betfor ger gallor?

M

mysis

Ibland får min häst stora gallor på bakbenen. Har försökt forska i vad som gör dem. Har nu en osäker teori om att det är betfor som ger henne gallorna, när jag har gett lite mer betfor har hon fått dem, och ger jag typ 2 dl blöt betfor morgon och kväll får hon det inte. Har ni varit med om något liknande och kan en så liten mängd betfor spela roll?

Sv: betfor ger gallor?

Jag tror det var Gylle som i någon tråd tyckte att hästen blev svampig i benen av betfor.

Eftersom min lilla dam (den dåvarande hästen) torkade i benen (hon hade inte gallor, men var lite, lite blöt nere vid kotan) över betet, provade jag att hemma plocka bort betforen. På två dagar; helt torr.

Prova själv, kanske fungerar det?

Så fort jag ger min häst betfor, oavsett mängd, så tenderar hon att få gallor.

min teori har spruckit, två dar utan betfor så hade hon ändå gallor igår...

Du får nog ge det lite längre tid än så. Egentligen tre veckor, men håll ut en vecka i alla fall...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama