Bettlöst vid körning

Ela

Trådstartare
Jag vet att det finns flera sådana trådar och att de flesta tillslut handlar om att man inte bör köra bettlöst utan använda sig av bett.
Men jag kan inte ha bett på min tvååring pga av en skada i en mungipa förra året, som resultarade i många stygn.
Jag har prövat att ha bett men eftersom det är lite som en ficka där så lägger sig bettet i där och skaver, det va precis detta veterinären var orolig för så jag är väl inte direkt förvånad, men besviken.
Iaf så vill jag köra henne, hittils så har jag tömkört i grimma och det har fungerar bra. Men i grimma vill jag inte köra henne.
Har ni några förslag på vad jag kan prova? Hackamore? Sidepull??

Alla tips mottages tacksamt :bow:

Sv: Bettlöst vid körning

Jag tycker du kan köra henne med ett lite skarpare sidepull. Vad är det för häst du har?

ok, vart hittar man bra sidepull?

Det är en arab jag har.

Jag brukar kika på tex tradera. Annars kan du be Geisli här på Buke sy ett åt dig.

Jag vet att det finns flera sådana trådar och att de flesta tillslut handlar om att man inte bör köra bettlöst utan använda sig av bett.
Men jag kan inte ha bett på min tvååring pga av en skada i en mungipa förra året, som resultarade i många stygn.
Jag har prövat att ha bett men eftersom det är lite som en ficka där så lägger sig bettet i där och skaver, det va precis detta veterinären var orolig för så jag är väl inte direkt förvånad, men besviken.
Iaf så vill jag köra henne, hittils så har jag tömkört i grimma och det har fungerar bra. Men i grimma vill jag inte köra henne.

Side pull funkar kanon köper du en som har nylånrep så bör du linda det med något mjukt. Jag kör min med både bett o sidepull. Sedan är det många som ser bett som en säkrhet något som jag inte kan förstå man får lika bra stopp med sidepull. (min erfarenhet)

Det är bara du själv som känner din häst så väl så att du vet om det fungerar med bettlöst eller ej.
Börja att prova den nya bettlösa betslingen utan vagn först så att du vet att hästen förstår och lyssnar på dina hjälper!
Kapson finns i många olika utföranden och kan även det vara ett lämpligt alternativ.

Har inte så mycket erfarenhet med side-pull, har använt hackamore´s i många år för inridning, inkörning och omskolning av heavy handed horses med bra result.
Lagen säjer att man ska använda bett, för att vissa att du har kontrol på hasten. (hur många gånger har jag sett hasten ta bettet och stickert när den har fått en black out)
Arizona

Har inte så mycket erfarenhet med side-pull, har använt hackamore´s i många år för inridning, inkörning och omskolning av heavy handed horses med bra result.
Lagen säjer att man ska använda bett, för att vissa att du har kontrol på hasten. (hur många gånger har jag sett hasten ta bettet och stickert när den har fått en black out)
Arizona

Man blir ju klassad som en ideot om man inte har bett. Jag har bara haft bett ca 6 mån. Hästen är 8 år. Alla borde få vara med om hur känslig en häst blir då. Vi borde ta lärdom av orginal ko pojkarna vaqueros

kl

Tack för alla tips :bow: Kommer att inhandla ett sidepull inom kort, hoppas att hon ska trivas med det.

Liknande trådar

Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 103
Senast: Nevermind
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 122
Senast: Leeelot
·
Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 413
Senast: Glimris
·
Körning Är det helt vansinnigt, eller är det något man faktiskt kan göra? Bakgrunden är att min ponny är extremt känslig av sig, hon avskyr...
Svar
13
· Visningar
3 406
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka