Vastgota
Trådstartare
Jag går en kurs i specialsök, och börjar bli lite fundersam. Det är belönings-sättet som inte riktigt "makes sense" för mig. De vill inte att vi skall använda klicker för att markera rätt beteende, för att de menar att det är en "social" grej, att hunden då blir mer inriktad på föraren och att få sin belöning än att hålla fokus på det den har hittat. Istället tycker de att belöningen skall komma seglande över huvudet på hunden och landa framför den när den är fokuserad på rätt sak, lite som "en skänk från ovan". Belöningen skall då vara antingen en leksak, eller en liten påse med godis som man sedan öppnar tillsammans och hunden får några bitar av. Tanken är att man skall spela på hundens bytsemedvetenhet, att hunden tar belöningen i munnen och bär på den en bit, skakar och "dödar" den ses som extra bra. Om det är en leksak skall man helst inte kampa med den, utan att få bära en bit skall vara belöning?
Det jag är fundersam över är att det blir väldigt låg belöningsfrekvens, om godispåse används så tar det en stund innan man fått upp godisbitarna, och jag tycker inte att det verkar som att min hund tycker att något av sätten är en belöning alls. Han hade väldigt högt driv i början av kursen, men verkar mer och mer tappa intresset, det känns som att vi håller på med avinlärning? Allt är mer intressant än doften nu.
Spontant så vill jag klicka, och ge snabb godisbelöning med belöningsplacering precis vid doften.
Ni som har hållt på med detta, hur har ni gjort med belöningar?
Det jag är fundersam över är att det blir väldigt låg belöningsfrekvens, om godispåse används så tar det en stund innan man fått upp godisbitarna, och jag tycker inte att det verkar som att min hund tycker att något av sätten är en belöning alls. Han hade väldigt högt driv i början av kursen, men verkar mer och mer tappa intresset, det känns som att vi håller på med avinlärning? Allt är mer intressant än doften nu.
Spontant så vill jag klicka, och ge snabb godisbelöning med belöningsplacering precis vid doften.
Ni som har hållt på med detta, hur har ni gjort med belöningar?