Besikta vid/efter köp

Freeride

Trådstartare
Jag tittar runt för att se om jag kan hitta ytterligare en häst och många hästar står ju en bit bort, dvs min "egen" veterinär kommer inte kunna göra en besiktning vid ett köp. Om säljaren går med på det kan man då göra exempelvis en gårdsbesiktning (bara för att checka att den inte är oren eller har större avvikelser) och sedan genomföra en egen besiktning på klinik på hemmaplan när man köpt den? Visst finns någon form av möjlighet att låta köpet gå tillbaka om man upptäcker något som funnits före köp, säg mindre rörelsestörning, pålagring, lös benbit what ever. Eller blir det krångel juridiskt? Självklart förstår jag att hästen kan skada sig under transporten och det kan bli en diskussion där vad som hände när, men tänker mer på grejor som inte en gårdsveterinär kanske ser, och vill gärna ha den veterinär jag litar på.
 
Kommer du och säljaren överens, är det ju inte problem förrän säljaren vägrar stå fast vid överenskommelsen. Och det är ju svårt att förutse, innan man är där.
 
När jag köpte min senaste häst tog jag hem honom på prov i två veckor för det är enormt viktigt för mig att han går bra ihop med mitt sto och att de verkligen trivs tillsammans eftersom jag bara har möjlighet att ha två hästar och vill att de ska kunna gå ihop. När de två veckorna gick mot sitt slut besiktigade min egen veterinär honom. Vi hade skrivit in i kontraktet att om hästarna "bara" inte gick ihop så fick jag stå för handpenningen men om han inte gick igenom besiktningen så skulle jag få tillbaka även handpenningen. Jag betalade alltså hästen när jag hämtade honom så jag stod ju för risken om något skulle hända under tiden som han var här eller påvägen hem.

Annars är det ganska enkelt att fråga här på buke om någon vet någon bra veterinär i området där hästen står och be dem pm:a namn eller så kan man googla på veterinärer i området och se vad de har fått för betyg på olika sajter. Eller så får du försöka avtala så att du får göra en besiktning till. Allt går ju att avtala via kontraktet.
 
Jag tittar runt för att se om jag kan hitta ytterligare en häst och många hästar står ju en bit bort, dvs min "egen" veterinär kommer inte kunna göra en besiktning vid ett köp. Om säljaren går med på det kan man då göra exempelvis en gårdsbesiktning (bara för att checka att den inte är oren eller har större avvikelser) och sedan genomföra en egen besiktning på klinik på hemmaplan när man köpt den? Visst finns någon form av möjlighet att låta köpet gå tillbaka om man upptäcker något som funnits före köp, säg mindre rörelsestörning, pålagring, lös benbit what ever. Eller blir det krångel juridiskt? Självklart förstår jag att hästen kan skada sig under transporten och det kan bli en diskussion där vad som hände när, men tänker mer på grejor som inte en gårdsveterinär kanske ser, och vill gärna ha den veterinär jag litar på.
Jag köpte en häst från Danmark för många år sedan. Säljaren besiktade hästen hemma innan vi åkte så att den gick igenom ua. Vi skrev i kontraktet att hästen skulle besiktigas i sverige av min vetrinär ua annars skulle köpet gå åter. Hästen röntgades och bilderna visade lindrig hovbroskförbening. Hästen var då 6år och vetrinären tyckte att det var så lindrigt med tanke på ålder så det var inget att hänga upp sig på. Säljaren skulle tagit tillbaka hästen om jag ville.Behöll hästen och har ägt och tävlat denna häst i 10 år.
Så visst går det att lösa. Men skriv ner allt utförligt så det inte blir några missförstånd.
 
Något att verkligen tänka på i det här fallet och som jag tror en ev säljare kan synpunkter på är vem som ska stå för transportkostnaderna om inte hästen går igenom besiktningen. Det kan ju handla om åtskilliga tusenlappar om det är "en bit bort".
 
Som säljare så vill jag vara med vid besiktningen, jag hade heller aldrig släppt iväg hästen om den ej var fullt betald, och nya ägaren ansvarar för hästen så snart den är lastad. Det finns kanske säljare som inte tänker så.
 
Jag tittar runt för att se om jag kan hitta ytterligare en häst och många hästar står ju en bit bort, dvs min "egen" veterinär kommer inte kunna göra en besiktning vid ett köp. Om säljaren går med på det kan man då göra exempelvis en gårdsbesiktning (bara för att checka att den inte är oren eller har större avvikelser) och sedan genomföra en egen besiktning på klinik på hemmaplan när man köpt den? Visst finns någon form av möjlighet att låta köpet gå tillbaka om man upptäcker något som funnits före köp, säg mindre rörelsestörning, pålagring, lös benbit what ever. Eller blir det krångel juridiskt? Självklart förstår jag att hästen kan skada sig under transporten och det kan bli en diskussion där vad som hände när, men tänker mer på grejor som inte en gårdsveterinär kanske ser, och vill gärna ha den veterinär jag litar på.
Om du har en veterinär hemma som du litar på, så fråga om han/hon känner någon kollega på den plats hästen finns, som han/hon kan rekommendera. (Usch, det blev en lång och svår mening...)
 
Skulle jag köpa en häst långväga ifrån kan jag tänka mig göra en besiktning på neutral plats, varför inte halvvägs. Huruvida en klinik är vettig är ju lätt att kolla här på buke som nån skrev. Både säljare och köpare är på plats, papper bara redo att skrivas på och bankcheck uttagen.
 
Varför inte göra en besiktning på lämplig klinik i närheten av där hästen står?
Normalt känner inte hästägare varenda veterinär i trakten och definitivt inte så bra att det skulle vara värt för veterinären att ljuga för en okänd säljares skull.
De har liksom så mycket mer att förlora på det än att göra en ordentlig besiktning.
Jag har köpt mina hästar på långt avstånd och besiktat med okända veterinärer och tom säljarens veterinär och det har gått bra varje gång.
När jag använde säljarens veterinär gick inte hästen igenom... men gjorde det hos min.
Buke kan nog med all säkerhet hjälpa dig att hitta en bra veterinärklinik i området där hästen står :)
 
Jag hade besiktat på klinik och gärna haft telefonkontakt med besiktande veterinär direkt efter.

Aldrig att jag som säljare hade släppt iväg hästen till en besiktning någon annanstans efter lång resa och dessutom tid hos köparen. Köpet ska vara klart när hästen lämnar gården. Jag har varit noga med att skriva i kontraktet exakt när risken övergår på köparen.

Min erfarenhet är att ju noggrannare ett kontakt är skrivet, desto mindre risk för osämja eller missförstånd och olika tolkningar. "Det är väl självklart att.." säger den ene och den andre ser frågande ut. Nej, bra kontrakt och köpet ska vara klart när hästen åker. "Klart" innebär godkänd besiktning.
 
Jag är i samma sits som dig, funderar på att köpa en häst nr 2 som bor 20 mil från mig. Men jag har bestämt att besiktiga den på klinik där den står. Jag har valt veterinär efter att ha fått tips via buke. Säljaren står för gårdsbesiktning men jag har valt att ta den till kliniken för att det ska känns rätt.

Det är nog få säljare som går med på att skicka iväg hästen för besiktning. Men om man nu gör det så se till att ha utförliga papper på det så man slipper bråk. Hästen blir ju faktiskt såld i ditt fall innan du besiktigar hemma...
Hur långt bort finns hästen? Jag hade som säljare kunnat tänka mig att köra hästen till köparen för besiktning och sedan göra upp köpet på vanligt vis. Men det beror ju på hur långt det är såklart.
Jag skulle även ha svårt att acceptera om min egen veterinär besiktigat hästen UA och så kommer köparens och säger att det är nåt fel.

Min nuvarande häst stod 100 mil bort. Där kände jag säljaren sedan länge. Hon besiktigade den på klinik vald av mig, jag stod för beställningen av besiktiningen och jag hade telefonkontakt med veterinären. Men jag hade inte gjort så om jag inte kände och litade på säljaren. En annan häst jag skulle köpa på liknande avstånd åkte jag dit för att vara med på besiktningen, och den gick inte igenom. Var glad att jag var där själv och kunde ställa frågor.
 
Jag är i samma sits som dig, funderar på att köpa en häst nr 2 som bor 20 mil från mig. Men jag har bestämt att besiktiga den på klinik där den står. Jag har valt veterinär efter att ha fått tips via buke. Säljaren står för gårdsbesiktning men jag har valt att ta den till kliniken för att det ska känns rätt.

Det är nog få säljare som går med på att skicka iväg hästen för besiktning. Men om man nu gör det så se till att ha utförliga papper på det så man slipper bråk. Hästen blir ju faktiskt såld i ditt fall innan du besiktigar hemma...
Hur långt bort finns hästen? Jag hade som säljare kunnat tänka mig att köra hästen till köparen för besiktning och sedan göra upp köpet på vanligt vis. Men det beror ju på hur långt det är såklart.
Jag skulle även ha svårt att acceptera om min egen veterinär besiktigat hästen UA och så kommer köparens och säger att det är nåt fel.

Min nuvarande häst stod 100 mil bort. Där kände jag säljaren sedan länge. Hon besiktigade den på klinik vald av mig, jag stod för beställningen av besiktiningen och jag hade telefonkontakt med veterinären. Men jag hade inte gjort så om jag inte kände och litade på säljaren. En annan häst jag skulle köpa på liknande avstånd åkte jag dit för att vara med på besiktningen, och den gick inte igenom. Var glad att jag var där själv och kunde ställa frågor.

Anledningen till att jag ens funderar på det är att jag har två dåliga erfarenheter, i båda fallen från klinikbesiktning där jag var med via tfn på den ena och live på den andra. Båda gångerna visade det sig finnas saker i efterhand som min egen Vet såg och började fundera över. I ena fallet pålagringar i halskotpelaren där flera småfaktorer som visade sig vid besiktningen faktiskt ledde till att den misstanken kom upp senare och visade sig rätt, och i andra mindre pålagringar i kotor och knä, där det till och med känns när hästen böjs att den är mer stel i de lederna... Hästen var röntgad men pålagringarna sitter inte rakt fram eller rakt från sidan.
Visst kan man ju aldrig garantera nåt men skulle kännas skönt att åtminstone fått hästen besiktad av den Vet man tycker är riktigt bra och kan diskutera med.
Jag får väl vänta tills jag hittar en häst i närheten eller chansa och åka till ytterligare en klinik ;)
 
@Freeride ...eller så skriver du ett tydligt avtal där det framgår att hästen ska besiktigas UA av din veterinär. Då kanske säljaren går med på det. Är ju inte lätt att sälja hästar i dagsläget så är väl inte omöjligt. Hur långt borta står hästen?
 
Senast ändrad:
I ena fallet pålagringar i halskotpelaren där flera småfaktorer som visade sig vid besiktningen faktiskt ledde till att den misstanken kom upp senare och visade sig rätt, och i andra mindre pålagringar i kotor och knä, där det till och med känns när hästen böjs att den är mer stel i de lederna...

Upptäcktes pålagringar i halskotpelaren på en vanlig klinkbesikting?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 371
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 752
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 512
Senast: Kingsland89
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 696
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp