Bettfråga

ponny

Trådstartare
Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla.
Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst Sverige, små vargtänder bortopererade, annars ua. Veterinär rekomenderade smala bett. Trivs bäst på hackamor, men rids på babypelham med två tyglar vid galopparbete vid uteridning då han är pigg. Rid på bana för tränare 1 gång/vecka, svårt med hackamor i skolorna pga oskicklig ryttare. Rids mycket på sitshjälper och röst. Gnisslar tänder på bridongbett-tunt eller tjockt, rakt eller böjt oledat bett, tredelat, jaktstång och novabett. Accepterar kandar med smal bridong och stång, rider utan nosgrimma och enbart på bridong, stångtygeln helt lös, men känns som det blir trångt i hans mun med två bett. Inga tävlingsambitioner finns, försöker rida med så mjuka hjälper jag kan. Underbar häst som älskar att arbeta. Naturligtvis kontrollerad på hästklinik och utprovade sadlar, rids även barbacka. Funderar på om han förknippar bett med den hårdare ridning i Spanien och har smärtminne kvar från den tiden. Varit i Sverige i fyra år hos samma ägare.
 
Har du provat stång + kapson? Kapsonen är till för de sidförande och lyftande tygelhjälperna, dvs ersätter tränsbettet.

Inte klumpiga longerkapsoner alltså, utan ridkapsoner som är till för barock/spansk ridning.
 
Har du provat stång + kapson? Kapsonen är till för de sidförande och lyftande tygelhjälperna, dvs ersätter tränsbettet.

Inte klumpiga longerkapsoner alltså, utan ridkapsoner som är till för barock/spansk ridning.
Nej, har en kapson med aldrig provat den. Ska alltså stången sitta i kapsonen? Tack för svar.
 
Min lusitano med relativt liten mun gillar titanbett. De är nätta och lätta, vilket han verkar uppskatta (till skillnad från flera tidigare hästar som istället trivts bäst på tunga bett) Han går en del på pelham, men mest på tvådelat och tredelat i titan.
 
Nej, har en kapson med aldrig provat den. Ska alltså stången sitta i kapsonen? Tack för svar.

Stången sitter i sitt huvudlag/nackstycke och har 1 tygelpar. Kapsonen är antingen ett eget huvudlag eller en nosgrimma som fästs i samma huvudlag som stångbettet, och har ett eget tygelpar.

Du kan kolla på kapson.se, taur.se mfl.
 
Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla.
Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst Sverige, små vargtänder bortopererade, annars ua. Veterinär rekomenderade smala bett. Trivs bäst på hackamor, men rids på babypelham med två tyglar vid galopparbete vid uteridning då han är pigg. Rid på bana för tränare 1 gång/vecka, svårt med hackamor i skolorna pga oskicklig ryttare. Rids mycket på sitshjälper och röst. Gnisslar tänder på bridongbett-tunt eller tjockt, rakt eller böjt oledat bett, tredelat, jaktstång och novabett. Accepterar kandar med smal bridong och stång, rider utan nosgrimma och enbart på bridong, stångtygeln helt lös, men känns som det blir trångt i hans mun med två bett. Inga tävlingsambitioner finns, försöker rida med så mjuka hjälper jag kan. Underbar häst som älskar att arbeta. Naturligtvis kontrollerad på hästklinik och utprovade sadlar, rids även barbacka. Funderar på om han förknippar bett med den hårdare ridning i Spanien och har smärtminne kvar från den tiden. Varit i Sverige i fyra år hos samma ägare.
Min import tyckte om portugisiskt stångbett, jag upplevde att han gillade att det var lite tyngre och låg stilla i munnen. Han gnisslande tänderna med alla andra bett.
 
Peewee eller bett som ska rosta?(oftast blåa)
Annars kapson eller bettlyftare? Upplevde mun förra häst lite likadan, trång i munnen och ogillade de flesta bett. Men rida på hackamore kunde jag glömma😅
Red i slutet på ett gummi babypelham och 2 tyglar eller ett blått 3 delat från hööks.
 
Min lilla spanjor som antagligen är hispanoarab med nåt prickigt i låter väldigt lik din. Han föredrar syntetbett och går WE på ett Trustpelham. Det låter helt rätt med tunna och smala bett men min är bättre med lite tjockare bett och även på kandar. Är som att han föredrar att "suga tag" i mer massa och blir lugnare i munnen då.
 
Min lilla spanjor som antagligen är hispanoarab med nåt prickigt i låter väldigt lik din. Han föredrar syntetbett och går WE på ett Trustpelham. Det låter helt rätt med tunna och smala bett men min är bättre med lite tjockare bett och även på kandar. Är som att han föredrar att "suga tag" i mer massa och blir lugnare i munnen då.
Provat syntetbett, gillades ej, tyvärr ej heller tjockt två-delat bett. Ska prova kapson med stång eller bett. Skönt iallafall att han är så tydlig vad han accepterar. Finns ärr över nosryggen, så våld har han tyvärr varit med om.
 
Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla.
Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst Sverige, små vargtänder bortopererade, annars ua. Veterinär rekomenderade smala bett. Trivs bäst på hackamor, men rids på babypelham med två tyglar vid galopparbete vid uteridning då han är pigg. Rid på bana för tränare 1 gång/vecka, svårt med hackamor i skolorna pga oskicklig ryttare. Rids mycket på sitshjälper och röst. Gnisslar tänder på bridongbett-tunt eller tjockt, rakt eller böjt oledat bett, tredelat, jaktstång och novabett. Accepterar kandar med smal bridong och stång, rider utan nosgrimma och enbart på bridong, stångtygeln helt lös, men känns som det blir trångt i hans mun med två bett. Inga tävlingsambitioner finns, försöker rida med så mjuka hjälper jag kan. Underbar häst som älskar att arbeta. Naturligtvis kontrollerad på hästklinik och utprovade sadlar, rids även barbacka. Funderar på om han förknippar bett med den hårdare ridning i Spanien och har smärtminne kvar från den tiden. Varit i Sverige i fyra år hos samma ägare.
Ett förslag, hästar som är vana vid stång/kandar kan gilla raka bett bättre. Testa och berätta. Finns många varianter där också med, utan tungfrihet, rörligt etc.

Jag tänker att ridkapson/ridgrimma används för ridning och bettet för säkerhets skull. Så fattningen blir som kandar. Sen får du ändra efter er utveckling. Min märr går äntligen på delat bett, tredelat, efter att vinglat runt i mun med allt rörligt länge. Flera år.
 
Provat syntetbett, gillades ej, tyvärr ej heller tjockt två-delat bett. Ska prova kapson med stång eller bett. Skönt iallafall att han är så tydlig vad han accepterar. Finns ärr över nosryggen, så våld har han tyvärr varit med om.
Ja min har också ärr över nosen. En period i början red jag på sidepull som jag kombinerade med bett I delta. Nu har jag haft honom i 3.5 år och kontakten blir bättre och bättre. Går mest på sitt trust, tvådelat sprenger dynamic med fasta ringar och sitt kandar med ett tredelat dynamic och en smal stång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp