Bett-tips?

bapro

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på bett som skulle kunna funka på min häst i hoppningen. Det ska bara vara aningens skarpare än ett vanligt tränsbett då hon ligger på lite för mycket, men absolut inte ett skarpt bett, hon måste våga ta ordentligt stöd på det, men det vore bra om hon fick lite mer "respekt" för tygeltagen då det känns som vi har lite dragkamp ibland... Tävlade hela förra året på ett rakt vanligt tränsbett med fasta ringar, tyckte det var lite bättre än vanligt tredelat, men ibland lägger hon tungan över det raka bettet och får ej tillbaka den och då går det ju inte rida. I helgen provade jag tävla på ett rakt Kimblewick som var något för skarpt (hon blev ojämn i handen), provade då ett tredelat kimblewick och det var bättre men det var som att hon bet tag i det ibland och sedan verkar hon inte gilla kedjan under hakan trots att man har ludd.
Nån som har några tips på bett jag kan prova?
Tacksam för Tips!

Sv: Bett-tips?

utgår från att du har kollat hästen i munnen osv osv? (obligatorisk fråga) Med tanke på att hon lägger över tungan.

Eftersom du har möjlighet att testa kimblewickbett utan att köpa så tycker jag att:

Testa att byta ut kedjan till en curbstrap helt i läder? Sätt tyglarna i den stora ringen om du inte hade det? Och testa båda dessa med det raka vs det delade.

Senast ändrad:

Har du provat remontnosgrimma? Fungerar oftast väldigt bra på lite starkare hästar om man inte vill rida på starka bett. Gör att bettet ligger perfekt i hästarnas munnar också.

Remontnosgrimma gillar hon inte av nån anledning, kan uppleva att ett vanligt bett nästan kan bli för skarpt då, förmodligen för att hon är en häst som rör på käke, tuggar rätt mkt på bettet (och salivutsöndrar otroligt mycket) Nu har jag i ofs inten provat på ett tag men (typ ett år sedan sist)...

det skulle jag iofs kunna prova, ta en rem istället för kedjan på det raka Kimblewicket i så fall, det tredelade tror jag blir lite meningslöst då. Hon har faktiskt inte provat lägga över tungan på det raka Kimblewick ännu, troligtvis för att det har lite tungfrihet... Och jag har möjlighet att låna i princip vilket bett som helst, vi har en ridsportbutik där jg bor som kör "bettbank" på alla bett de har hemma (många) kostar 50kr per vecka, helt super... så nu är det bara att prova på =)

Jag varierar bett på "min" ponny med tredelat och Rakt gummiklätt babypelham. För mig och Keaver, (som ponnyn heter) fungerar det utmärkt. Och precis som ni skrivit ovan så kan du ju prova med rem ist för kedja. :)

Rider med Sprenger Schooling/Correction bettet på min nu, lite samma tendenser som din.. Måste ha ngn ting att bromsa med, men inte skarpare än att dom vill ta stöd i bettet.
Detta bett är odelat, men med en ganska bred tungfrihet. Än så länge verkar det fungera mkt bra på min knepiga röda :)

Jag har precis bytt bett till min pålle. Red henne förut på rakt tränsbett med rörliga ringar, och bytte till ett bett i stil med Pessoa Magic. Ser ut som ett vanligt tredelat men det kan inte "vika" sig när du tar i tyglarna utan håller sig rakt. Detta bett ska vara lite starkare men jag tycker min häst funkar helt jävla underbart på detta bett!

Hon är lite som sin och grejar gärna med bettet och salivar som hej kom och hjälp mig, och kan ibland ta bettet och dra iväg, men att dra iväg har hon slutat med nu sen det nya bettet. Och hon har lättare att ta stöd.

Är det fasta eller "lösa" bettringar på det bettet? Du har ingen bild/kan länka till nån bild på just det bettet? =)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 029
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 111
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka