binda upp föl i stallet mm

Rotterö

Trådstartare
Hur börjar ni med era föl. Binder ni upp dom som en stor häst '?
Om de drar och bråkar och stegrar.
Låter ni dom bara vara.
Beräta hur ni gör.
Hur gammla dom är när ni börjar.
Det är bara så man gör rätt

Sv: binda upp föl i stallet mm

När vi hade föl i stallet (ej mitt men jag hjälpte till en del med det) så började vi med att vänja fölet att ha grimma på sig, sedan att bli ledd i grimma (bakom mamman tex i hagen och till och från stallet) och senare lite utan mamman fast ändå i hagen. Vi ställde upp honom rätt ofta på gången för att borsta honom och tränade att lyfta hovarna från att han var rätt liten men i början så satte vi inte fast honom utan någon fick stå och hålla honom. När han fann sig bra vid detta var det inte var något större problem att binda upp honom, men vi satte honom bara i ena sidan så han inte skulle bli hängande om han började strula. Panikhake eller snöre som kan gå av kan vara bra att binda i om panik skulle uppstå samtidigt som det inte ska gå av för lätt så de lär sig att de kan ta sig loss på så sätt. Att aldrig lämna en uppbunden fölunge ensam är viktigt!

Jag tror att man har allt att vinna om man börjar hantera fölet från första början och vänjer det vid att ha grimma, gå i grimskaft, lyfta på hovarna mm men bara korta stunder till en början så det inte blir för mycket för dem. I fallet med det här fölet skulle mamman premieras (nordsvensk) när fölet bara var dryga månaden gammal och skulle då ha fölet vid sidan både i uppvisningsringen och vid körprovet så det var nödvändigt att fölet var såpass hanterat att det kunde gå i grimma så vi kunde leda det någorlunda framför domaren.

Senast ändrad:
Sv: binda upp föl i stallet mm

Börja från dag1. Det har du igen flera gånger om sedan.
Sätt grimma på det och ha för vana att röra det över hela kroppen och benen varje dag.Framförallt benen.Det är de första veckorna som de är mest mottagliga. Att binda upp i stallgången är det sista man ska tänka på.Vänj det först vid att bli ledd till o från hagen, är ett bra tillväga gångs sätt. Sen att ställa fölet på stallgången är ok,men alltid så att någon håller i det och inte binder upp det.
När man sen märker att det kan stå på stall gången, hagen,boxen utan att det konstrar så kan man försiktigt börja med att binda på ena sidan men aldrig direkt i bägge sidorna.
Skynda långsamt,hantera fölet hela tiden och inga skrämmande händelser (för vare sig dig eller föl :smirk: )
Konstra kommer det garanterat att göra första gångerna när den leds,men bara följ med och invänta tills fölet lugnat sig och går framåt,ge massor av beröm.Ha alltid mamma med i början.
Det värsta man kan göra är att streta emot o tvinga fölet,kan inträffa skador och är helt meningslöst.Ju mer man håller emot desto mer konstra fölet.Enklast är om man alltid ha medhjälpare med.Underlättar på alla vis.
Lycka till. ;)

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur