Bett eller inte -en fråga för förbundet!??

Sv: Bett eller inte -en fråga för förbundet!??

Pessoabettet är inget bett jag normalt använder mig av. Speciellt inte när jag tränar dressyr... MEN, vilken är den stora skillnaden mellan pessoa som får sådan kritik och ett gagbett som aldirg får kritik?? Inverkan är väl samma?

Ibland får jag känslan av att TR inom dressyren är lite föråldrat, eller så är det jag som har missuppfattat alltihop. För mig är dressyr att få hästen att använda sin kropp maximalt genom att samla sig och utföra rörelser som kräver balans och styrka, under en ryttare som använder minimalt med hjälper för att berätta för hästen vad den ska göra. Om en ryttare sedan vill använda MINDRE, eller mjukare utrustning än vad som står i dressyrTR för detta ändamål så går det inte för sig. Givetvis kan man tycka att en "normalskapt" häst och ryttare borde klara av detta på TR-utrustning, men ibland kan det kännas fånigt att TVINGAS använda sporrar när man ändå inte behöver dem, bara för att det står så i TR för dressyr.

Jag vet inte om sidepull har en "ihopdragande" effekt :confused: . Jag har bara ridit på det själv, och visst blir hästen mer eftergiven i nacken, men i mina händer känns det som hon slappnar av snarare än att jag drar ner henne. Min idé om ett sidepull är att det är mildare än ett tränsbett, iallafall de med brett läderband på nosryggen. I mina ögon är ett hackamore betydligt skarpare och har en ihopdragande effekt genom att det verkar med hävstångseffekt typ gaggs.

Så jag vänter med spänning, kanske förgäves, för att dressyr TR ska bli modernare och bättre fylla sitt syfte.

Polly_Mulle skrev:
Pessoabettet är inget bett jag normalt använder mig av. Speciellt inte när jag tränar dressyr... MEN, vilken är den stora skillnaden mellan pessoa som får sådan kritik och ett gagbett som aldirg får kritik?? Inverkan är väl samma?

Japp, det har du alldeles rätt i. Skillnaden är väl att Pessoat är vanligare. Många ryttare tycker det ser snällt ut utan kedja och provar det.

mvh Jessica

hej och kul att se sån repons!

jag fick min häst undersökt och hon har problem med munnen, dock åtgärnat och ska se om jag kan rida henne på rek. av utb. hästtandläkare smalt två-delat tänsbett, dock på tal om alla dessa bett om hackamore är skarpt eller ej så var han mkt positiv till hackamore! jag håller med dig som skrev "Handen som håller i bettet är den som avgör om bettet är skarpt eller ej" För jag kan lova att man kan "förstöra" en häst mun på ett vanligt bett, och helt klart håller jag med om att TR dressyr MÅSTE uppdatreas! Dressyr är en konstform, där hästen kan prestera optimalt i harmoni med ryttaren, och det är upp till dommaren att se till att ekipaget sköter sin ritt och rider med kvalité!! kanske är det domarna som ska uppdateras också?!?!?!

Så ses till och låt oss få en debatt om bett eller inte bett i hästsverige!!
/EMilie :banana:

Ofta kan det kännas väldigt positivt när man har ett bett med skänklar (hackamore, stång etc) för att hästens signaler inte kommer fram till ryttaren. Man känner alltså inte om hästen försöker försvara sig eller inte, som man gör på ett bett utan skänklar.

Om man tycker att hästen går så himla bra på bettlöst så tycker jag att man ska prova rida på sidepull för då får man ärliga signaler från hästen. Om hästen fungerar bättre på ett sidepull (eller grimma) så tror jag på att den funkar bättre på bettlöst. Är så inte fallet så är man lurad av stången.

mvh Jessica

Jag kan rekommendera "Billy allen" betten. Hur ska jag förklara...ett slags tränsbett (finns i olika utföranden) med en tredelad rak mundel :smirk: Ett rakt (lite småböjt) bett med en rulle i mitten. Du kan jobba med en sida i taget utan att den andra sidan rörs alls. Äh, jag är kass på att förklara, gå in o titta på någon sida som säljer det. Tex www.milstawestern.com

Har för mig att man inom westernridning får välja relativt fritt vilket bett man vill ha (regler finns ju givetvis, men inget spec bett). Det tycker jag är BRA! Dessutom är det ju inte bettet som endast avgör ´hur hästen rör sig...

Lycka till!

Ännu ett bett som inte är godkännt av dressyrens TR. Vet inte hur det fungerar så jag kan inte ta ställning till om det är mildare eller skarpare än att vanligt tränsbett. De påminner lite om ett smalt tränsbett till utseendet tycker jag.

Jag har en känsla av att för många som sitter i SvRF är uppnästa snobbryttare som antagligen läste ansökan om dispens och såg framför sig en "skogsmulle" som inte fattar något om den noooobla och ääääädla sporten dressyyyyyyyyyyyyr.

Hackamore, är inte det sådant som kaboysarryttare har på sina hästar - och en och annan hoppryttare som försöker var märkvärdig??

Nej - ska sluta raljera. Jag håller med dig. TR och SvRF är föråldrat. Jag skulle förstå om dispensen gällde att betsla till något som kan orsaka hästen obehag eller som ger något stor fördel, men ett hackamore??
Lyssnar de inte på vad t ex Anders Eriksson säger om hästar och deras munnar och tänder?

Tyvärr så kan man inte direkt jämföra ett Hackamore med ett vanligt tränsbett, därför att det har helt motsatt inverkan!

Ett hackamore är ett stångbett, trots att det agerar utan själva mundelen utan istället med tryck på nosen, alltså i användande likvärdigt ett kandar. Principen med dessa bett är i grunden att de ska kunna användas med enhandsfattning.

Ett tränsbett däremot har ingen hävstångseffekt alls. Dess användningsområde är när man ska ställa hästen. Ett bett som är delat har fördelen att man kan inverka på ena munhalvan utan att påverka den andra sidan, något som är omöjligt att genomföra med ett kandar. Dessutom kan man med ett tränsbett ta ledande tygeltag.

Ett kandar kan jämföras med ett hackamore i effekt, och ett tränsbett kan jämföras med en kapson eller sidepull.

I de klasser som normalt kräver tränsbett borde man på dispans således kunna få rida på kapson eller sidepull, och i de klasser som också kräver kandar vore det inte helt ologiskt att få kombinera kapson/sidepull med Hackamore.

Jag tycker att Dressyr i grunden ska vara ett sätt att mäta hästens ridbarhet, utvecklingsgrad och kapacitet. Detta kan precis lika väl, med samma inverkan, utan att vara en fördel eller nackdel, visas med en häst riden på bettlösa alternativ.
Är ekipaget redo för klassen så är de det, oavsett om man rider med ett snöre runt halsen, eller med nyputsat kandar.

Så egentligen, varför inte?

Liknande trådar

Dressyr Har lusläst TR men faktiskt inte förstått fullt ut vilka bett som är tillåtna! Min häst har rejäla problem med att använda bett. Av... 2
Svar
27
· Visningar
4 967
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka