Sv: betyg i åk 8 och åtgärdsprogramm
hoppas det finns några lärare eller för den delen ALLA andra som besitter kunskap i ämnet och även nyfikna.
En av mina döttrar börjar ju till hösten i åk 8 och ska få sina första betyg.
Hon har dyskalkyli och har under årens lopp haft åtgärdsprogramm för att få extra hjälp i skolan som följt med henne upp till högstadiet.
Vid senaste uppföljningen står det då "målen delvis uppnådda" och så är det även i engelskan.
Detta får mig att fundera hur betygssätts detta ? får hon ett godkännt betyg eller betygssätts det inte alls denna höst ?
jag tog upp det med mentorn och detta skulle diskuteras vid konferenserna
någon där ute som har erfarenheter
Nu har vi ett nytt betygssystem som enkelt förklarat fungerar så här:
Inget betyg får den elev som t ex pga frånvaro gör att det inte finns något betygsunderlag.
Betyget F får den elev som inte uppnår alla kraven för betyget E.
Betyget E får den elev som uppnår ALLA kraven för E.
Betyget D får den elev som uppnår ALLA krav för betyget E samt ÖVERVÄGANDE krav för betyget C.
Betyget C får den elev som uppnår ALLA kraven för C.
Betyget B får den elev som uppnår ALLA krav för betyget C samt ÖVERVÄGANDE krav för betyget A.
Betyget A får den elev som uppnår ALLA kraven för A.
Om betyget ska sättas på en elev i t ex år 8 (alltså ett terminsbetyg och inte ett slutbetyg) så avser bedömningen de kunskaper som inhämtats till och med den aktuella terminen, men de ska ställas i relation med de kunskaper som ska ha uppnåtts i slutet av år 9.
Din dotters lärare har signalerat att din dotter i nuläget inte ser ut att nå betyget E i ett eller flera ämnen. Om det gått rätt till så ska rektorn ha sett till att utreds om ett särskilt stöd för din dotter behövs. Så verkar ju vara fallet eftersom ett åtgärdsprogram är upprättat.
Inom en viss tidsperiod (datum ska stå på åtgärdsprogrammet) så ska en uppföljning ske. Uppföljningen ska säkerställa att åtgärderna som nämnds i åtgärdsprogrammet verkligen genomförs. Nästa steg är en utvärdering av åtgärderna och därefter eventuellt en uppdatering av åtgärdsprogrammet.
Förhoppningsvis är det särskilda stödet som din dotter har fått sedan tillräckligt för att hon ska uppfylla alla kraven för betyget E inför betygssättningen i slutet av höstterminen 2012.
Sedan så är det ju inte så enkelt i praktiken. Ofta går skolorna på knäna när det gäller bemanning och elever i behov av särskilt stöd får det inte i den utsträckning som behövs. Vidare så finns det elever som faktiskt har så svårt att de oavsett hur mycket stöd inte kommer att nå vissa av kraven för betyget E. Jag har tyvärr fortfarande inte fått ett bra svar från Jan Björklund hur man gör med dessa elever. Fler nationella prov och betyg längre ner i årskurserna hjälper i alla fall inte (snarare stjälper).
När det gällde det gamla betygssystemet (G-VG-MVG) så fanns det en paragraf som löd ungefär 'om särskilda skäl finns så kan man bortse från enstaka mål för betyget G'. Enstaka betydde då verkligen enstaka, jag fick ringa skolverket vid ett tillfälle för att få detta förtydligat för mig och för en förälder.. Matten hade 9 G-mål (om jag inte minns fel) och då handlar det om 1 eller möjligen 2 av dessa som man kan bortse ifrån.
Om motsvarande paragraf finns i nya skollagen vet inte jag (jag har i alla fall inte sett den!) - och inte din skola heller? Förstod inte riktigt vad de skulle konferera om...?
Här kan du läsa om rätt till särskilt stöd:
http://www.skolverket.se/kursplaner...yg/betygssattning-1.173341#listAnchor1.173906
Här kan du läsa olika frågor och svar om det nya betygssystemet:
http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg/fragor-och-svar-om-betyg
Jag vet inte riktigt om jag har besvarat din fråga.. Du får försöka förtydliga den i så fall!
Lycka till till din dotter!
mvh högstadielärare