Bete, protein och tjocka ben?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag tillhör de som anser (ansett?) att det ska extremt mycket till för hästarna ska bli tjocka i benen av för mycket protein. Dvs jag har aldrig någonsin upplevt det, ens år då jag haft skyhöga proteinkvoter.

Hursom, sen betessläpp är fullblodsdonnan fyllt runt om, kotsenskidor och en bit upp. påverkas inte alls av varken stillastående eller rörelse, hålls ner lite när hon har skydd på sig dock (jmf med som lindad).

Jag kan inte se någon ordentlig förklaring till detta, mer än då möjligen protein? Hon står på full 'vinterkraftfodergiva' och det är bra drag i betet. Hon är i perfekt hull och bör inte gå ner, så hon tycks behöva det hon får.

Dock så är kraftfodret inte direkt lågt i protein, utan det blir en kvot på 10.5 ungefär i kraftfodret. (hon får Hestekraft och Krafft Rehab, 0.7 kg av vardera)

Samtidigt så iom att hullet etc är perfekt, så är jag ju inte så förtjust i att plocka bort kraftfodret, men frågan är om man ska försöka hitta något med mindre kvot? Eller är det knappast proteinet?

Sv: Bete, protein och tjocka ben?

Min häst blir också så i benen på betet. Henne hjälper dte mkt att ge betfor...

Jag hade samma problem i början när jag hade Novan. Så fort hon gick på bete blev hon gallig. Året efter förstod jag att det inte handlade om betet utan om värmen. Så fort det blir varmt kommer gallorna oavsett om hon står på bete eller i rasthage utan gräs.
Problemt har jag kvar men inser nu att det inte finns något att göra åt det.

Jag har hört att vätskan i betet också kan påverka och att det är den som gör vissa tjocka vid ganascherna. Ingen vetenskaplig fakta att hänvisa till ang detta dock. Min kuse har stått på mkt proteinrikt govfoder samt mkt proteinrikt bete och har aldrig visat på detta genom att bli tjock i benen. Han har dock visat på känslighet för protein från kraftfoder - foderknölar. Och han har varit tjock i benen av andra anledningar.

Så jag vet inte, jag tvivlar på att proteinet i gräset skulle påverka benen så. Men det är en rent amtörmässig slutsats baserad på egen erfarenhet och mycket, mycket liten eftertanke. Mer en spontan känsla eg. ;)

När vi tog in hösilage för ett par år sen var det väldigt högt proteinvärde i detta. Jag som sett min häst reagera på protein från kraft (iaf tror vi att det var proeinet ifrån kraften) började forska lite i detta och fick veta att protein i kraft och i govfoder är ganska skilda saker. Det är svårt att få en överdos av protein ifrån grovfoder och ingenting vi behövde vara oroliga för trots de höga värderna. Och ingen häst visade heller på några tecken heller under den tiden vi hade hösilaget - och det handlade om kanske 10-15 hästar. Inte ens min som troligen är lite överkänslig mot för mycket protein OCH under våren då han varit uppstallad varit tjock i benen dagligen - stod efter sommaren på lösdrift.

Tack för svar! Jag är/var ju också av den meningen att det är ett 'överdrivet problem' att de reagerar i benen av högt proteinintag. Men kommer som sagt inte på annan anledning, därför jag började fundera.

Värmen var ju ett alternativ dock, iofs var damen tjock även när det var kallt och regnade, men hon är ävldigt berörd av värmen som är nu rent generellt. Ligger ofta och kvartar på betet, och gårdagens ridtur hade någon bytt ut mitt fullblodssto mot en fullblodKO.. Lunkade omkring som en gammal ridskoleponny, eller tjuren Ferdinand om man så vill, ingen motot, ingen geist och lunkade mest runt i halvdvala. Väldigt nöjd iofs, och det är ju trevligt om hon är aningens mindre (över)energisk än vanligt, fast det där var ju löjligt ;) Och då var det på kvällen ändå när det var SVALT..

Hon får 16 MJ och 171 gr SRP via kraftfodret, kvoten blir 10,75

Jag fick ju flera svar när jag frågade om mitt sto som svullnat upp rejält i benen. Ang min häst så vet vi väl inte riktigt men det kan enbart/eller i kombination varit ehrlichia o vi behandlade ju mot det.

Men andra som svarade mig på varför de kunde svullna upp i benen var inte helt säkra på att det berodde på proteinet.
Visst sa en del att det kunde vara en kraftig reaktion men andra som jag pratade mer med visste inte orsaken. En del hästar hade svullnat upp trots att det var på hösten o betet var slut. En tjej jag pratade mer med berättade att hennes häst hade blivit väldigt dämpad och att man trots utredning inte kom på vad svullnaden berodde på.

Jag har varit väldigt försiktig med lillflickan och fick börja vänja om henne på gräset. Hon svullnar fortfarande upp när hon står inne en del men det går ner så fort hon rör sig. Så till viss del kan man säga att jag har samma problem som du. Jag tror inte och tyvärr kan vi inte få veta heller om det helt beror på ehrlician eller ngt annat. Jag tycker hon blivit bättre sen hon börjat få proequo o jäst, i samband med att hon svullnade upp blev hon lite sämre i magen.

Hur svullen är hon liksom? Är det mer som att hon är gallig eller är hon jämntjock? Går det ner om du kyler?

*KL*

Min ettåring (HBL) reagerar på liknande sätt, han visade sig känslig redan när han kom i vintras, klarade inte ens rekommenderad proteingiva till hans kategori häst vilket fick mig att slita mitt hår då jag är övertygad om att unghästar BEHÖVER sitt protein för att växa på rätt sätt. Men vad gör man när pälsen blir skabbig samt benen sväller... :crazy: När han vandes in på betet kom de tjocka benen tillbaka + puls trots att vi vande in dem försiktigt, pigg och glad och lekte som vanligt så fång tror jag inte riktigt på även om jag blev orolig ett tag. Nu har de gått på bete ett tag och pulsen är borta men han är inte riktigt så ren i sina ben som jag hade velat men vad jag skall göra åt saken har jag ingen aning om. :smirk: Man kanske helt enkelt får vänja sig?

kicki - mer gallig, absolut inte jämntjock. Utan hon är fylld i kotsenskidorna runt om, och så går det en liten bit 'högre upp' också, men på 'baksidan' av benen. Om du står och tittar på henne är det absolut ingenting som slår en eller 'syns tydligt', utan det är om man kikar närmare, eller ffa då man palperar etc så reagerar man.

Inte provat att kyla, men påverkas inte av stillastående/rörelse, och ingen påverkan av gassande sol och vaaarmt, eller svalare, skönare temperaturer.

I övrigt utstrålar hela hästen välmående, blank päls, inga knölar eller liknande där (utom från insekterna då - sucka)

Då är hon ung lika tjock som min blir:crazy:

Fast ditt går ner vid rörelse ju? Då skulle jag inte bekymra mig över såpass liten ifyllnad (om det nu är lika?).

Fast nu känns det som att jag bekymmrar mig för ALLT...
Det låter lika, fast jag inte riktigt förstår vad du menar med att hon svullnar upp på baksidan....lillflickan svullnar upp vid kotorna o upp längs med senorna både fram o bak ung lika mkt. Ja det försvinner så fort hon rör sig/går ute.
Kanske är så hönsig som veterinären kallade mig för....men eftersom jag inte vet varför hon blev dålig "in the first place" så gör det att det oroar mig lite mer....

Vet du VAD det är i proteinet som gör att de svullnar(om detskulle vara så?)

mitt halvblod (med fullblodspappa) blir gallig bak varje år när jag släpper på gräs, hur försiktigt jag än vänjer in. det blir oftast bättre/bra efter midsommar. har både kylt och lindat och använt arnika och även bot. skydd - det gör ingen skillnad. har även varit hos vet. för "koll" och han sa bara "att så är det med vissa pållar", han hittade inga "fel" för övrigt.

han blir gallig på samma sätt varje höst när vi börjar halma, då beror det på havre/korn som han lyckas pilla i sig från halmen (gallorna förvinner efter någon vecka då). han tål heller inte soja, det behövs oehört lite (några matskedar) för att gallorna ska komma som ett "brev på posten". därimot har han aldrig reagerat på lusern.

Jag skulle nog ha provat dra ner kraftfodret kraftigt alt ta bort (förutom mineralerna) under en kortare period för att se om det skulle göra någon skillnad. Det låter tveksamt att hon skulle falla ur speciellt mycket under den tiden om betet är av god kvalité.

Jag skulle nog ha provat dra ner kraftfodret kraftigt alt ta bort (förutom mineralerna) under en kortare period för att se om det skulle göra någon skillnad. Det låter tveksamt att hon skulle falla ur speciellt mycket under den tiden om betet är av god kvalité.

Eftersom hon inte gått upp under den här tiden, så misstänker jag ju att hon skulle falla ur om jag tar bort kraftfodret. Har ju dock halverat det som sagt sen igår, men velar om jag ska lägga på det igen, eller 'vänta och se'. Ta bort det helt gör jag inte förrän jag ser att hon går upp. Hon är som sagt utmärkt i hullet, men ska inte gå ner, och jag vills lippa hamna i en sits där hon tappar, och jag måste 'trycka på' kraftfoder för att få upp henne igen..

Men, tagit bort rehaben sen igår, tar bort knappt hälften av proteinet.

Vet att vi var i en diskussion för länge sedan gällande detta.

Min blir ju fylld i alla fyra vid för mycket protein och kan vintertid inte ens stå på den kvot han igentligen borde (räknar istället behovet var för sig och skiter i kvoter). Somrarna är som sagt ett mindre helvete, jag har tidigare år hållt nere kvoten genom att ge betfor (tyvärr har hans betfor också ganska hög smrp, men det har hjälp iaf.) och olja. Han har visserligen blivit lite völ överfet men hellre det än så gallig som han blir.

Har inte sett några nackdelar av detta att sänka kvoten så länge proteinbehovet är för sig är fyllt. (inte kvotmässigt) Han har vuxit bra och musklat sig bra så jag har svårt att tro att din häst skulle tappa.

Eftersom min häst inte kan sluta att äta så gick det tre dagar sedan fick jag plocka hem honom från betet. Så nu blundar jag för gallorna och testar istället att ha honom på mindre och sämre bete och ser vad som händer.

Mmm, det kniviga är ju att veta vad betet innehåller för kvot nu, dvs HUR hög är den. För hon tål utmärkt väl en kvot på 10 vintertid t ex, dvs hon är inte speciellt känslig. Men vad är kvoten på betet liksom, är den + kraftfodret t ex 12, då tror jag ju inte det beror på proteinet utan något annat. Men snackar vi en kvot på 16 t ex (bara hittar på), då skulle det ju kunna göra skillnad.

Och hon kanske inte tappar, men jag är inte beredd att testa, iom att hon inte gått upp någonting sen betet började, och jag anser det vara en mardrömssits att ha på bete, och så behöva trycka på kraftfoder. Jag är för fångnojig för det (trots att hon är fbl). Däremot kan jag ju fundera på vad jag kan byta ut kraftfodret mot, och få samma MJ, men en lägre kvot och se hur det fungerar. Fortsätter hon vara tjuren ferdinands kompis (dvs extremt loj och seg) av dygnet runt ute + värmen så skulle jag ju kunna lägga på havre + något mer t ex, för att få MJ:en, men sänka kvoten.

Tyvärr kan det ju räcka med att de äter ett fel strå eller får med en felaktig rot för att fången skall komma. Med tanke på att hon redan går på bete och får rätt mycket i mina ögon kraftfoder redan så skulle jag redan vara orolig i så fall.
Havre skulle jag inte våga ge en häst på bete.

Är det hullet eller musklerna du är rädd att hon skall tappa eller båda två?

Ligg kvar på det hon får nu i så fall som hon är fin på, men lägg till betfor och en skvätt olja så är det ju fixat. Vad som ev. händer då är att hon lägger på sig lite grann mer på hullet men det kan ju bara vara bra i ditt fall så slipper hon ev. falla ur alls om några veckor.

Hullet jag är rädd att tapppa. Och vad gäller fång så visst finns det mycket som kan utlösa fång, vissa saker kan man inte skydda sig mot. Men vissa saker kan man påverka, och jag skulle t ex INTE vilja sitta i ett läga där jag har en häst på bete, som har tappat hull och där jag får/är tvungen att trycka i 2 - 3 kg kraftfoder för att försöka få upp den i vikt. En sak om man ligger på en KF-giva för att de ska hålla hull, men vill inte hamna i sitsen där man måste så att säga fodra med kraftfoder för att få upp ett underhull till normalhull.

Och hullet jag är 'rädd' hon ska tappa. Bort med 16 MJ ur foderstaten och risken är ju hullet går snabbt neråt. Och hon behöver verkligen inte tappa ett endaste gram.

Hon äter inte mat med olja tyvärr, annars är ju det utmärkt just för att få MJ, men hon tycker inte om, försökte med det i vintras. Betfor äter hon dock, men jag är inte överdrivet förtjust hålla på med det på sommaren (drar åt sig flugor om man inte diskar krubborna direkt efter hästarna ätit klart). Varför skulle du inte ge havre *nyfiken* Stärkelsen? Skulle inte velat ge det till överviktig och/eller fångbenägen ras, men är inte så bekymrad vad gäller de mer 'svårfödda', det har ju en kvot som går rätt fint ihop med gräs också. Men går ju kika på färdigfoder med med jmf värden, kruxet där är att veta om hon äter det eller ej, hon är lite kinkig donnan. Havre vet jag dock att hon äter (stod på havre, hestekraft och betfor när hon kom, lyckats få henne att tycka om rehab med, men t ex lucern äter hon om man kör ytterst liiiiten mängd iblandat i det andra, och bara i några dagar.. )., Och om man serverar något som 'inte duger', så äter hon inte alls kraft på en - två veckor sen..

Hmm, undrar hur svårt jag har att få tag i eggersman förresten.. Slog mig att hon faktiskt äter deras High Energy musli iaf. Åringen fick sånt med sig när han kom och jag har använt det som godis.. Frågan är väl vad det har för proteinvärde egentligen...

Havre är inget uppbyggande foder vare sig till hull eller muskler när/om man behöver lite mer, sen ser jag stärkelsefaran för stor framförallt med en häst på bete där stärkelserna far upp och ner över dygnet.

Å andra sidan så gillar jag inget foder med hög stärkelsehalt vare sig det är rent eller färdigblandat sockergodis.

Jag skulle ta det lilla extra jobbet att tvätta ur foderbyttan efter ett betformål då det ger vad som behövs i fallet.
Hullfrämjande/energihöjande i värmen, goda fibrer och minimalt med stärkelse.

Förstår inte riktigt syfte med att ge två färdigblandade fodersorter istället för en sort mer mängd. Är dock övertygad om att du snart själv kommer på den opptimala lösning för just er.

Senast ändrad:

Förstår inte riktigt syfte med att ge två färdigblandade fodersorter istället för en sort mer mängd. Är dock övertygad om att du snart själv kommer på den opptimala lösning för just er.

Jag ger Hestekraften för att jag dels gillar fodret dels gillar värdet. Så mkt högre går inte att hitta med bra kvot heller. Och Rehaben är enbart för att det är rena mirakelmedicinen hullmässigt. Fråga mig inte varför, siffer- och innehållsmässigt är det inget unikt/speciellt med det, men jag har gång påp gång sett det göra underverk med hullet. Trots att hästarna står på samma eller till och med mindre MJ än innan.

Så kör 'alltid' (i år, med det hösilage jag har i år) på hestekraft + rehab på 'svåra i hull'-hästar. Med synnerligen strålande resultat. Fbldonnans förra ägare skulle nog dö av chocken om hon visste vad donnan står på för MJ nu ;) Åringen var lite för skranglig när han kom, ligger på samma MJ och kvot som innan, men fodret är utbytt mot HK + rehab. La på sig det soms aknades på två veckor. Och förra stoet var fasligt svårfödd som liten, låg på över 100 MJ, introducerade rehab, behöll MJ och kvot och hon gick upp. När jag slutade det året låg hon på 75 MJ ch var finare än nåsin, sen blev hon lättfödd. Så fråga mig inte VAD det är med rehab som gör det, men it makes wonder.

Kollat upp High Energy nu, och samma MJ som hestekrafft ungefär (högre är som sagt i princip omöjligt att hitta), men en kvot på blott 7 (Hk har 11 i kvot). Och muslin äter hon, så det vore ju bra att prova. Kruxet är att få TAG i det,d et var mååånga mil till närmaste ÅF tyvärr. Får klura på hur lösa det.

Diska krubbor är en sak för mig, men inte alltid jag som fodrar, så undviker gärna det. Sen är ju betfor och havre ingens törre skillnad energimässigt, så hullmässigt tror jag det kvittar lika. Däremot vill jag ha energitätare än havre iaf om jag ska ge det ensamt (och precis som dig är jag ingen jättevän av havre övht, även om jg i sådana här fall inte är stärkelsrädd, men jag anv sällan havre annat än som 'tröstduttkraftfoder'. )

Men, tror Eggersmans High Energy skulle kunna bli bra, om jag får tag i det. Det VET jag ju att hon äter iaf, och jag behöver inte öka mångden kraftfoder/dag för att hålla kvar MJ, men får ner proteinet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka