Benskydd storlekar?

Nomina

Trådstartare
Hej alla glada bukare! :laugh:
Jag har tänkt köpa Benskydd Equi-Guard® neoprene från Hö*ks. De är tänkta att ha på unghästen när vi är ute och lufsar i skogen för att undvika sår och revor från pinnar m.m.

Jag undrar nu bara lite ang. storlekarna. Jag har aldrig riktigt förstått mig på XS-S-M-L-XL storlekarna. Vissa säger att M motsvarar Cob och andra säger att det motsvarar Full. Jag har lite svårt att bestämma vilken storlek jag ska köpa till Ville (Fjording, 140cm hög). Han har ganska korta och tjocka ben (inte extremt, men jämfört med längden på benen). Skydden får alltså inte vara för höga men de ska fortfarande nå runt hela benet. Strl. Cob hade jag valt ifall det fanns som alternativ :rofl:

Tänkte köpa ett par stl. M till bak, men jag är osäker på om han ska ha M eller S fram. Är det någon som vet hur dessa skydden eller liknande är i storlekarna?

Sv: Benskydd storlekar?

Jag skulle tro att du bör ha storlek S ("ponny") fram samt M ("cob") bak. Anledningen är att min erfarenhet är att M på senskydd passar bäst på "små stor-hästar". Jag har själv en ponny på 137 cm med korta, tjocka ben och hon har storlek S på senskydd. På bakbenen (låga stryk kappor) räcker inte S runt på henne, utan får ha M.

Om inte annat brukar man alltid kunna byta till en annan storlek om det inte passar:).

Sv: Benskydd storlekar?

Tack så mycket!
Det var väl det jag var lite inne på (S fram, M bak), men var inte riktigt säker på hur små S faktiskt var. Detta är min första häst under 160cm på många år, så stl. S låter för mig pyttelitet :rofl:

Byta storlek om det inte skulle passa kan man säkert göra, men jag bor en bit från affären så beställer över internet, helt klart smidigare om det blir rätt med en gång :)

Liknande trådar

Utrustning Använder inte benskydd annars men tänkte köpa reflexbenskydd på Hööks nu i höst, men vet inte vilken storlek jag ska välja. Har två...
Svar
5
· Visningar
541
Utrustning Funderar lite på att köpa benskydd till hästen och undrar vad man bör välja för storlek till 160 cm hög häst, om man har full på...
Svar
5
· Visningar
862
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning https://borjes.se/hast/benskydd-benlindor/damasker-senskydd/damasker-1680d-tyfon-svart-blackm/7147-svart-blackm Någon som har dessa och...
Svar
3
· Visningar
996
Utrustning Jag har en liten irländare 1,58 m hög med korta och ganska grova skenben. Hon slår sig inte på benen, men jag vill gärna ha senskydd...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 589
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar