Beskriva skänkelvikning?

Julle

Trådstartare
Hjälp mig...

Förra lektionen fick i vi "läxa" att kunna förklara hur en skänkelvikning går till, både ur ryttarsynpunkt och hur hästen rör sig. Och även en övning.

Vi har set Bo Tibblins filmer och går efter boken "Ridlära" den nya upplagan. Hade tänkt skaffa den i nu i veckan, men jag har fått jobba heldagar precis hela veckan och det har varit fullt upp. Så jag hade totalt glömt bort detta... :o

Övning har jag tänkt ut. Det jag tänkte ta upp är att rida på volten och sen flytta hästen på voltens öppna del. Är det en bra övning? :confused:

Så snälla!! Några snabba svar som jag kan plugga in tills imorgon!!! Och självklart lära mig för all framtid, eftersom det inte är bara för ridlärarens skull jag vill lära mig!! :)

Tack på förhand!!

//Julle

Sv: Beskriva skänkelvikning?

Ingen??

Kan ju tillägga att jag har rätt stor koll på skänkelvikningar och har gjort dem under ett antal år (ridskoleridning), men det svåra är att sätta ord på det hela!! Verkligen få allt rätt i teorin...

Kom igen nu!!

//Julle

Julle skrev:
Övning har jag tänkt ut. Det jag tänkte ta upp är att rida på volten och sen flytta hästen på voltens öppna del. Är det en bra övning? :confused:

//Julle

Den övning du beskriver är en bra övning, men inte på en grundläggande skänkelvikning!
På volten ska hästen vara böjd, i skänkelvikning rak (men ställd). En annan grundregel i skänkelvikning är att bakdelen inte får komma före framdelen och det är svårt att ha koll på på en volt.

Om det är orutinerade ryttare skulle jag i stället föreslå att man från kortsidan vänder upp 1-2 m innanför spåret, rider en bit rakt fram och sedan flyttar ut hästen till spåret i skänkelvikning. De flesta lektionshästar har en stark dragning ut till spåret och ryttarna har möjlighet att rida rakt fram olika långt innan de börjar skänkelvikningen. Dels kanske det inte känns riktigt bra utan men behöver mer tid att förbereda och så "vet" inte hästarna efter två varv vad de "ska göra" vid en viss punkt... Nackdelen med den övningen är att väggen "avbruter rörelsen" i stället för att ryttaren avbryter och driver fram med ytterskänkeln (de flesta lektionshästar brukar tappa bjudning) Låt alltså gärna ryttarna avbryta rörelsen ½ - 1 m från spåret! (Så kan du ju fundera en stund på hur ryttarna ska inleda rörelsen för att undvika att bakdelen kommer före i tvärningen!)

Går den övningen bra kan man prova att från spåret rida skänkelvikning någon meter åt sidan, rakrikta och rida fram för att sedan rida skänkelvikning tillbaka till spåret.

Är gruppen skickligare kanske de klarar en längre sträcka som tex halvt igenom? Men så länge man håller på att träna in rörelsen brukar det bara bli sämre av att försöka rida långa sträckor!

PS Du verkar ha en ovanligt vettig ridlärare som både vill lära er grunderna och få er att tänka själva...

Japp, hon är underbart bra!! :bump:

Tack för svaret förresten!! :) Det kom ju lite sent, men det gör absolut inget!! Klarade av teorin bra idag, med lite jag hittat på nätet plus att vi läste på lite i böckerna innan.

Och vi diskuterade just det där med böjda spår med, som att flytta på öppna delen av volten. Det skumma är att det nästan bara är den övningen vi har gjort på mina andrar idskolor... Här på den nya har vi mest ridit på förängda hörnlinjen och det funkar ju mycket bättre!! :)

Nä, nu ska jag lägga mig!! Tack för svaret!!

hej skänkelvikning är en sid värds rörelse och hästen är ställd i rörelse riktningen man kommer och rider på fyrkant spåret och vänder snett igenom från ett av hörnen jag tänker mig vänster varv ,rider in och ställer hästen och sitter över mot vänster sida och för fram vänster skänkel och höger bakåt i diagonal riktningen mot mitten därefter rider man rakt fram ur en vikning alltid,och kan vända både höger och vänster varv.eller rida hela diagonalen.och byta om varv
till höger varv som en öppna och sluta.halva ungefär...det blir en rör
else som tangerar dessa rörelser man använder mycket sätte för att
markera tyngden i rörelse riktningen.och glöm inte att ställa om hästen vart efter du rider och rid ut ihörnen det lite extra väg men ser mycket städat ut, jag gillar skänkel vikning. :banana: :bump: :love:

Jag hänger egentligen inte med mer än första raden, men hästen ska i alla fall (normalt)vara ställd FRÅN rörelseriktingen.

Hmm... Hängde inte heller med...

Och ja, hästen ska vara ställd från rörelseriktningen!! Men du kanske menade att hästen ska vara ställd i rörelseriktningen man kommer ifrån? Alltså så att den blir ställd mot rörelseriktningen i själva skänkelvikningen!!

Men som sagt, teorilektionen gick bra och nu när jag kan teorin och hovnedsättningen känns allt mycket lättare även i praktiken!! :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025