majola
Trådstartare
Det pratas ju en hel del om att man måste stödfodra mot slutet av sommaren för att gräset blir näringsfattigt (framförallt proteinfattigt?).
Gammeln skriver i en annan tråd att cirka-värdena på bete ligger på:
Tidig försommarbete: 11,5 MJ/kgTs och 210g råprot/kgTs
Förvuxet sensommarbete: 9,5 MJ/kgTs och 110g råprot/kgTs
Men om man räknar på TS-värdena så hade ju också sensommarbetet en kvot på nästan 12! Eller kan man inte räkna så (alltså TS-Mj:TS-protein)? Hur ska man räkna i annat fall?
Våra hästar visade i helgen uppenbar hunger så vi har börjat fodra med hö i hagen nu (tidigare har de bara fått i stallet till natten). De får ett hö med Mj/smrp-kvot på 7,7 (plus kraftfoder med ungefär samma kvot, men det har de ätit hela sommaren). Är det tillräckligt? Jag blir yr. Hur ska jag tänka?
Gammeln skriver i en annan tråd att cirka-värdena på bete ligger på:
Tidig försommarbete: 11,5 MJ/kgTs och 210g råprot/kgTs
Förvuxet sensommarbete: 9,5 MJ/kgTs och 110g råprot/kgTs
Men om man räknar på TS-värdena så hade ju också sensommarbetet en kvot på nästan 12! Eller kan man inte räkna så (alltså TS-Mj:TS-protein)? Hur ska man räkna i annat fall?
Våra hästar visade i helgen uppenbar hunger så vi har börjat fodra med hö i hagen nu (tidigare har de bara fått i stallet till natten). De får ett hö med Mj/smrp-kvot på 7,7 (plus kraftfoder med ungefär samma kvot, men det har de ätit hela sommaren). Är det tillräckligt? Jag blir yr. Hur ska jag tänka?