Bilder/ tips om bra/praktisk utespolspilta önskas!?

mannagryn

Trådstartare
Hallå alla finurliga bukare! Hoppas få ta del av era tips om hur ni tvättar pållarna ute.
Då vi har gammalt stall med trägolv och ingen möjlighet att ha spolspilta inne, är enda möjligheten att ha spolplats ute.
Vi har i dagsläget bara en lång slang ihoprullad med spiralslang och spolar hästarna en bit ifrån stallväggen.

Funkar ju tillfälligt men då resten av stallet, hagar och staket just nu renoveras och målas börjar drömmen om en snyggare mer praktisk lösning att ta form.


En liten snygg hörna med bra slanglösning och förvaring av munstycken, tvål och det man kan behöva vore inte fel. Duschdraperi?

Letat lite här på Buke men inte hittat det jag söker.

Vore tacksam för bilder och tips !
 
Sv: Bilder/ tips om bra/praktisk utespolspilta önskas!?

Vet ett stall där det är ett L av staket runt en dräneras grusruta mot en ladugårdsvägg. Kanonbra funkar det vindstilla och bra. Gruset är lite upphöjt med telefonstolpar på staketsidan.
 
Sv: Bilder/ tips om bra/praktisk utespolspilta önskas!?

Jag har stått på två ställen där vi spolat hästarna ute. Det ena var en gjuten platta utanför stallet som sluttande bakåt. I änden på plattan hade det grävts ett hål som fyllts igen med singel. Detta blev "brunnen". Fungerade kalasbra. De hade byggt flera uppställningsplatser utanför stallet med tak så man inte behövde borsta leriga hästar ute. Är det lera är det ju plusgrader så man behövde inte stå ute i minusgrader. Det är ju heller inte så att man har ett jättestort behov av att spola hästen när det är minusgrader varpå spolspiltan fungerade.

På ställe nummer två var det en liten uppställningsplats som byggt med järnrör och det hängde en slang i svängbar arm ovanför. Här var det grus där hästen stod och det gick aldrig riktigt att spola rent benen för gruset skvätte ändå upp i slutändan.

Lösning ett vill jag ha till mitt eget stall för det var det bästa. Då kunde man spola hästen på vägen in i stallet och den slapp stå lerig om benen inne och ingen lera drogs med in.
 
Sv: Bilder/ tips om bra/praktisk utespolspilta önskas!?

33159621.jpg


2 modeller på spolspiltor utomhus,
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp