Belgisk Jätte

S

sssara_

Hej!
Funderar på att köpa en Belgisk Jätte! Vet inte riktigt hur dom är?!
Måste man ha 2 jättar eller kan man ha en själv? Hur är deras temperament? Jaa, jag har ganska många funderingar, men om ni vet något om dom kan ni gärna svara. ;)

Sv: Belgisk Jätte

Hej!
Funderar på att köpa en Belgisk Jätte! Vet inte riktigt hur dom är?!
Måste man ha 2 jättar eller kan man ha en själv? Hur är deras temperament? Jaa, jag har ganska många funderingar, men om ni vet något om dom kan ni gärna svara. ;)

Jag har 2 jättehonor..(som jag tar kullar på). De är trevliga. Lite skyggare & tuffare än Fransk Vädur. ´Kräver mkt utrymme & mkt käk. Mina går ihop men då har de en stor inhägnad, de är som "vanliga" kaniner, ju större utrymme desto mindre risk för slagsmål.

Jag har 2 jättehonor..(som jag tar kullar på). De är trevliga. Lite skyggare & tuffare än Fransk Vädur. ´Kräver mkt utrymme & mkt käk. Mina går ihop men då har de en stor inhägnad, de är som "vanliga" kaniner, ju större utrymme desto mindre risk för slagsmål.

Och jag går tillbaka till fransk vädur snart (hoppas, hoppas), visserligen har jag ju kvar min belgiska jättehona. Men vilken bra beskrivning på dem, skyggare och tuffare. Stämmer ju. :laugh:

Min hona är världens mysigaste! :D
Vill gärna vara med överallt, trots att hon är lite försiktig i början.
Älskar att bli klappad och pussar gärna på fingret/handen när man sätter dit den för att hälsa. :)
Hon och jag brukar ligga i hagen nu när det är varmt ute och mysa.
Jag börjar klappa på henne och hon blundar, gnisslar lite tänder och njuter.
Sen sticker hon upp huvudet och börjar pussa jättemycket på min hand.
När hon slutar är det min tur igen att klappa och så kan vi hålla på i timtal. :love:

Många brukar vara rädda för min Järnsaxa i början, men till slut charmar hon även den mest försiktiga person. ;) :D

Det som är just med belgiska jättar, som jag märkt, är att det gäller att man ser till att vänja de vid lyft.
För man vill inte ha en sprattlig belgisk jätte.
Tyvärr vill min hona inte bli lyft, är kombination av lite dålig träning och att hon är väldigt höjdrädd.
Sen kräver dem ju som sagt mycket större yta än ex en dvärgvädur.

Lite bilder på min sötnos, lägger som länkar, då de är lite stora.
Järnsaxa ca 8,5 vecka gammal.
16 veckor gammal, gosar lite med min lillebror.
Nu, 1 år och 7 månader gammal.
Fina tösen.
Vithårig runt ögonen och längs buken, trots sin knappa ålder.
Mysiga damen.

Låter lite motsägelsefullt, kan ni inte vara snälla och utveckla det där? ;)
Jag tycker stora kaniner är jättecoola, men franska väduren är nog mer "gosedjurssöt" jämfört med belgiska jätten.

Jag insåg när jag skrivit det att det var lite motsägelsefullt :laugh:

Okej försöker igen. De är skyggare men vassare i temperamentet.
De kräver mer arbete för att bli tama, samt är lite mer vaktiga än mina franska vädurar varit. De är "vassare" helt enkelt. Jag personligen älskar franska vädurar.. Jättarna är trevliga men inte i närheten så lätta & tama som FV.

(Nu kommer ni bukare att gå i taket..) men då mina är avelskaniner för köttproduktion så funkar det bättre. Har svårare att slakta manteltecknade, hängörade franska vädurar jämfört med viltgråa belgiska jättar.

Och jag går tillbaka till fransk vädur snart (hoppas, hoppas), visserligen har jag ju kvar min belgiska jättehona. Men vilken bra beskrivning på dem, skyggare och tuffare. Stämmer ju. :laugh:

Är också supersugen på en fransk vädur till sällskap. Blir nog en sådan när vi har vår gård vi letar efter....

De är skyggare men vassare i temperamentet.
De kräver mer arbete för att bli tama, samt är lite mer vaktiga än mina franska vädurar varit.

Tror det där beror mycket på hur de är uppfödda.
Mina hona är den mysigaste och absolut trevligaste kaninen som finns (precis som mina andra).
Hon har aldrig varit det minsta vaktig eller "vass" i temperamentet.
Inte heller tog det lång tid alls innan hon var jättetam. :)
Hennes föräldrar och syskon (både ur samma kull och kullar efter) är precis som min hona och har samma mysiga temperament.

Jag märker jag valt fel linje av belgiska jättar. För jag känner så väl igen min hona av vad tessiem beskrivit.

En kompis till mig hade över 30 kaniner när vi var yngre!

Jag var kaninvakt de gånger hon var borta och ibland tyckte jag att det var lite läskigt att sträcka in handen till några av kaninerna.
Men aldrig någonsin till hennes "jättar". Aldrig att de stampade eller stod och bet i gallret utan de låg lojt och väntade på sin tur!
Speciellt en hankanin var så fruktansvärt go!

Sävlig som tjuren Ferdinand men inte speciellt social i början. Det var först när han hade lärt känna en som han kom fram till en men då kunde han gosa hur mycket som helst!
Denna kanin följde med ibland i rockarden när hon var ute och körde!

Honorna bodde nog ensamma tror jag men den här hanen hade en liten hermelinkanin som sambo.
Detta funkade alldeles utmärkt!

Kan inte låta bli att lägga in en bild!

belgiskvdur.jpg

Obs! Det är inte kaninvakten som är med på bilden...:p

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 134
Senast: Red_Chili
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
971
Senast: ako
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Efwa
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar