Betäckande valack

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Vi har en diskussion i stallet just nu ifall det är farligt att en valack betäcker ett sto när hon är brunstig om dom är ungefär lika stora.

Jag hävdar att det finns flera nackdelar med det (båda kan skadas, livmoderinflammationer etc.etc.) men hon som äger valacken (och vill att de två ska gå ihop) vägrar lyssna. Iallafall skulle jag behöva lite hjälp med detta, eftersom jag tycker lite synd både om stoet och om tjejen som äger stoet, som inte har nånting att säja till om. Är det någon som har någon som helst forskning om detta på papper, eller nåt annat trovärdigt, som vi kan stoppa i ansiktet på valackägaren så vore jag jättetacksam./ Lavinia, som är mer än måttligt trött på envåldshärskare som ändrar sej varannan dag.

Sv: Betäckande valack

Det är absolut mkt olämpligt med "betäckande" valacker...

Skaderisken är en STOR del (både på stoet å valacken) då han ska hoppa upp å ner...

Sen om stoägaren tänker ta föl på sin märr kan hon "iskallt" räkna med att hon e tvungen att ta död på diverse inflammationer i slidan på stoet då det kommit in smuts där, vilket om hon har RIKTIG otur kan göra det MKT svårt att få stoet dräktigt...

Det är ju olika hur man har sina hästar i flock men en betäckande valack BÖR INTE gå med ston... MIN åsikt...

Valackägaren har ingen talan, det är stoet som skadas. Se till att du får stoägaren att förstå riskerna och så får HON se till att de inte går ihop mer.

Hej!

Vi är alla överens, tyvärr är det stallägaren som äger valacken och hon kräver mer övertalning än vi kan åstadkomma med ord. Själv har jag 2 års hästutbildning i bagaget, något som valackägaren mest fnyser åt för hon har minsann haft häst hela sitt liv och vet allt själv.

Att flytta stall känns ju lite tråkigt för stoägaren när hon äntligen hittat träningskompis och stallkompisar. Men risken är väl att vi alla blir utslängda snart iallafall, det är iaf vad stallägaren hotar med..

Så jag skulle behöva mer konkreta BEVIS på vad som går fel, att det kan gå fel vet vi redan, jag har tom pratat med vet. om detta.. Tyvärr ej den som stallägaren anlitar (och kanske litar på??)

/ Lavinia, trött på stall med ägare, men härdar ut pga närhet och låg månadshyra (verkligen man får vad man betalar för).

Nästa gång hennes vet. kommer ut kan ni väl fråga? Eller ring och fråga denne själv.Eller be henne göra det.

Du kan ju också maila någon vet. och sedan skriva ut hennes svar..ex. på travsport.se finns det ju en vet att fråga.

Min häst hade en inflammation i livmodern som upptäcktes när hon skulle betäckas. Nu är hon superfertil o det tog sig direkt, men det var ändå en inflammation.
Denna har troligtvis uppkommit av att hon blivit betäckt av en valack, men detta var minst ett år innan :crazy:
Vi separerade valacker och ston i det stallet för det funkade inte.

Det behövs ingen forskning- tala om för henne hur lortig hästens penis är o fråga om hon skulle låta hennes karl sätta på henne med liknande penis!?

Förklara sen varför man använder linor på ston som betäcks naturlig och hur mycket skada de kan göra.... Fråga varför hon inte är rädd om sin egen häst!

Hej!

Hon är inte särskilt rädd om nån av sina hästar och stoet i fråga är så snäll att trots att valacken är på hene konstant skriker hon bara och går undan, tyvärr../ Lavinia, som ska prova lite fler sätt nu..

Lavinia skrev:
Hej!

Hon är inte särskilt rädd om nån av sina hästar och stoet i fråga är så snäll att trots att valacken är på hene konstant skriker hon bara och går undan, tyvärr../ Lavinia, som ska prova lite fler sätt nu..
Vilken sorglig människa! :mad:
Men gör som någon sa tidigare, be en veterinär om hjälp att förklara riskerna!

Liknande trådar

Avel Ja, nu skulle gott lite erfarenheter från mer erfarna uppfödare sitta fint. Såg igår när jag kom ut för att titta till hästarna att...
Svar
9
· Visningar
1 259
Senast: tjusing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025