Bete och trädesbidrag

Har kollat via Jordbruksverket nu och det verkar som att man kan använda marken till bete under vissa perioder.

"Om du söker kompensationsstöd får trädan i vissa fall inte användas för bete eller skörd av foder före 1 augusti." Tydligen så innebär inte heller träda längre att marken plogkörs, utan man kan ha vall som ligger i träda..

"Det är ok både med en bevuxen träda respektive svartträda. Alltså både trädor som saknar växtlighet, en flerårig vall eller en ettårig fånggröda är ok att söka som träda."
 
Saxat från Jordbruksverket:
"Träda är när du låter bli att använda åkermark till produktion av jordbruksprodukter. Produktion på åkermark är skörd, odling eller djurhållning på åkermarken."

D v s om du låter djur beta där är det inte en träda.
 
Saxat från Jordbruksverket:
"Träda är när du låter bli att använda åkermark till produktion av jordbruksprodukter. Produktion på åkermark är skörd, odling eller djurhållning på åkermarken."

D v s om du låter djur beta där är det inte en träda.

Men det är inte svar på frågan. Vissa trädor får skördas och det kan även bero på djurslag. Se svaret ovan ditt.
 
Ja, och då hade det ju varit bra med lite mer information från TS.

"Grundregeln är att marken ska vara ur produktion till och med den 15 juli. Ibland måste du låta bli att producera på marken ännu längre. Det är om du söker ett stöd eller ersättning med särskilda villkor för träda. Förgröningsstödet och kompensationsstödet har sådana särskilda villkor."

Det är ju en väldigt uttömmande text på JBV tycker jag. Om man läser den i sin helhet.
 
Jag vet tyvärr ingenting mer om marken då det inte är min.. men hade ett löfte om bete men nu har det tyvärr ändrats då markägaren ansökt om trädesbidrag. Jag försöker hitta en lösning om det är möjligt.
 
De handlar inte om det. Jag ville bara veta om någon kunde regelverket. Han kan det inte och inte jag heller så därför ställde jag en fråga. Förhoppningen är att det kanske är tillåtet efter ett visst datum. Är inte intesserad av någon större diskussion.
 
De handlar inte om det. Jag ville bara veta om någon kunde regelverket. Han kan det inte och inte jag heller så därför ställde jag en fråga. Förhoppningen är att det kanske är tillåtet efter ett visst datum. Är inte intesserad av någon större diskussion.

Regelverket är inte helt solklart tyvärr. När de införde nya komp stödet med djurtäthetsregler blev det en del ändringar. Jag vet inte om man har utrett vad som gäller för hästar på träda - det kan ev bero på om brukaren har djur och hur djurtätheten räknas.

Ring sin LST eller SJV och kolla eller kanske snarare be honom göra det (är nog sekretess om man frågar om enskilt ärende) :)
 

Liknande trådar

Anläggning Om du slår hö på en vall, hur nära inpå är marken ok att använda som bete efteråt? Kan man släppa direkt eller bör det vila/växa innan?
Svar
9
· Visningar
1 265
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter Trots att krav på registrering av hästar och anläggningar infördes för flera år sedan saknas tiotusentals anläggningar i...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
913
Anläggning Helt plötsligt har vi fått in åkerfräken i sommarhagen. Växer i mängder - i mina ögon. Törs man släppa hästar på bete med mycket...
Svar
8
· Visningar
1 177
Senast: Windy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp