lisa412

Trådstartare
Medryttarhästen verkar inte gilla att ha ett bett i munnen. Det är iallafall hur jag tolkar hans beteende: backar och flyttar huvudet när han ska tränsas, när tränset är på börjar han "hålla på" med bettet och biter i tyglarna, när vi rider så skakar och rycker han på huvudet och drar i tyglarna.

(Han är kollad och har inte ont nånstans)

Så jag skulle vilja höra vad ni tycker om bettlösa träns. Egna erfarenheter, positivt/negativt, vad man ska tänka när man rider med ett bettlöst träns osv.

Är tacksam för alla svar och gärna tips på träns ni rekommenderar :)

Sv: Bettlöst

Prata med hästens ägare innan du börjar ändra någon utrustning själv. Kolla om du kan få pröva ett mildare bett ev pröva rida betlöst.

Jag ska såklart prata med ägaren :)

Har har ett tredelat bett nu, det är väl milt?

Senast ändrad:

Jag rider mest min häst med sidepull. Jag har tärnsjös, som är en modell med rundsydd nosgrimma och en stabiliserande. Sidepull är olika "starkt" beroende på nosdelen. Platt nosdel = mildast, repnosdel = skarpast så mitt är väl någonstans mittemellan.

Jag har också testat hackamore, vanlig kapson och repgrimma. Med hack knäppte hon av nacken direkt så det var inget för oss. Kapson är trevligt men känns hyfsat likt sidepull så det var inget jag köpte. Repgrimma funkar bra att stanna med men vår styrning blir slirig. Jag har en känsla av att det skulle funka bättre på en westernriden häst som kan neckreining.

Om du har en häst som min, med ganska lite motor och som sällan är tung i handen rekommenderar jag dig att testa sidepull eller ridkapson (ev kan kapsonet sitta lite stadigare). Men gör inte som jag och rid ut med det första gången för då kan man få några ofrivilliga galopper. O_o

P.S. Alla hästar gillar inte delade bett, de kan nypas och skramla runt. Så det kan också vara värt att prova en rakt bett eller ett som inte kan vika sig (typ Myler).

Senast ändrad:

Jag har hastar med mycket motor och de fungerar utmarkt pa sidepull. Vi har nagra med runda och nagra med platta nosdelar. Med de platta ar det som att rida helt vanligt, med korta tyglar. De runda vill vi helst rida med lite langre tyglar pa.

Alla hastar gillar dock inte sidepull sa att leta efter ett bett som hasten trivs med eller ett sidepull som den trivs med kan du ju gora iaf tillsammans med agaren.

+ sillysinta

Så mycket motor har han nog inte :) Nu skrittar vi bara iof men han är väldigt snäll och lyssnar bra på min röst. Jag brukar träna på att göra många halter utan att använda tyglarna så mycket och det funkar bra även när han känns lite piggare.
Har travat en liten bit och ja.. han verkar föredra att lunka runt i sin egna takt :)

Jag kommer som sagt prata med ägaren men det är intressant att höra vad fler tycker så man kan skapa sig en egen åsikt.

Tack för alla tips! :)

Liknande trådar

Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 393
Senast: tuaphua
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: xDollyx
·
Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
997
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern