Biter o boxgallret

S

Svanhild

Jag retar mig på en av hästarna här:crazy: hon är snäll o go ingen surkärring alls MEN hon biter i boxgallret eller snarare drar tänderna längs det när jag är i stallet o hon har tråkigt! Problemet är ju genast löst om hon får mat först men så enkelt vill jag inte göra det för mig o henne... nån som har nån ide hur man kan få henne att sluta ge mig rysningar hela tiden?:crazy:

Sv: Biter o boxgallret

Det finns ngn. "geggamoja" som smakar illa för hästar hos Lantmännen för att smeta på där hästar gnager. Köp den, det brukar funka.

Åtgärda anledningen till hennes steriotypa beteende. Dvs låt henne gå ute mer. När hon är inne se till att hon har mat att äta och sysselsätta sig med, går o servera ett av målen hö/hösilaget i ex hönät som gör att det tar längre tid att äta upp = sysselsättning under längre tid.

alltså krubbiter hon? i såfall är det barar att köpa äcklig klet ellerkrubbitar-rem.men det tar ju bara bort syntomerna-hon har fortfarande tråkigt.Halm?:bow:

Nej hon krubbiter inte hon bara drar längs gallret med framtänderna för att det ger ifrån sig ett oljud o det ljudet dessvärre hatar jag:crazy: hon gör så när hon är avis på att jag pysslar med de andra o så...

Ge henne mat först. Jag såga tt du skrev att så enkelt vill du inte göra det, men varför inte. Hästen uppvisar ett beteende som du inte önskar. Det löses - själva GRUNDEN alltså - med mer utevistelse och/eller mer mat. Så varför inte ge henne en tuss hö elelr halm?

Ett av mina ston jag hade för länge sen började på tre dagar göra precis sådär såfort någon rörde sig i stallet. Jag flyttade snabbt som ögat till ett ställe med mer utevistelse. Hon gjorde aldrig 'om det'.

Att mekaniskt eller med illasmakande medel förhindra det är bara att dölja symptomen.

Men det är ett HIMLA irriterande ljud. Det skar i mig varje gång jag hörde det, mest skar det dock i mig att hon mådde så att hon varit 'tvungen' att utveckla den ovanan =/

Utevistelsen är det nog bara helt lösdrift som ger mer utevistelse. De är ute MINST 12-14 timmar varje dag o har stora hagar o så så illa kan det inte va på den fronten.

Vad händer om du lindar om med någon tygtrasa så det inte låter?

För om jag fattade saken rätt var det ljudet hon var ute efter.

Dessvärre sliter detta beteende i längden fruktansvärt på framtänderna.

Är det själva gallret elller boxkanten hon drar på?

Gallret... vi får väl bygga en box utan eller i alla fall annat galler i nya stallet nästa år.

består gallret av rör elelr hur man ska beskriva det så kan det hjälpa att ha dem lodrätt. Om de ligger vågrätt nu.

Tror aldrig jag sett någon som lyckats dra lodätt. Alla har dragit vågrätt.

Då kan jag säga att du har en här som drar lodrätt:crazy::rofl: hon kan minsann unga damen...

består gallret av rör elelr hur man ska beskriva det så kan det hjälpa att ha dem lodrätt. Om de ligger vågrätt nu.

Tror aldrig jag sett någon som lyckats dra lodätt. Alla har dragit vågrätt.

Vi har en häst i vårt stall som drar tänderna mot gallret. Det är som rör som sitter lodrätt, det funkar lika bra det är dra tänderna emot. Det är skitjobbigt att höra det där ljudet. Hennes häst är ute mellan 7 och 4 ungefär, jag tror den är uttråkad bara.

En ponny som stod i vårat stall gjorde precis samma sak, skitirriterande... jag tror att hästen helt enkelt var uttråkad.

Så gör en av mina hästar med men bara när det vankas mat. Både lodrätt på gallret och vågrätt på boxdörren. Förstod jag rätt att din häst gör så när du håller på med annat i stallet och inte bara vid matdags? Har du provat att hänga in en gran gren? Mina hästar älskar att stå och pilla och bita i grangrenar. Det kan i och för sig låta lite det med men inte lika illa som när de filar tänderna på gallret

Ska man alltid göra som hästarna vill? De vill säkert inte ut o ridas o köras o så, hellre gå i stor skogshage o njuta...

Ja, om hästen lider av en beteendestörning så tycker jag gott att man kan göra som den vill.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 557
Senast: Fideli
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 872
Senast: Amk
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka