Bett till min häst

LaMaya

Trådstartare
Har en frågan för er som har mer koll på vad som funkar och inte när det gäller bett till tunga/starka hästar. Jag har alltid tidigare ridit tunna hästar (arab) med hackamore eller vanliga 2-3 deladebett och aldrig känt av större problem förrän nu med min stora häst. Jag har fått påpekan av min tränare att jag är för snäll i handen och kan vara en av orsakerna till mitt problem.

Har i alla fall nu en stor muskelknippe till kille som jag känner är lite för stark för mig. Jag har inga problem med stopp eller ridningen i övrigt, men har märkt nu efter att han gått ur sin unghäst ålder och han börjat muskla sig ordentligt att han inte lyssnar på min hand längre. Jag har jobbat en del med skänkeln som gått framåt, men att få ihop honom slutar oftast med att han stannar och drar ner/fram huvudet för mig. Känns som han märker att jag inte orkar. Märker av problem i axlar och rygg nu senaste månaderna :crazy:.

Pratade runt lite här om att få något skarpare i munnen på honom så jag kan koncentrera mig på ridningen framåt istället för att han drar mig ur sadeln. Har ridit på 2-och 3 delat äpplebett då han går bättre med dessa än vanliga bett. Och det jag nu rider med är pessoa äpplebett vilket jag märker enorm skillnad med åt det positiva! Min tränare tycker det är Ok så länge jag är så snäll som jag är i handen, men ogillar detta bett annars. Så vad finns det för andra alternativ?

Hästen är som sagt ingen som springer ifrån mig, utan är mest bara för stark för mig vid arbete.

Sv: Bett till min häst

Eftersom du rider på pessoa nu är det inga rena "dressyrbett" du är ute efter? De bett som bara är tillåtna att tävla med tänker jag på då.

Testa ett pelham med dubbla tyglar? Så kan du ta i stångtygeln när du känner att det behövs, annars bara rida på bridongtygeln så fungerar det som ett vanligt tränsbett.

Pessoabetten är lömska, hästarna knäpper av i nacken och upplevs som jättemjuka.

Vill du bara ha en tygel kan du testa ett kimblewick, fungerar ungefär som pelham, men gjort för en tygel. Där kan du välja hur mycket hävstång du vill få in också.

Tänk bara på att mundelen ska vara rak på bett med hävstång. :)

Någon i stallet där du står kanske har dessa bett som du kan testa?

Du rider ju dressyr för tränare, det är bra, för där ligger nog problemet egentligen.

Jag är ingen tävlingsryttare så det är bara för träning jag är ute efter ;).
Ska kolla upp kimblewick..

Tycker pelham är himla bra. Använder ett rakt happymouth pelham på min stora, med dubbla tyglar. Då kan du reglera precis hur mycket effekt du vill ha av stången.
Två tyglar är inte så krångligt som det kan verka :)

Var på travshopen idag och fick tips om Tom Thumb (sweet iron) med delta av en som jobbade där.
Bettet kosta inte mkt så jag tänkte prova, har kedja vid beredskap om det känns/ser helt fel ut.

Hävstången blev inte alls stor när jag testa idag i boxen med deltan, samt så verkade han gilla att ha det i munnen.
Raka bett blir han jätte konstig av redan på marken, ser ut som panik i ögonen så jag är skeptisk där med :crazy:

Men läste flera trådar med negativa kommentarer så får väl testa och se. Annars får jag köra på med vanliga betten och ta ännu mer hjälp på något sätt..

Det bettet skulle jag ha svårt att stoppa i munnen på en häst. Det är rätt likt Pessoat i funktion.

Om du har problem med hästens respons skulle jag rekommendera att du tränar dressyr/din egen timeing och känsla och hästens respons som följer tack vare det.
Om det är så att du nu en period måste ha en nödbroms skulle jag rekommendera ngt annat bett.

Bett som är ledade utan låsningsmekanism ska aldrig vara stångbett. Ett tvådelat bett kan slå upp i gommen på hästen och lägger sig kring tungan likt en nötknäppare om man måste ta i hästen, vilket du verkar behöva. Om du dessutom adderar den extra styrkan hävstängerna(eller falska hävstänger om man har utan kedja) ger så blir det en helvetes skraft i hästens mun.
Lägg sen till att om du rider på Pessoa eller det här bettet utan kedja så kommer bettet röra sig uppåt i mungipan och be hästen höja huvudet. Medans det skapar ett tryck över nacken och där ber hästen ta ned huvudet.
Den får alltså motstridiga signaler. Och man får ofta en falsk eftergift på dessa bett.
Alla stångbett är gjorda för att ridas på i eftergift, dvs med slack i tygeln. Det är då de verkar rätt.

Så genom att rida på de här betten så vidmakthåller och kanske rent av förstärker du problemet du upplever din häst ha.

Iom att det verkar vara en ung häst du har måste du skola honom. Det gör inga bett. Däremot gör du det genom rätt timeing, eftergift och tryck.
Kan din tränare inte hjälpa dig - byt!
Det är faktiskt inte någonting som borde vara så svårt att lära dig komma till rätta med. Jag menar allvar med det! Man ska inte vara nöjd med för lite. För både din och hästens skull: skaffa en tränare som kan hjälpa er lösa problemen. Och det borde gå på något pass, inte så mycket mer.
Många rider alldeles för länge för att de inte vet att de och deras häst kan hjälpas ur problemen betydligt snabbare, trots att de är vanliga normalbegåvade hobbyryttare på en vanlig häst.

Fick tips av en hopptränare idag att testa kulbett (waterford) på honom eftersom han hade erfarenhet att hästar med mitt problem blir bättre med detta, vilket jag gjorde idag och märkte enorm skillnad. Blev inget hängande alls och han verka gilla det. Så kör med detta samt ett rakt bett med fasta ringar och mina gamla 2 och 3 delade bett.

Nu är det här inte menat som en spydig kommentar. Bara en fråga för att få dig att fundera lite.:)

Varför tror du hästen ändrat sitt sätt så drastiskt trots att du rider på samma sätt, dvs med oförbättrad timeing och känsla?

Att vi inte är perfekta som ryttare är en sak. Det finns det ingen som är. Men vi måste inse att vi är orsaken till hästens problem. Om hästen på vanligt bett lyckas med saker den inte lyckas med då den har ngt som mest påminner om en metallkedja i munnen kan vi dra en slutsats. Det gör väldigt ont i munnen då den försöker med det andra bettet.
Att då som ryttare vägra lära sig rida och sätta in en järnkedja i någons känsliga mun kan för mig inte bli rätt. Om du red hästen korrekt skulle den inte lyckas göra så.
Är det då inte bättre att utbilda dig och hästen rätt istället för att slänga på en quickfix? Det är trots allt någons mun vi lägger järnbiten i.

Hästen förstår inte varför den ska göra som vi vill att den ska göra. För den har inte läst ridhandboken.;) Den vet inte vilken form som är ok etc. Därför måste vi gradvis utbilda den på ett sätt den förstår. Gör man det slipper man onödigt skarpa bett. Men då måste man som ryttare sitta på viss teknik och timeing och känsla. Det går att öva upp väldigt mycket! Men med rätt hjälp!

Jag skulle skämmas om jag behövde rekommendera en elev något av betten i tråden. Då har ju jag som instruktör verkligen misslyckats med mitt jobb, att lära någon rida.

Hästar är godmodiga djur. De finner sig i en väldig massa. Låt oss inte utnyttja det!

Kan bara hålla med. :bow:

Waterfordbett?? AJ AJ AJ! Såna bett gör ont i hästens mun, klart den blir medgörlig. Den försöker undvika smärtan när du drar i tygeln.

Jag har också en väldigt stor och stark häst, han är egt fin i munnen men blir ofta väldigt het och då kan han bli dragig. Inte inom gångarten men tex att göra halt tycker han är en rätt så tråkig och bortkastad övning...

Men det handlar bara om en sak, nämligen LYDNAD. Han är typen som säger "kan själv!!" Så när han tycker att han skall ta över och bestämma själv så gör jag massa massa övergångar och särskilt halter, tills han börjar lyssna och koncentrera sig på mig igen.

Du kommer aldrig till rätta med problemet vid att använda skarpa bett, och jag skulle totalt tappa förtroendet för en tränare som gav mig det rådet...

Senast ändrad:

Prova ett helt vanligt rakt tränsbett, upplevs oftast som något skarpare men har ingen hävstång eller är smärtsamt för hästen. för vissa fungerar det inte alls och för andra utmärkt. Man får dock tänka på att man hela tiden måste ha stöd på både tyglarna och att vara stadig (men mjuk) och stilla i handen och sen rida hästen med sätet och skänklarna fram till bettet.

Sen är ju det viktigaste att ha en tränare som kan lära dig att utbilda hästen att vara känslig och lydig för små hjälper. Eftersom det var en unghäst så har du ju all möjlighet att göra rätt nu från början. För det är allt annat än lätt att omskola en häst som tappat förtroendet för bettet och lärt sig att gå i en oärlig form, det kan jag skriva under på.

Om jag fullständigt hade litade på att min tränare, och andra tränares tips var det rätta hade jag aldrig skapat tråden. Alla är ju olika med olika hästar. Jag ville ha tips som gör att jag kan sluta få smärta i rygg och axlar då han skjuter mig ur sadeln, och i nuvarande läge känns det som jag istället svarar med att "ta tag" i honom, vilket jag inte tycker känns sunt i längden. Och hade jag ansett att min ridning, och min hästs utbildningsfas var korrekt hade jag knappast blandad in andra i det. Jag ville ha tips på en idé där vi båda kunde trivas och jag inte behövde känna det här med att "ta tag" och få ont i ryggen.

I detta fall gällde betten vid de gånger jag inte kan rida med hacket, för jag kan inte träna med detta. Kan ju vara så att han tycker de är obehag med bett då han är van utan. Rakt bett kanske är det rätta i så fall?

Det var idéer jag vill ha..

Jag skulle skämmas om jag behövde rekommendera en elev något av betten i tråden. Då har ju jag som instruktör verkligen misslyckats med mitt jobb, att lära någon rida.
Men om jag nu ska förstå dig så rekommenderar du vanligt tränsbett?
Och i detta fall? 2, 3-delat eller rakt? Eller vad?
Självklart fattar jag att du anser min ridning är A och O.

Centaur - Jag är himla intresserad av det där med att alla hästmänniskor vet hur hästar känner, för hur vet du att detta bett gör ont i just min hästs mun? Du vet inte hur jag är i min hand, eller hur min häst ser ut eller beter sig.

Jag har ex. en som kommenterar när jag rider denna häst på vanligt hackamore, för det gör nog ont i min hästs näsben. Han går skitbra på detta, men det kan jag inte träna med. Och samma sak här, vad rekommenderar du för bett om du nu sitter med en liknande häst?

Prova ett helt vanligt rakt tränsbett, upplevs oftast som något skarpare men har ingen hävstång eller är smärtsamt för hästen. för vissa fungerar det inte alls och för andra utmärkt. Man får dock tänka på att man hela tiden måste ha stöd på både tyglarna och att vara stadig (men mjuk) och stilla i handen och sen rida hästen med sätet och skänklarna fram till bettet.

Sen är ju det viktigaste att ha en tränare som kan lära dig att utbilda hästen att vara känslig och lydig för små hjälper. Eftersom det var en unghäst så har du ju all möjlighet att göra rätt nu från början. För det är allt annat än lätt att omskola en häst som tappat förtroendet för bettet och lärt sig att gå i en oärlig form, det kan jag skriva under på.

Tack för tipset!

Jag skulle rekommendera ett vanligt tränsbett som är tvådelat eller tredelat. Iom att du måste ta så kraftigt i hästen så kanske tredelat är att föredra då det inte petar upp i gommen.

Men det du måste förstå är att betet inte är problemet. Hästen är inte problemet. Du är säkert inte en sämre ryttare än någon annan vanlig människa. Men du sitter och skolar en unghäst. Det tycker jag man bör vara proffs för eller ha väldigt erfaren hjälp till. Uppenbarligen får du inte den hjälp du behöver.
Jag säger inte det här för att vara elak. Utan för att få dig att förstå att en annan tränare borde kunna hjälpa dig mer. För det är inte bara ditt fel att det blivit så här. Jag anser att din tränare borde erkänna att den tagit sig vatten över huvudet och rekommendera dig vidare.
Hade inte jag kunnat hjälpa en elev hade jag gjort just detta. För elev och framför allt hästens skull.

Du ska ju inte behöva ha ont av att rida eller bli urdragen ur sadeln! Du ska kunna rida med sytrådskänsla i handen. På unghäst kanske ngt mer. Men inte så pass att man får ont om man inte är väldigt skadad själv.

Du behöver inte öppet svara på frågorna jag ställer nu om du inte vill. Men ta dig tid att göra det i ditt huvud iaf. Hoppa inte bara över dem som elak kritik eller påståenden. Utan besvara verkligen frågan i huvudet.

Om du får ont i kroppen av att rida din häst, hur tror du det känns i hästens mun? Munnen som är bland det känsligaste på hela hästen(i stort sett bara ögonen man är räddare om)..
Hur tror du hästen ska kunna röra sig lösgjort genom kroppen med det trycket i munnen? Tror du halsen blir låst? Blir resten av kroppen låst då?

Problemet med raka bett är att det är svårare att utbilda en häst på ett oledat bett. Nu är det ju en unghäst du har. Och den ska alltså utbildas/skolas. Om du tar i ena tygeln så blir det en rörelse även i andra sidan munnen. På ett ledat bett så rör sig bara den sida av bettet du vill påverka och signalerna blir då tydligare för den oskolade hästen. Just tydlighet är ju jätteviktigt för en ung och oskolad häst.

En grej du kan göra om hästen rycker/drar är att böja den. Släpp yttertygeln så pass att hästen kan böja halsen ordentligt. När halsen böjs så kommer den inte bli lika stark. Då hästen slutar dra ger du fooort efter helt=belöning. Du testar att det funkar felfritt i skritt, sen trav och sist galopp. Upprepar du konsekvent varje gång den drar så brukar det upphöra. Eg vill jag inte ge ridråd över nätet gällande såna problem. Men jag känner med dig och din häst.
Jag hoppas ni hittar en tränare som kan hjälpa er. För det som behöver övas är antagligen din timeing och känsla.
Tänk på att hästen inte förstår. Du måste lära den göra rätt. Och det gör du genom att belöna i rätt läge. Belöningen måste vara tydlig och snabb i rätt läge.

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 415
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV