Sv: Benen viker sig och hon ramlar nästan omkull??
Låter som typsikt sadelgjordstvång.
Vad är din häst för ras?
Min häst har sadelgjordstvång/kramp. Såsom jag har fått förklarat för mig så kan det bland annat bero på att vanligtvis så har fullblodshästar, eller hästar med mkt fullblod i, en nerv på magen som sitter mkt ytligare än på andra typer av hästar. Den nerven kan komma i klämm när man spänner gjorden. Jag brukar även märka på min häst när jag spänner tömkörningsgjorden och täckesgjorden, så jag får vara extra försiktig.
Sen har jag hört att det finns fall bland bla. travare där de har lagt sig ner med selet och sulkyn, med förklaringen att de försöker slippa undan arbetet, hur mkt sanningen som ligger i det vet jag dock inte.
Sadelgjordskramp kan också komma från smärtor såsom för trång sadel, sned rygg, svaga/onda muskler osv osv. Detta måste man ju självklart kolla upp först.
Om det är 4 månader sedan sadeln provades ut är det med all säkerhet dags för en återkoll, på 4 månader kan det hända mkt med en hästrygg.
Några tips för hästar med sadelgjordskramp:
Prova olika gjordar! Jag vart rekomenderade en superbred lädergjord, just pga av gjordkrampet, men den gillade hon inte alls, numera går hon med en smal i textil. Finns dock några nya intressanta gjordar på marknaden som man kan prova. Ibland kan det hjälpa med ngt fluffigt på gjorden som tex. fårskinn
Massera maggen innan du spänner gjorden! Hästen kan spänna sig just pga av att den vet att det kommer att bli obehagligt när sadelgjorden spänns.
Gör maglyft, både rent spontant och innan sadling. Bäst är det om man är två stycken men det går att göra själv också. Ta en handduk och stå på varsin sida om hästen, tryck handuken långsamt uppåt och håll emot en stund och släpp sedan efter LÅNGSAMT.
Spänn ett hål i taget. Lägg på sadeln, kratsa hovar, spänn första hålet, tränsa, spänn andra hålet, ta på dig hjälmen, spänn ett tredje hål osv osv