Betäcka med kallblods travare hingst plus lite andra frågor

Vinja

Trådstartare
Hejsan!

Funderar på att betäcka mitt sto(norsvensk bruks/ kallblods travare) och då jag är "förstföderska" så behöver jag mera kunskaper!! Vill betäcka med en godkänd kallblods travare och betäckning kommer tidigast ske nästa år.

Mitt sto har okänd pappa(tjuvbetäckning)men alla kanditater är nordsvenska bruks :smirk:. Mitt sto har aldrig visats eller vad man nu säger :crazy: Är detta något som hingstägaren skulle motsätta sig? (kanske dum fråga men iaf)

Vad ska man allmänt tänka på när man väljer hingst? Användnings områdena kommer mestadels vara ridning (barock el. western) och bruks körning.

Är det många som har "ridhästar" efter ex. Järvsöfaks eller någon annan mer känd hingst?

Vad brukar ungefär en betäckning kosta?(beror ju på hingsten men ändå på ett ungefär)

Tar gärna emot allmänna tips om allt angående betäckning då jag vill ha mycket kött på benen innan det är dags!!

Tacksam för svar!
:)

Varför inte en paint? Tex Vic Tim Rocket, som betäcker alla raser! :)

Mitt tips är att ringa till Sleipners utbildade avelsrådgivare. Du finner säkert mer info. via hemsidan www.sleipner.org
Dom ger dessutom ut en liten katalog till medlemmar med dom godkända hingstarna där du finner priser och annan info.
:)

Är intresserad av att få ett kallblodsföl :love: Då jag gillar den smidigare kallblods varianten så känns kallblods travaren rätt. Dessutom är mitt sto 50% kallblods travare och jag vill fortsätta på den linjen. Kom gärna med kommentarer på det eftersom jag är i informationsamlar stadiet :smirk:

Ok...
Min tanke är ju så att travhingsten lämnar och är godkänd för nedärving av egenskaper som passar en avkomma tänkt att tävla trav med... Det vill säga att du som sto ägare inte kan finna någon dokumentation hur just denna hingst lämnar i ridbarhet, gångarter osv...

Sen vet jag inte hur hingstägaren ställer sig till att låta godkänd hingst betäcka sto där ägaren inte tänker tävla i trav... Denna avkomma ska ju inte ens registreras hos STC.. Som sagt jag vet inte ens om du kommer tillåtas betäcka ditt sto hos en godkänd travhingst!?

Sen kommer ju även frågan om det inte är en ren förlust affär för dig eftersom travhingstarna är mycket dyrare än "vanliga" hingstar..
Du kanske ska söka en bruksnordis av lättare typ istället?

En jätte bra beskrivning på det som känns som mitt dilemma!! Vill ha den smidigare varianten, men de är ju som du beskrev avlade för trav och inte som ridhäst, så hur ska jag då veta vilka som har bra "ridhäst" gener :crazy: Har någon några tips? Eller på en smidig bruks??(har tittat en del på brukshingstar, men inte hittat någon som är av önskad modell, tips mottages gärna)

Ska kontakta Sleipner för att se om en betäckning är möjlig (bra att veta vilket urval man har att välja på :d)

Liknande trådar

Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 335
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama