Betala full moms på frakt

IngelaH

Trådstartare
Jag hämtade ett paket på posten idag där faktura låg i, inget konstigt med det. Men det jag reagerade på är att varan kostar 360 och frakten 52' fortfarande inget konstigt... MEN nu till det som jag inte tyckte såg rätt ut.

Transportbelopp 412 kr (alltså vara plus frakt)

Och på DETTA belopp har företaget lagt moms... Jag har för mig att frakten brukar stå längst ner, efter att momsen är pålagd.

Men jag kan vara ute o cykla... Jag får kolla i kväll. I och för sig är 11-12 kronor inget att bråka om. Men det är lite av en principsak. Det är lite för lätt att starta webbutik ibland...
 
Sv: Betala full moms på frakt

momsen ska vad jag vet läggas på vara+frakt+ev. tull?

varor under 300kr är tullfritt
 
Sv: Betala full moms på frakt

När man säljer varor och tjänster till privatpersoner så SKALL momsen ingå i det angivna priset.
 
Sv: Betala full moms på frakt

ahh... iofs... jag fick för mig att det var från utlandet... Såklart, är det från sverige så är det fel ja (eller annat eu land)
 
Sv: Betala full moms på frakt

Precis. Om det står att ett par skor korstar 500 kr på en hemsida så ska det ingå moms i det priset (om det är ett företag som säljer), om det inte gör det ska det tydligt specificeras att moms inte ingår i det angivna priset.
 
Sv: Betala full moms på frakt

Var bara tvungen att gå in och kolla vad Bokus gjorde. Dom tar och moms på frakten.
 
Sv: Betala full moms på frakt

Precis. Om det står att ett par skor korstar 500 kr på en hemsida så ska det ingå moms i det priset (om det är ett företag som säljer), om det inte gör det ska det tydligt specificeras att moms inte ingår i det angivna priset.

Priset på produkten ska alltså alltid anges inkl.moms?
Men om det inte gör det och momsen inte framkommer förrän man kommer till "kassan" på webshopen...Är det okej?
 
Sv: Betala full moms på frakt

Nej det är det inte. Priset som står angivet ska inkludera moms om det är försäljning till privatpersoner. Det får inte komma först i kassan. Är det däremot ett företag som riktar sig till andra företag så får det stå utan moms.
 
Sv: Betala full moms på frakt

Men det slutgiltiga priset framgår ju trots allt i kassan? Det måste väl ändå vara ett fritt val som företaget gör om de ska visa sina priser med eller utan moms?
 
Sv: Betala full moms på frakt

Men det tycker jag personligen är fruktansvärt tråkigt! Inte jättekul att shoppa i god tro, skicka fina prylar till varukorgen och sen i kassan få en hutlös summa slängd i ansiktet. Speciellt inte om man t.ex har en budget att följa...
 
Sv: Betala full moms på frakt

Men det slutgiltiga priset framgår ju trots allt i kassan? Det måste väl ändå vara ett fritt val som företaget gör om de ska visa sina priser med eller utan moms?


Man pratar aldrig pris till konsument exklusive momsen, det finns liksom inte.

Så jag tror faktiskt inte att man har något fritt val i det här läget.:)
 
Sv: Betala full moms på frakt

Men det slutgiltiga priset framgår ju trots allt i kassan? Det måste väl ändå vara ett fritt val som företaget gör om de ska visa sina priser med eller utan moms?

Nej det är inget fritt val. Lagen är så att vänder sig ett företag till privatpersoner så ska alltid momsen vara med. Eftersom en privatperson alltid måste betala moms så finns det ju ingen anledning att uppge priset utan moms. Då skulle man ju lika gärna kunna strunta i att sätta ut några priser överhuvudtaget för det blir en överraskning vad det kostar när man kommer till kassan. (Däremot måste momsen stå med på fakturan men det är en annan sak.) Jag har iallafall inte obegränsat med pengar och för mig spelar det väldigt stor roll om en vara kostar 25% mer än vad jag trodde att den skulle göra när jag bestämde mig för att köpa den.
Ska jag köpa något så kollar jag gärna runt och jämför priser och att då varan helt plötsligt kostar 25% mer gör ju kanske att den billigaste affären istället blir den dyraste. Då är ju iallafall inte jag intresserad av att handla där utan kastar hela varukorgen istället.
 
Sv: Betala full moms på frakt

Och vänder sig butiken både till privatpersoner och företag så finns det ofta en knapp där man kan välja om man vill se priser inkl. eller exkl. moms
 
Sv: Betala full moms på frakt

Hade ingen aning om att det fanns om en lag om det här. Då har jag lärt mig något nytt idag med.
 
Sv: Betala full moms på frakt

Jag har priser inkl. moms på min sida, men på fakturan redovisas beloppen utan moms på raden och sen läggs momsen till. Så får jag även när jag köper saker från andra (när jag handlar som privatperson).
 
Sv: Betala full moms på frakt

Precis, det är ju det normala särskilt om man har både företag och privatpersoner i sin kundkrets. Slutsumman ska ju dock stämma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp