Bichon Frise!

Bubble

Trådstartare
Jag är sugen på att skaffa en sådan hund.
Men jag har lite frågor (kanske någon här inne som har en bichon frise eller vet)

*Är det en bra "nybörjarhund" eller vad man ska säga? Har aldrig haft hund förut.

*Vad ska man tänka på innan man skaffar? Något som är speciellt med den här rasen?

*Hur mycket pälsvård behövs?

*Ungefär hur mycket kostar dom i månaden? Kanske svårt att svara på men tänker på matkostnader, försäkring o vad det nu kan vara som man "måste" ha?

*Hur mycket motion kräver dom?

*Hur länge kan dom lämnas ensamna?

*Hur är rasen social eller tillbakadragen?

*Ungefär hur mycket kostar en hund?

Blev ganska många frågor men om någon som vet skulle vilja svara så vore jag väldigt tacksam! :)

Sv: Bichon Frise!

*Är det en bra "nybörjarhund" eller vad man ska säga? Har aldrig haft hund förut.
Definitivt ja.

*Vad ska man tänka på innan man skaffar? Något som är speciellt med den här rasen? Det är en väldigt glad och lekfull ras. Det an ska tänka på är att rasen kan vara känslig i bland annat hyn och ibland ha rinniga ögon. Var noga så att föräldrardjuren ser klara och friska ut i hy och ögon.

Dom behöver klippas då och då.

Inte fasligt mycket, men dom blir nog väldigt glada för minst en rejäl promenad om dagen (en timme) och tre "normala" ( 15 min el mer)

Man ska inte lämna någon hund hemma mer än fyra timmar per dag som vuxen, en valp ska inte lämnas alls.

Dom ska vara sociala och kärvänliga. Men det är också en sak som bör kollas upp, är kenneln seriös stämmer deras hundar överens med hur rasen "ska" vara.

För en bichon får du nog räkna med mellan 8 och 12.000 kronor.

Jag har en själv en 3-årig Bichon frise-hane, så jag kan nog svara på de här frågorna. Nu utgår jag ganska mycket från min egen hund, men även ett par vänner som har samma ras.

Är det en bra "nybörjarhund" eller vad man ska säga? Har aldrig haft hund förut.
Jag tycker själv att det är en nybörjarhund. Det är en liten, men ganska robust ras, så de tål ganska mycket mer än vad t.ex. en chihuahua gör. Dessutom är de väldigt lättlärda också.
En negativ sak med rasen är att om man inte är konsestiv ända från början, så kan de bli ganska skälliga. Min hund är som tur inte sådan, men mina vänners tik är väldigt skällig av sig.

Vad ska man tänka på innan man skaffar? Något som är speciellt med den här rasen?
Det som är bra är att faktiskt träffa en uppfödare och se hur rasen är osv. Det är inte alltid rasen är rätt för en även om man har läst om den. Det är ju alltid bättre att träffa en bichon och se hur de beter sig. Sedan får man tänka på att välja en seriös uppfödare.

Hur mycket pälsvård behövs?
Tycker man inte om pälsvård så ska man definitivt inte skaffa en bichon frise. Det här är en ras som måste borstas dagligen och även borstas igenom väldigt noga minst en gång i veckan, annars blir det lätt tovor i pälsen som är svåra att få bort. En bekant till mig borstar aldrig sin hund utan rakar den med jämna mellanrum och därför har hennes hund väldigt sträv och hård päls. Den har rasen ska ha en mjuk päls egentligen.
Sedan får man även tänka på att hunden måste klippas minst en gång i halvåret, men helst var tredje månad.

Ungefär hur mycket kostar dom i månaden? Kanske svårt att svara på men tänker på matkostnader, försäkring o vad det nu kan vara som man "måste" ha?
Kostnaden kan jag inte svara så exakt på. Det jag vet är att försäkringen som jag har hos folksam kostar ca 150kr per månad och maten ligger på ca 100kr (det positiva med en liten hund:)).
Sedan är det smågrejer som bajspåsar, godis, schampo, kardor och klippning lite då och då. Klippningen i sig ligger på ca en 500-lapp, så det är inte billigt att äga en hund även om den är liten.

Hur mycket motion kräver dom?
Det här är ingen hund som behöver så jättemycket motion, men som meda alla hundar så måste man ändå gå ut med dem regelbundet och även låta dem springa av sig lite då och då. Speciellt om man har dem i en lägenhet.
Det här är även en bra ras att ha inom agility om man nu är intresserad av det. På så sätt får de väldigt mycket motion på. (Även ägaren får lite motion, vilket kan vara bra ibland.):D

Hur länge kan dom lämnas ensamma?
Som alla hundar ska de helst inte lämnas ensamma längre än 4-5h, då de är vuxna. Innan dess får man succesivt träna dem så att de hinner vänja sig till de timmarna. Små valpar ska helst inte alls vara ensamma den första tiden. Så man får tänka på att man är ledig den första tiden när man köper den.

Hur är rasen social eller tillbakadragen?
Det här är en väldigt social ras som är vänlig mot allt och alla. Både barn och vuxna, men de måste uppfostras rätt. Gör man inte det kan vilken ras som helst bli tillbakadragen.
Det man får tänka på är att just denna rasen kan vara lite "vaktig" av sig. Det håller vi på att träna bort på vår hund för tillfället. Jag har även sett fler exempel på rasen som har varit likadana.

Ungefär hur mycket kostar en hund?
Det beror alltid på uppfödaren. Jag köpte min hund för 10.000 för tre år sen, men de ligger fortfarande i samma prisklassa. Mellan 10.000 och 12.000 kronor.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och om det är något mer som du undrar så är det bara att fråga.

Ja

*Vad ska man tänka på innan man skaffar? Något som är speciellt med den här rasen?
Tror att det är en ras som man bör titta om föräldrarna är ögonlysta. Sen bör man tänka efter om man orkar med en hund som kräver mycket pälsvård och som kostar en del att lämna på hundtrim om man inte kan klippa den själv.

Behöver klippas och kammas några gånger i veckan. har en päls som lätt tovar sig om man inte sköter den.

Olika från hund till hund. Inte överdriver mycket men det är en ras som orkar mycket.

Precis som alla andra hundar. det är olika vad folk tycker man jag tycker man lämnar en hund max 4 timmar i streck själva.

De flesta jag träffat på har varit snälla och lekfulla. Lite skälliga som många små hundar kan vara.

Mellan 10.00-12.000

Här kommer två bonusbilder på en bekants hund.

Bild180.jpg

Bild217.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 943
Senast: Sel
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 070
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 280
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
604
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka