Betfor - dåligt för tänderna??

blayenka

Trådstartare
En av mina hästar dricker väldigt dåligt så jag ger henne betfor i vattnet (ca 3 dl torr betfor till 20 liter vatten). Med betfor i dricker hon upp allt. Utan betfor dricker hon max 10 cm från kanten eller vad jag ska säga..(ni fattar va :p)

Här om dagen när jag var i stallet och höll på att göra i ordning hennes vattenhink kom stallägaren ut. I förbifarten sa hon att det inte var bra för hästens tänder att ha betfor i vattnet också.. :(

Sally får inte så mkt betfor. Ca 6 dl (torr) betfor i fodret och då ca 3 dl i vattenhinken, så totalt 9 dl betfor/dag. Det är ju egentligen inte så mkt så det borde inte vara någon fara för hennes tänder.

Men kan betfor vara skadligt för hästars tänder?

Jag har aldrig hört talas om detta innan nämligen.. Någon som vet?

Sv: Betfor - dåligt för tänderna??

Hästars tänder är extremt tåliga mot socker. Gräs innehåller väldigt höga sockerhalter.

Hästar har inte alls samma miljö i munnen som vi människor, så det är inga problem.

Betfor är inte dåligt, precis som ovanstående har skrivit.
Ph-värdet i munnnen jämnar ut det. Det enda som kan få ph-värdet att sjunka en liten stund är äpple :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 627
Senast: caradan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 239
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 031
Senast: Mustang
·
Hästvård Flytta tråden om en ligger fel! Hejsan! Har en shettishingst på 5år, han har varit frisk hela livet (lite övervikt i yngre år...
Svar
17
· Visningar
3 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka