killikill

Trådstartare
Har just köpt en bil för 150000. Betalade 82000 kontant och resten som kreditköp via bilfirman. Finansbolaget har bilen som säkerhet och kan ta tillbaka den om jag inte sköter betalningen.

Har tänkt betala av det som är kvar på lånet när jag slutar plugga i oktober. Har pengarna redan men vill inte använda upp hela sparkontot när jag pluggar om det skulle hända något med bilen, djuren eller något annat oförutsägbart.
Funderar nu på om det är mer värt att ta ett banklån på 70000 att betala av bilen med istället. Sen betala av det som är kvar av det när jag slutat plugga till hösten.

Har lagt upp köpet på 4 år och betalar 1631 kr i månaden. Har en ränta på 5,95%.

Vill mest byta för att det nu står på reg.beviset att det är ett kreditköp vilket jag tycker är lite pinsamt. Kredit förknippar jag med folk som inte kan betala för sig och tar det därför på kredit :o

Kan man komma billigare undan med ett banklån eller kan jag lika gärna ha kvar det som det är nu?

Sv: Billån

Tror det kan vara svårare att få en lägre ränta om du inte belånar tex en fastighet.

Jag har ett vanligt banklån på min bil, jag typ samma ränta som dig. Så tror inte att du kan komma undan så mycket billigare.

Ett blancolån har typ den räntan, så du kan nog likaväl ha kvar det som det är. Annars kan du ju lusläsa hos alla banker och se om du hittar någon med bättre ränta.

Du kan, men tänk på att det medför ännu en kreditupplysning. Och då kanske du kan komma ner någon procent om du har tur. Känns ganska ovärt faktiskt om du inte kan baka in det i något bolån.

Nej, fortsätt med det lånet du står på istället. Det känns nog vettigast.

Tack för alla svar. Har inga andra lån att baka in det i.
Då blir det nog att jag har kvar det som det är. Slipper man få fler UC på sig också.

Liknande trådar

Äldre Jag har en del småkrediter osv, och nu har jag helt plötsligt förvandlas till en "spara" istället för en "slösa". Jag har mått jätte...
2
Svar
23
· Visningar
2 562
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar