel...

Men nu har jag ridit för Julio och han har hjälpt mig med det problemet - utan att byta bett!
Kände du inte att din häst biter sig fast? Jag menar eftersom det var veterinären som sa det..? Isf måste du lära att känna det för annars är det ju lite svårt att ändra detta.
Tycker det är svårt att skriva här hur du ska göra men ta hjälp av en tränare.../C*

Det kan ju också vara så att hästens mun inte funkar ihop med bettets form, dvs problemet måste inte komma från ridningen. Ett par hästar i mitt stall har problem med att bettet (vanligt 2-delat tränsbett) hamnar mot gommen eller mot tandköttet = gör ont. För att lösa detta biter hästarna fast bettet mellan tänderna i stället. Prova med bettlöst alt. jaktstång med kedja var vår tandläkares rekommendation.

Carro88, du skrev att din tränare hjälpte dig, hur hjälpte han dig?? Intressant att se hur du rider nu eller vad ni gör för att han inte ska bita sig fast.

*kl*
men anledningen är väl, som jag har uppfattat det i denna tråden, att dessa hästar har ett för långt bett..??

Låter som hästen kanske är stel då den fortsätter bita sig fast i bettet efter raspning, den kan ju ha ont nånstans men så behöver det inte alltid vara, den kan helt enkelt vara envis oxå & inte vilja sammarbeta & försöka smita undan arbetet genom att bita sig fast .

Det är stel hon inte är, hon är mjuk som en.. ja jag vet inte vad. Ont tror vi inte att hon har, veterinären har tittat på henne och hon visar inga andra tecen på smärta.

Kan det vara bettet?

Det är stel hon inte är, hon är mjuk som en.. ja jag vet inte vad. Ont tror vi inte att hon har, veterinären har tittat på henne och hon visar inga andra tecen på smärta.

Kan det vara bettet?

Min häst bet tag i sitt bett då han ville smita undan ifrån det jobbiga jag bad honom om. Innan dess la han tungan över alla bett :smirk: Men nu har jag hittat ett bett som funkar bra :) Det är ett tre delat äppelbett, smakar gott, är mjukt för tänderna och funkar super bra :)

Veterinären sa till mig att man absolut inte ska ha för långa bett till sina hästar, vilket faktiskt väldigt många personer har! det hade även jag, förut hade jag ett bett som var 12,5 cm långt, nu har jag 9,5 det gjorde stor skillnad när jag bytte vill jag lova!

Det är även bra att variera bett, just för att vissa bett ligger emot tänderna och gör att dom blir vassa. Man ska variera emellan raka bett och delade bett.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 266
Senast: Cina B
·
Träning Vår ponny biter i bettet. Direkt när han fått det på sig börjar han bita. Tandläkaren har sagt att tänderna är en aning slitna pga...
Svar
15
· Visningar
1 198
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur