Benen viker sig och hon ramlar nästan omkull??

E

Emina

Till saken hör att dom sista två gångerna då jag sadlat så har hästen nästan ramlat omkull. Det är inte när jag lägger på sadeln utan när jag spänner sadelgjorden, benen viker sig under henne precis som om hon skulle "svimma". Har haft henne i två år, ridit 4-5 dagar i veckan och hon har aldrig tidigare gjort så här. Köpte ny sadel för fyra månader sedan som är utprovad och ligger jätte bra, sadelgjorden är den samma som tidigare så någon ny sådan har jag inte heller (anatomisk m. resår i bägge ändar). Att jag skulle ha spänt och dragit åt för hårt och för häftigt är uteslutet, hon har alltid "blåst upp" sig så att man har fått spänt ett hål i taget från båda sidor. Någon som har en aning om varför hon plötsligt gör så här?

Sv: Benen viker sig och hon ramlar nästan omkull??

Låter väldigt märkligt. Du tror inte det kanske är bäst att rådfråga en veterinär? Låter ju faktiskt som om det skulle kunna vara något. Nu ska jag inte skrämma upp dig, men det är ju alltid skönast att kolla upp det.
Går det bra att rida henne sen efter sadlingen?

Svårt att säga vad det är men det låter som om hon har sadeltvångskänningar...

Senast ändrad:

Håller med föregående talare...

Kan ju vara så att din nya sadel var så bra att hästen har musklat om sig och nu inte passar längre?

Min häst har riktigt sadeltvång. Sadlar honom o spänner gjorden löst. Går sedan ut och innan jag hoppar upp spänner jag försiktigt och sedan går ett varv. Upprepar tills det är ok spänt. Har oxå resår i båda ändarna. Min pålle får alltid en godisbit när allt är spänt o klart för uppsittning. Då tänker han mer på godiset än sadlingen.

Ja, det går bra att rida, men dom första minuterna tar hon lite korta och spända steg sen lossnar och slappnar hon av.

En gång så uppförde sig vår ena pålle så när sadelgjorden skulle spännas. Förmodligen så var det en nerv som komm i kläm!
Men det har bara hänt en gång.

Min häst kan "ramla ihop" om man spänner åt gjorden direkt när man sadlat och hin står aldeles stilla.. så henne spänner jag bara Yrtest löst på tills vi kommer ut.. då spänner jag succesivt hårdare och går med henne mellan..

Hon har varit så i hela sitt liv ( vad jag vet ) hon är 9 år nu, och jag har haft henne sen hon var 6. Ägaren som hade henne innan och födde upp henne sen föl sa att hon hade sadeltvång.

Såå.. jag spänner bara åt sadelgjorden ute "under rörelse"

Det sitter en muskel precis där man spänner sadelgjorden.Det kan göra ohyggligt ont om hästen har problem med den.

Mycket möjligt att den nya sadeln inte passar så bra längre. Som någon sa så förändras ju hästryggen ständigt. När sadelgjorden skall dras åt så vet hästen obehaget som kommer och spänner sig. Det kan då bara bli värre och värre, hästen håller andan, blåser upp sig och kan bli snurrig och trilla som du säger (minnet av förra gångens obehag stegrar obehaget från gång till nästa). Då är det viktigt att du väntar ut hästen och spänner mjukt och försiktigt först när du ser att andningen kommer igång (andas ut).
Det kan också vara att du nu lägger sadelgjorden på ett lite annorlunda ställe än du brukar. Kanske har du nu bestämt dig att sadeln bör ligga längre bak och då hamnar gjorden längre bak med och hamnar på någon blodådra/nerv. Min ena häst måste man vara jättenoga med att lägga gjorden på rätt plats.
Hälsning Maja

Håller med om att det låter som sadelgjordstvång. Jag gjorde precis om ett par andra här 1 hål i stallet, gick ut, 1 hål till gick 20 m, ytterligare 1 hål och satt sen upp från pall och lät henne omedelbart gå fram (hon kastar sig handlöst bakåt och ramlar ihop annars) spände sedan sista hålet medan hon gick. Detta fungerade alltid!
Lycka till!

Tror också att det är någon typ av sadeltvång. Men sen kan man ju tycka att det är konstigt att hon börjat med det nu och inte tidigare. Det kan inte vara något med den nya sadeln som kanske utlöser det fastän att den ligger rätt. Det kanske bara är innan den format sig efter hästen.

Eller så kan det kanske ligga någon nerv som kommer i kläm just där....

Bara lite spekulationer..... :p

Låter som typsikt sadelgjordstvång.
Vad är din häst för ras?
Min häst har sadelgjordstvång/kramp. Såsom jag har fått förklarat för mig så kan det bland annat bero på att vanligtvis så har fullblodshästar, eller hästar med mkt fullblod i, en nerv på magen som sitter mkt ytligare än på andra typer av hästar. Den nerven kan komma i klämm när man spänner gjorden. Jag brukar även märka på min häst när jag spänner tömkörningsgjorden och täckesgjorden, så jag får vara extra försiktig.
Sen har jag hört att det finns fall bland bla. travare där de har lagt sig ner med selet och sulkyn, med förklaringen att de försöker slippa undan arbetet, hur mkt sanningen som ligger i det vet jag dock inte.
Sadelgjordskramp kan också komma från smärtor såsom för trång sadel, sned rygg, svaga/onda muskler osv osv. Detta måste man ju självklart kolla upp först.
Om det är 4 månader sedan sadeln provades ut är det med all säkerhet dags för en återkoll, på 4 månader kan det hända mkt med en hästrygg.

Några tips för hästar med sadelgjordskramp:
Prova olika gjordar! Jag vart rekomenderade en superbred lädergjord, just pga av gjordkrampet, men den gillade hon inte alls, numera går hon med en smal i textil. Finns dock några nya intressanta gjordar på marknaden som man kan prova. Ibland kan det hjälpa med ngt fluffigt på gjorden som tex. fårskinn

Massera maggen innan du spänner gjorden! Hästen kan spänna sig just pga av att den vet att det kommer att bli obehagligt när sadelgjorden spänns.

Gör maglyft, både rent spontant och innan sadling. Bäst är det om man är två stycken men det går att göra själv också. Ta en handduk och stå på varsin sida om hästen, tryck handuken långsamt uppåt och håll emot en stund och släpp sedan efter LÅNGSAMT.

Spänn ett hål i taget. Lägg på sadeln, kratsa hovar, spänn första hålet, tränsa, spänn andra hålet, ta på dig hjälmen, spänn ett tredje hål osv osv

Hon är korsningsponny, fullblod/new forest (mkt fullblod). Gjorde efterkoll av sadeln i fredags 27/8 i samband med att jag "fyllde på"/stoppade om den, och den ligger fortf. bra. Tack alla för era svar. Nu har jag fått lite tips som jag får prova mig fram på.

Spänn ett hål i taget. Lägg på sadeln, kratsa hovar, spänn första hålet, tränsa, spänn andra hålet, ta på dig hjälmen, spänn ett tredje hål osv

Det finns hästar som ramlar ihop av att man kratsar hovarna på dom efter sadeln lagts på ryggen coh det spänner runt magen.. alltså att man lyfter bena efter sadling.. ( jag har itne sånna hästar ) men jag jar hört att det är en reflex.. så det kan vara en tokig ide just att kratsa hovarna efter man sadlat på vissa hästar.. men det finns ju annat man kan göra.. gosas tex.. :)

min häst gjorde liknade förr...
de är inte konstaterat att de är sadelgjords tvång men något liknande iaf.
Nu när jag sätter på henne sadeln brukar jag börja med att longera..men jag behöver inte de men jag har gjort de till en rutin då hon nyligen är inriden.
Jag gör däremot så att jag sadlar och drar åt så mycket jag kan sedan ber jag henne gå frammåt...ibland hoppar hon rakt upp i luften och bockar och ibland reagerar hon inte alls..hur som hellst sadlar jag alltid ute försäkerhets skull.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det hela började för ett par veckor sen. Jag satt en kväll och spelade gitarr, med benen i kors ca 1,5 timme. Det övre benet (högra)...
Svar
16
· Visningar
4 264
Senast: Antooox
·
Hästhantering Skriver problemen direkt: 1. Försöker slingra sig vid utridning. 2. Vill inte bli riden i paddocken. 3. Flyttar sig vid sadling. 4. Är...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: trailtokan
·
C
Hästmänniskan För ca. 3-4 veckor sedan var jag med om den allvarligaste ridolycka jag varit med om hittills. Jag jobbar som hästskötare och...
Svar
17
· Visningar
5 609
Senast: Seabisquit
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 173
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama