Bildfiler som inte går att öppnas

astronaut

Trådstartare
Jag har nu försökt att öppna skivor med bildfiler på, har t.o.m försökt att installera programmet som jag använde när jag brände bilderna. (Nero).

Nu har jag skivorna men vilket program jag än använder så står det att det är ett "oväntad fil" (ja, så står det faktiskt). Och det är ju bilder som jag verkligen, verkligen, verkligen vill ha kvar

Musikfilerna öppnas automatiskt och kan kollas med på WMP och kan t.o.m spara dom, men inte bilderna.

Filerna slutar med .DAT
Någon som vet vilket program som behövs för att kunna öppna sådana filer? :confused:

Sv: Bildfiler som inte går att öppnas

Jag har nu försökt att öppna skivor med bildfiler på, har t.o.m försökt att installera programmet som jag använde när jag brände bilderna. (Nero).

Nu har jag skivorna men vilket program jag än använder så står det att det är ett "oväntad fil" (ja, så står det faktiskt). Och det är ju bilder som jag verkligen, verkligen, verkligen vill ha kvar

Musikfilerna öppnas automatiskt och kan kollas med på WMP och kan t.o.m spara dom, men inte bilderna.

Filerna slutar med .DAT
Någon som vet vilket program som behövs för att kunna öppna sådana filer? :confused:
.dat kan vara precis vad som helst. Är en filändelse för generell data, och inte något bildformat.
Lättare börja i andra änden: var fick du bilderna ifrån? Annars, om du är säker på att det är bilder som bara fått fel filändelse, kan du öppna dem med en hex-editor eller text-editor och titta på början av filen. Står det t.ex. JFIF är det en JPEG-bild. Exempel från en av mina filer: "ÿØÿà JFIF  H H"

De kan ju också funka att du bara byterfiländelse på filerna. Så istället för .dat så skriver du .jpeg eller .jpg

.dat kan vara precis vad som helst. Är en filändelse för generell data, och inte något bildformat.
Lättare börja i andra änden: var fick du bilderna ifrån? Annars, om du är säker på att det är bilder som bara fått fel filändelse, kan du öppna dem med en hex-editor eller text-editor och titta på början av filen. Står det t.ex. JFIF är det en JPEG-bild. Exempel från en av mina filer: "ÿØÿà JFIF  H H"

Alla bilder var jpg filer från början innan dom fördes till skivan.

Du kan ju alltid testa kopiera över och döpa om till .jpg, men det låter mer troligt att du gjorde något konstigt vid bränningen. Brände med Nero, men som vilken sorts skiva? Data eller video/bilder?

Du kan ju alltid testa kopiera över och döpa om till .jpg, men det låter mer troligt att du gjorde något konstigt vid bränningen. Brände med Nero, men som vilken sorts skiva? Data eller video/bilder?

Funkade inte att ändra till .jpg. Den funkar på dvd, men själva skivan funkar på min kompis dator :crazy:

Liknande trådar

IT & mobiler Vad ska man använda för program för att redigera video? Det behöver vara gratis. Jag har försökt med clipchamp men blir galen på loopen...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Wille
·
IT & mobiler Jag behöver tips och råd hur jag ska göra med min dator. För några dagar sedan "kraschade" min hårddisk. Jag kommer in på datorn men...
Svar
16
· Visningar
1 237
Senast: Snubbelfot
·
IT & mobiler Hej. Jag var hos fotograf idag och tog ca 600 bilder. Fick skivor med mig hem med bilderna i RAW format (Det exakta formatet är Canon...
Svar
2
· Visningar
1 552
Senast: Baka_kun
·
IT & mobiler Kan nån hjälpa mig?! Jag vill föra över mina bilder och filmer som jag har på telefonen (nokia 5230) till datorn. Jag var tvungen...
Svar
8
· Visningar
1 833
Senast: lisa412
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Väska/väst/annat?
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023