Betet börjar tryta

Shaggy

Trådstartare
Nu efter en sommars långt skönt bete så börjar gräset ta "slut" i hagen vilket gör att jag börjar tänka på att tillskottsfodra Novan med silage. Mina silagebalar är på 25 kg och jag hade tänkt börja ge henne 1 kg om dan när jag tar ut henne från hagen. Tyvärr så kommer ju inte silaget hålla sig så bra utan jag kommer att få slänga typ 22 kg av balen (vilket jag inte har "råd" till). Jag har funderat på att ta hem balen och stoppa den i frysen och ta ut 1 kg/dag därifrån, det borde ju förlänga livslängden avsevärt men hur länge håller den sig då??
Vi har fortfarande hästarna ute dygnet runt och vill ha det så länge som möjligt (hosthästar). Novan går tillsammans med en liten Shettis som är högre än hon i rang. Hur gör jag sen när jag vill öka silagegivan för att inte Shettisen ska ta all maten :confused:.
 
Sv: Betet börjar tryta

1 kg !! till 2 hästar ?? Är det inte i minsta laget ? Vad är det för TS halt på ensilaget ?
 
Sv: Betet börjar tryta

Varför inte ge lucernhack?

mvh Jessica
 
Sv: Betet börjar tryta

Mynta2 skrev:
1 kg !! till 2 hästar ?? Är det inte i minsta laget ? Vad är det för TS halt på ensilaget ?
Men snälla jag skrev att jag skulle ge Novan silage när jag tog ut henne från hagen. Shettisen är inte min och den får ägaren ta hand om. Sen skrev jag att jag skulle börja ge 1 kg nu. Betet är ingen kris än men jag vill ju vänja in fodret också.
 
Sv: Betet börjar tryta

Hon får 0,6 till 1 kg lucernhack redan nu och har fått hela sommaren. Vill börja vänja in vinterfodret nu när betet börjar bli lite knapert (men som jag sa i förra inlägget så är inte betet nån kris än, men kan nog bli inom nån vecka).
 
Sv: Betet börjar tryta

Fast 1kg hit eller dit lär ju knappast göra nån skillnad?

Vad jag förstått blir fryst hösilage inte dåligt så kan du frysa in det håller det sig lika bra som innan det öppnades.

Ang shettisen får du antagligen fodra de separat.
 
Sv: Betet börjar tryta

Tack för svaret :bow:
Ska ta och kolla om jag inte kan möblera om i min frys i kväll.
 

Liknande trådar

L
Hästvård Fick köpa hem nytt hö (Och göra foderbyte för 3:e gången sen årsskiftet). Det var 2 st 250-kilos balar. Bal nr 1 kändes inte helt kul...
Svar
14
· Visningar
1 200
Senast: lindgreen
·
Hästvård Igår stallades hästarna in igen efter 4 månader ute på betet. Fabbe har varit bra i magen hela tiden, men så igår kom dom in o han fick...
Svar
14
· Visningar
1 487
Senast: solita_cna
·
L
Foder & Strö Hur stor är risk för fång för en arab? Han har ju tappat så mkt hull så jag måste få upp honom nu på en gång. Sett det mest sista två...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: lundborg
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 585
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp