Beslutsångest om ring

Lyan

Trådstartare
Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på att köpa en ny. Problemet är att budgeten för en ny ring inte är hög och jag inte har lyckats hitta en ring som har allt jag vill ha. Efter många timmars letande så har jag hittat två som jag kan tänka mig och som ligger någorlunda inom budget. Jag har iofs inte kollat Etsy, men jag tycker att det är jättesvårt att veta vad som är äkta och vad som är dropshipping eller billigt krafs de säljer dyrt. Jag har tex sett marsvinssmycken som jag själv säljer för ca 30kr för flera hundra kronor där!

Ringarna jag velar mellan är dessa. Den ultimata ringen hade varit som den guldiga men med ett hjärta istället för rund sten, men det kan jag inte hitta någon.
Den guldiga är väldigt lik den jag har nu förutom att stenarna är rosa. Alternativet som är inom budgeten är i bara 10k guld så den kommer ju inte att vara så gul som på bilden, men jag har svårt att hitta en bild som visar exakt hur blekt 10k är. Jag såg någon beskrivning någonstans att det är nästan lika blekt som vitguld. Någon som vet?
Den silvriga är mer jag och känns mer unik och personlig, men den finns bara i sterlingsilver. Fast om 10k är lika blekt som vitguld så känns det som att då kan vi lika gärna köpa en silverring så kommer vi mycket billigare undan. Helst hade jag velat ha gult guldfärgad, men det ryms inte inom budgeten på någon ring jag har sett förutom de som bara är pläterade.

Båda ringarna sälja av Jeulia.se. Känns som en halvbra sida, men min Google fu suger så jag hittar inte någon annan sida med ringar jag både gillar och har råd med
IMG_3182.webp

Jag hade gått med den skavda ringen ett tag till och fortsatt spara för att höja budgeten och hitta en som både ser ut som jag vill och håller bra kvalitet😊
Annars kanske du står där om ett tag igen och ångrar att du inte köpte en bättre.
Problemet är att jag kan inte hitta en enda ring som ser precis ut som jag vill ha och de närmaste jag hittar i guld är svindyra. Även om vi sparar så kommer budgeten aldrig bli över 5000kr för ingen av oss tycker att en ring är värd att lägga mer pengar på

Problemet är att jag kan inte hitta en enda ring som ser precis ut som jag vill ha och de närmaste jag hittar i guld är svindyra. Även om vi sparar så kommer budgeten aldrig bli över 5000kr för ingen av oss tycker att en ring är värd att lägga mer pengar på
Nu är jag kanske inte rätt person att svara för jag tycker att ringar är jobbiga att ha på sig och har alltså bara en gammal vigselring liggandes någonstans som jag aldrig använder. Frågan du kanske ska ställa dig är hur viktigt det är för DIG att ha en ring, och varför.

Nu är jag kanske inte rätt person att svara för jag tycker att ringar är jobbiga att ha på sig och har alltså bara en gammal vigselring liggandes någonstans som jag aldrig använder. Frågan du kanske ska ställa dig är hur viktigt det är för DIG att ha en ring, och varför.
För mig är det väldigt viktigt att ha en förlovningsring för vad den symboliserar, men trots att det är viktigt så är jag inte beredd att betala mer för en ring för jag vill kunna använda den utan att hela tiden oroa mig för att förlora halva sparkontot om jag tappar den plus att jag tycker helt enkelt inte att ett smycke oavsett syfte är värt att lägga mer pengar på

Jag har ett halsband jag har fått av pappa som betyder oerhört mycket för mig och som jag alltid har på mig. Jag fick det värderat för ett tag sedan för säkerhets skull ifall jag skulle tappa det och efter att ha fått reda på hur mycket det är värt så har jag smått panik för jag får ångest av att bära något så dyrt, men jag får också ångest av att inte bära det för då är inte pappa med mig. Så det är ytterligare en anledning till att inte köpa en svindyr ring. Jag vill ha min pojkvän med mig utan att behöva ha ångest av att använda ringen för att jag är rädd för att tappa den

Jag har ett halsband jag har fått av pappa som betyder oerhört mycket för mig och som jag alltid har på mig. Jag fick det värderat för ett tag sedan för säkerhets skull ifall jag skulle tappa det och efter att ha fått reda på hur mycket det är värt så har jag smått panik för jag får ångest av att bära något så dyrt, men jag får också ångest av att inte bära det för då är inte pappa med mig. Så det är ytterligare en anledning till att inte köpa en svindyr ring. Jag vill ha min pojkvän med mig utan att behöva ha ångest av att använda ringen för att jag är rädd för att tappa den
Om det handlar om att du vill "ha din pojkvän med dig" så hade jag behållit den gamla ringen. Det är ju ändå den som "originalet", tänker jag, och utseendet borde vara mindre viktigt så som du beskriver anledningen till att vilja ha den på fingret.

Ja då får du nog välja vad som är viktigt. Hur du vill att den ska se ut vs vilken kvalitet och hållbarhet du vill ha.

Är din pappas halsband i guld?

Min man hade guld från sin mamma, guldet smältes ner och användes i våra ringar. Tycker det känns fint att trots att hon inte är med i livet längre fick hon på ett vis fick vara med i våra ringar och därför med oss varje dag.

Har du kollat på Pantbankens webshop? Även om guldpriset är högt, så går det att få tag på diamantringar betydligt billigare än i smyckesbutiker. Eventuell personlig gravyr går att få bortslipad så kan man gravera ny. När vi gifte oss valde vi att återanvända makens pappas förlovningsring (dock valde vi att ha kvar den gamla gravyren då det var svärmors namn då vi har två graveringar i den ringen.

https://www.pantbanken.se/webbshop/...ffset=100&kontor=&sortering=&listposition=110

https://www.pantbanken.se/webbshop/...ffset=240&kontor=&sortering=&listposition=244

https://www.pantbanken.se/webbshop/...ffset=300&kontor=&sortering=&listposition=311

Det finns hur mycket diamantringar som helst. Gillar du vitguld, finns det mycket fina enstensringar.

/Lizzie

Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på att köpa en ny. Problemet är att budgeten för en ny ring inte är hög och jag inte har lyckats hitta en ring som har allt jag vill ha. Efter många timmars letande så har jag hittat två som jag kan tänka mig och som ligger någorlunda inom budget. Jag har iofs inte kollat Etsy, men jag tycker att det är jättesvårt att veta vad som är äkta och vad som är dropshipping eller billigt krafs de säljer dyrt. Jag har tex sett marsvinssmycken som jag själv säljer för ca 30kr för flera hundra kronor där!

Ringarna jag velar mellan är dessa. Den ultimata ringen hade varit som den guldiga men med ett hjärta istället för rund sten, men det kan jag inte hitta någon.
Den guldiga är väldigt lik den jag har nu förutom att stenarna är rosa. Alternativet som är inom budgeten är i bara 10k guld så den kommer ju inte att vara så gul som på bilden, men jag har svårt att hitta en bild som visar exakt hur blekt 10k är. Jag såg någon beskrivning någonstans att det är nästan lika blekt som vitguld. Någon som vet?
Den silvriga är mer jag och känns mer unik och personlig, men den finns bara i sterlingsilver. Fast om 10k är lika blekt som vitguld så känns det som att då kan vi lika gärna köpa en silverring så kommer vi mycket billigare undan. Helst hade jag velat ha gult guldfärgad, men det ryms inte inom budgeten på någon ring jag har sett förutom de som bara är pläterade.

Båda ringarna sälja av Jeulia.se. Känns som en halvbra sida, men min Google fu suger så jag hittar inte någon annan sida med ringar jag både gillar och har råd med
Visa bifogad fil 157288

Jag tycker att den silvriga ringen var väldigt fin och som du själv skriver, känns mer "som du" (enligt vad jag sett av dig här).

Dessutom tycker jag att det oftast blir bättre i längden att köpa något helt annat, som jag också gillar, än en inte klockren kopia av det jag allra helst vill ha. Den senare påminner mig om det jag helst ville ha men inte kunde köpa, medan den första kan jag uppskatta för sin egen skull och det brukar bli en bättre känsla.

Men kolla först vad det kostar att plätera om den du redan har, det kanske blir billigare?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka