J

janina_george

Hej!

Läste nån stanns att man kan ge hästen torr betfor. Stämmer verkligen det?!
har aldrig varit med om någon som ger sin häst torr betfor utan de blandar alltid det med vatten.

Ska man tro på att man kan ge hästar torr betfor? :confused:

Sv: Betfor

Låter jätteskumt i mina öron, torr betfor sväller i magen ich hästen kan dö:eek: Det har jag alltid lärt mig. Var läste du det här? Låter jättekonstigt...

Javisst låter det skumt...har heller aldrig hört det!! tror det va här inne nån stanns jag läste det, ej helt säker!! jag skulle iaf aldrig få för mig att ge min häst torr betfor iaf!!

Personen skrev nått sånt här : ger honom 0,5 L betfor (torrt) och dom kan ha menat oblötat betfor får han 0,5 L menjag vet ej...

Senast ändrad av en moderator:

Du har fattat fel;)
Man mäter alltid upp betfor i torrmängd när man räknar ut foderstater m.m. Det är de h*n menar när hon skrivit "0,5 L betfor (torrt)"
Precis som jag ger min kille 240g torrt:D
Inte att man ger den torr;)

Jo men det skrev jag oxå att dom har nog menat oblötad betfor men när jag läste det fick jag känslan av att det va torr betfor dom fodrade med....men jag förstår.

Kan, det kan man väl. Men det är inte särskilt smart att göra det då det sväller något otroligt mycket vilket kan orsaka foderstrupsförstoppning.

Jo kan det kan man med allt men inte är det bra för det :)

Ge aldrig torr betfor till en häst!!!!!

Det sväller otroligt fprt vid första kontakten med vätska, och kan fastna i halsen nästan direkt!:crazy:

Jag brukar själv tugga i mig en näve betfor då och då, (:cool: )och en gång råkade jag svälja några korn innan jag tuggat. Jag kände verkligen hur det fastnade mer och mer på vägen ner i matstrupen, men som tur var gick det att skölja ner med vatten.
(Och hur knäpp den historien låter är en annan sak, poängen är att jag VET vad som händer med torr betfor i matstrupen!:angel: )

En häst har knappast sinnesnärvaro eller tankeverksamhet att kunna dricka vatten när det fastnar, plus att de ju har mycket längre matstrupe än vad jag har.

Jag brukar själv tugga i mig en näve betfor då och då, ( )och en gång råkade jag svälja några korn innan jag tuggat. Jag kände verkligen hur det fastnade mer och mer på vägen ner i matstrupen, men som tur var gick det att skölja ner med vatten.
(Och hur knäpp den historien låter är en annan sak, poängen är att jag VET vad som händer med torr betfor i matstrupen! )

:rofl: haha.
ursäkta att jag skratta, men det låter inget vidare & det är nog inte så många som vet hur det känns med torr betfor i matstrupen. :D för givetvis ska varken hästar eller människor för den delen äta torr betfor. :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Usch ja, jag har oxå ätit betfor när jag var yngre men jag svalde inte det helt torrt.
en sak som är lite pinsam eller hur jag ska säga är att vi matade min kompis hund med betfor och hon mådde ej så bra sen på kvällen , stackars hund :(

Men som ursäkt har jag att vi var yngre på den tiden :D :D

Jag är nog elakast:angel:
Jag har testat lägga ut torr betfor åt råttorna kring stallet för jag tänkte att dom skulle äta det och dö, men dom åt inte:o
Fast det är nog lika bra, för det var ju en ganska elak död:o :o

så har jag också tänkt på vintern för det är då dom kommer.
men då kom jag på att snön är ju blöt och då sväller ju betforn,
då kommer ju råttorna bara älska vårat stall ännu mer. :p

HAHAHA, så har jag aldrig tänkt. Men det va rätt smart, om det nu skulle funka!!

Själv är jag rädd för möss....tycker dom e så äckliga:crazy:

Mount Never Rest skrev:
Jag är nog elakast:angel:
Jag har testat lägga ut torr betfor åt råttorna kring stallet för jag tänkte att dom skulle äta det och dö, men dom åt inte:o
Fast det är nog lika bra, för det var ju en ganska elak död:o :o

Jag är inte så säker på att en råtta skulle få foderstrupsförstoppning. Man kan ju ge torr betfor till kor, t ex.

Immer

Kanske inte:rofl:
Nåja, blöt betfor fungerar perfekt som bete på råttfällor:d

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 651
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
561
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama