Sv: Betesreducerare????
Jag instämmer.
Tycker det är märkligt att det är så få som tycks reagera på bara själva tanken att använda sig av en sådan begränsning/anordning året om!
Enligt lagstiftningen så är det ju högst tveksamt som jag skrev tidigare att man ens får ta till sig sådana medel mer än nödlösning/väldigt tillfälligt eftersom att det inte är lagligt att fixera djuren ffa deras beteenden. Att ha denna lösning året om, kan bara inte ses som tillfällig.
Jordbruksverket anser inte att det är okej (enl dem får man inte ens ha den på 24/7 på betet utan djuret måste få pausa).
I första hand ser man till att fördela ut foder till hästen så att den inte blir fet, anpassar givor och innehåll till varje individ - har dem olika matbehov så kan dem kanske inte ens gå tillsammans.
Man kan blanda ut med halm exempelvis för att få ner näringsinnehåll men utan att svälta hästens mage, slänga ut sly osv eftersom att det viktigaste är att hästens mage får jobba konstant men inte att den har konstant näringstillförsel om det riskerar att bli för mycket.
Det är ganska enkel matematik om man sätter sig in i det..och kanske ökar motionen på hästen.
Vad gjorde folk innan betesreduceraren fanns?? JO, de såg till att anpassa beten till sina hästar och anpassade fodret året om! Idag tex bara på beten så släpps lättfödda hästar ut på stora insådda beten och riskerar antingen övervikt eller andra problem..Det blir något av en tankevurpa tycker jag.
Idag tycker jag 8 av 10 hästar är överviktiga..det är skrämmande och det kan knappast lösas genom betesreducerare utan det är grundproblemet man måste komma runt! Likaså fri tillgång - skitbra, sålänge inte hästen blir fet..Som vår veterinär sa "vi är mer bekväma idag och det syns helt klart på hästarna också", kan bara hålla med.