Beslutsångest (FreeForm)

Sv: Beslutsångest (FreeForm)

Lord Owen skrev:
*trådlån*

Sitter freeform stiglädrena bara fast med kardborre? :crazy: Tycker det ser ut så på bilderna jag hittat, och det verkar inte så hållbart. Är det verkligen så?

Stigläder"hållaren" är flyttbar, precis vart du vill ha den. Det är kardborre på för att det inte ska glida. Men jag skulle tro att det är nåt starkt band innanför karborren, det andra skkulle nog inte vara sååå hållbart :smirk:
Såg inga problem med det när jag provade den, möjligtvis att karborre kan bli lurvigt av att man tar av o på den då, men det ska väl kunna gå att fixa.

Hm, när hästen fäller så lär ju den kardborren bli full av hästhår och då kanske det inte är så bra? :crazy: Låter som en lite halvbra lösning tycker jag.

:crazy: Tro mig, den här hästens päls kommer in överallt. Finns det någon liten springa att komma in i så gör den det..

Menar du att det ska komma in hästpäls efter du förslutit det??

Det värsta är att det är kardborre på mååånga bomlösa (till sitsen iof ) men om man inte vill ha karborre alls pga pälsen så kan det bli ganska svårt.... :angel:

Jo det är möjligt att det blir svårt men jag har tid att leta. :smirk: Och ja, jag är rätt säker på att det komemr in påls överallt dp jag själv haft päls innanför mina tre tröjor och tjocka täckjacka nu på våren. :crazy:

Star trekk modellerna har nog inget kardborre tror jag.

Ja, det är möjligt. Har inte kollat så noga. :D Det är inte sitsen jag är sekptisk mot, det är det att stigbyglarna sitter fast med kardborre som för mig inte låter så hållbart..

Hur menar du? Stiglädren sitter inte fast ett och ett med kardborre, utan de är fästade i varandra, alltså som en båge som läggs över motsvarande kardborre på sadeln precis där du vill ha den. Mycket bra när man som jag tycker att alla sadlar har stigläderfästena för långt fram.

Och ja, andra färg- eller materialvarianter av FreeForm är normalt beställningsvaror. ÅF har begränsat antal modeller hemma.

Senast ändrad:

Itchie skrev:
Hur menar du? Stiglädren sitter inte fast ett och ett med kardborre, utan de är fästade i varandra, alltså som en båge som läggs över motsvarande kardborre på sadeln precis där du vill ha den. Mycket bra när man som jag tycker att alla sadlar har stigläderfästena för långt fram.

Och ja, andra färg- eller materialvarianter av FreeForm är normalt beställningsvaror. ÅF har begränsat antal modeller hemma.

Det jag tyckte var bäst med freeforms stigläder var just att man kan få dem där man vill ha dem! :bow: Jag såg inte heller några problem med stigläderfästena och eftersom de inte flyttas så ofta så bör ju inte kardborren bli sliten?

Det visste jag inte. :eek: Att de satt ihop över ryggen då? Som ett kardborrband över ryggdelen? Då blri det ju en annan sak, har bara sett detta på en bild och då såg det mysko ut. :crazy:

Många bomlösa har ju också två olika krampor för att man ska kunna ha stiglädrena inviduellt. Men kardborre kanske har en poäng där.

Lord Owen skrev:
Att de satt ihop över ryggen då? Som ett kardborrband över ryggdelen?
Ja, ett nylonband med metallring i varje ände och kardborre undertill! Se bild hos Stall Vrå under FreeForm sadeln "Flyttbara stiglädersfästen". Den kardborren (och koppjärnet!) sitter förresten som berget :eek: , det är lite sämre med sitsen tycker jag.

Ja, då var det ju en annan femma. Men ändå, kardborre känns mysko för mig. Skulle vilja klämma och peta på det en hel del för att vara säker. :D

Värre med sitsen? Att den inte skulle sitta bra då eller?

Jo, den sitter väl bra, men inte lika stenhårt som det under (stigläderfäste och koppjärn). Järnet var riktigt svårt att få loss... Får väl se sen hur det fungerar i längden (har bara provat FreeForm än så länge, men har beställt en ny FF av ponny-modellen).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har...
Svar
11
· Visningar
5 235
Senast: Glimris
·
Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka