Betfor och melass -risker

C

Cockney

Finns det några risker med överutfodring av Betfor och Melass
och i sådanafall vad för risker?, Hur påverkas hästen?
 
Sv: Betfor och melass -risker

Betfor
hmm ja, det finns juh en gräns på 500 g(torrvikt) per 100 kg vuxen häst, och 100 g per 100 kg föl...
och har du en häst på 500 kg så blir 2,5 kg torr betfor ca 15 liter färdigsvällt.. lite svårt att överutfodra med mao..
men ändå är förmodligen maxgivan satt bara för att det ska finnas en..

Melass
Det finns en maxgiva på Melass som är 1 kg per 100 kg kroppsvikt, och man har inte sett några negativa effekter på hästen vid sådan utfodring.. dock kanske det var lite jobbigt för den där hästen att sörpla i sig 5 liter melass.. :smirk:
 
Sv: Betfor och melass -risker

Ojoj...då kan man proppa i hästen ganska bra med betfor innan det blir för mycket...Betfor som är så lätt torrt...Om hästen nu skulle hinna äta så mycket innan nästa fodergiva :D
 
Sv: Betfor och melass -risker

Men frågan är väl också HUR hästen reagerar på betfor i den mängden? Blir de inte ofantligt pigga? Jag menar, om jag skulle börja utfodra mina hästar som bara går här med mycket betfor, då skulle de väl bli "heta"?
 
Sv: Betfor och melass -risker

Hm måste bara sticka in där och säga att jag köpte ett halvblod för 3-4 år sedan och när han kom till mig så hade han stått på 2 liter betfor (ej blötlagt) och alltså jag höll inte på kunna rida det krutpaketet. Jag drog ner och idag så får han ca 3 dl betfor och ska jag rida honom mkt i flera dagar i rad så får han max 5 dl. Och jag menar att det är ej blötlagt då jag mäter upp det...
 
Sv: Betfor och melass -risker

Finns det inte risk för att hästen blir dålig i magen om man ger för mycket betfor?

Jag har hört att betfor är lätt laxerande, är det nån som vet om det stämmer?
 
Sv: Betfor och melass -risker

Sist jag köpte en säck befor hämtade jag dne från finland, 34kg för 73 kr.. men då är det så att "finlands betfor" innehåller mer melass, och ör på ett sätt lite fujtigare än sveriges.. och gav 2 liter "svenskbetfor" till hästen, men nu bär han får finska kan jag bara ge ½ liter "finsk" då de innehåller så mkt mer melass.. och han slår i taket..

åhh, innan jag kom på att det var betforen.. *suckar* =)
 
Sv: Betfor och melass -risker

Näe så man skulle kunna säga att det inte finns några riktiga fakta på vad som händer vid överutfodring...
Underutfodring tar jag för givet att det inte finns några risker med eftersom dessa fodermedel endast är ett komplement och inget som hästen behöver ursprungligen.

Ja det är ju inte direkt praktiskt att fodra med så mkt betfor och melass =)
 
Sv: Betfor och melass -risker

Socker lär ju vara naturligt för hästen att få i sig hyfsat stora mängder av genom gräset, men jag upplever ändå att många hästar blir dåliga (läs lösa) i magen av betfor. Behöver inte ens vara större mängder. Kan det vara så att höet man ger redan innehåller så pass mycket socker att det blir ett överflöd iallafall med söta fodermedel?

En del hästar blir också väldigt pigga, får humörsvängningar osv som vi när vi äter socker. Blodsockerhalten går mer upp och ner.
Betfibrerna i betforn ska ju egentligen stabilisera den effekten, eftersom de bryts ner långsammare och jämnare över tiden, men jag tycker att sockrets effekt ofta är märkbar. Fiffigt om man ska tävla förståss, och vill ha extra energi och vätska i hästen samtidigt.

Jag ger det iallafall till mina, i väldigt liten dos (typ 2 dl), för att de tycker att det är gott och jag tror att det inte är fel med lite socker "till maten" för att hjälpa till med matsmältningen (gillar själv efterrätt :p ), och fibrerna är säkert nyttiga. Blandar med rätt mycket vatten och så i med övrigt kraftfoder så smakar det lite sött alltihop.
Melass skulle jag inte ge, ser ingen poäng med att ge rent socker till hästen som foder.
Hade det funnits ickemelasserat betfor att tillgå hade jag gärna köpt och gett det i större mängd.
 
Sv: Betfor och melass -risker

En del hästar blir också väldigt pigga, får humörsvängningar osv som vi när vi äter socker. Blodsockerhalten går mer upp och ner.
Betfibrerna i betforn ska ju egentligen stabilisera den effekten, eftersom de bryts ner långsammare och jämnare över tiden, men jag tycker att sockrets effekt ofta är märkbar. Fiffigt om man ska tävla förståss, och vill ha extra energi och vätska i hästen samtidigt.





Varifrån har du fått den informationen?
 
Sv: Betfor och melass -risker

Enl. återförsäljaren vi har här för kvarnbyfoder så är deras energifoder, betfor utan tillsats av melass, det skall bara innehålla naturligt socker, likaså deras lucern är utan melass.
 
Sv: Betfor och melass -risker

Det där är inte vetenskapliga fakta (tror inte det finns - än?). Utan mina erfarenheter av hästar som blivit jämnare i humör och mindre hetsiga utan, eller med mindre givor, betfor.
Och viss logik, som jag dock inte är helt säker på. Enligt P.L. mfl här så förmår hästen tydligen att tillgodogöra sig relativt stora mängder socker ganska snabbt. Det "spiller" tydligen inte lika lätt över i grovtarmarna som stärkelse, utan tas upp tidigare. Det socker som då tas upp hamnar i blodet. Logiken säger att det inte är så konstigt om hästen påverkas av en höjd blodsockerhalt. Det är ju blodsockret som ger faktisk energi till både hjärna och kroppsfunktioner.

(Ang att det inte spiller över i grovtarmen, så undrar jag om det inte kan göra det ändå. För jag tycker mig ju ha märkt att tarmfloran kan påverkas på vissa hästar, så jag undrar ändå om det inte kan bli för mycket socker. Men det beror kanske på vad grovfodret innehåller?)
 
Sv: Betfor och melass -risker

Jag berättar bara vad mannen i fråga berättade för mig och det var att han sa att de hade Derby energi och benämde det med mellasfri betfor i pelletsform...

Om han pratar i nattmössan, vet inte jag har bara använt mig av deras lucern, men det är ju bara att ringa företaget och prata med dem.
 
Sv: Betfor och melass -risker

Skall jag ringa företaget för att försäjaren pratar i nattmössan!!??
Jag bara upplyste hur det är o det vet jag utan att ringa o fråga.
Att betfor är ett registrerat varumärke kan du se på vilken säck som helst. Troligen menar han omelasserad betfiber.
PL
 
Sv: Betfor och melass -risker

Nä, du behöver ju inte ringa, om du inte vill ;) . Den som vill veta mer om fodret kan ringa och höra om mannen pratade i nattmössan eller inte.
 
Sv: Betfor och melass -risker

Jag kollade på kvarnbyfoders hemsida o där stod en del av ingredienserna bla torkad sockerbeta (troligen med hela sockerinnehållet) fruktfiber, fruktMELASS o fett. Ganska högt sockerinnehåll men inte lika högt som betfor. Att en försäljare kallar det för betfor låter ganska okunnigt, fodret kan mkt väl vara bra men lyssna inte på försäljaren!
PL
 
Sv: Betfor och melass -risker

sissu skrev:
Nä, du behöver ju inte ringa, om du inte vill ;) . Den som vill veta mer om fodret kan ringa och höra om mannen pratade i nattmössan eller inte.

Sa han betfor så snackade han i nattmössan. :D
fast det var kanske en liknelse bara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
429
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 608
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp