Behöver tips?

K

Krasux

Har ett litet problem med min nya pålla- men som lätt kan bli till ett stort problem. Det är nämligen så att hon har väldigt svårt för att gå ifårn stallet och de andra hästarna. Eftersom jag oftast rider själv, är det ett måste att hon klarar att gå ifrån sina kompisar utan att konstra.

Det hon gör är att hon först har bråttom iväg, sen efter ett femtiotal meter tar det tvärstopp! Kastar med huvudet, backar ner i diken, lyfter i fram och gör kast åt sidan för att vända om. Jag är vanligtvis inte en ganska orädd ryttare, har själv ridit in och tävlat flera hästar, utan blir mest irriterad på henne eftersom jag vill att hon ska vara en trygg/säker häst, och som hon alltid är om hon har sällskap eller när man väl kommit iväg. Men just det här tycker jag är obehagligt, det verkar som att hon gjort detta förr och vet att det fungerar, eftersom hon utan tvekan vill ha en av.

Har nu gjort som så att jag alltid går med henne från stallet, promenerar en bit och sen sitter upp efter ett tag. Då funkar det hur bra som helst! Men såhär vill jag inte hålla på!

Ngn som har tips!!??

Sv: Behöver tips?

Ops, ser att jag uttryckte mig knasigt. Ska stå; jag är vanligtvis en relativt orädd ryttare!

Kan du inte ta hjäp av någon ett par gånger som "möter" er med en morot el liknande en bit bort. Ingen häst utan bara en person. Det blir lite som orientering och på varje kontroll får hon beröm/belöning. Då lönar det sig ju att traska vidare för att komma till nästa kontroll. Måste du alltid rida på samma håll? Är det samma sak om du rider en annan väg? Skulle tro att det släpper ganska fort om man bara lyckas några gånger på rad. Skillnad med mörkt eller dagsljus? Min ena är rysligt mörkrädd och går inte ett steg längre än vad gatlyktan lyser. Börjar bli bättre, men jag posterade syrran ute i mörkret så pållen hörde en välbekant stämma och tordes gå dit. Nu går det faktiskt riktigt bra även utan syrran, men många spöken finns det och det är såklart skönare att få gå o trampa någon på hälarna som kollar att det är säker mark framför!

Haha, shiet de låter precis som hästen jag red förut och även foderhästen jag har nu har visat lite såna tendenser, men hon är ung så där gick de fort att få bort beteendet. Båda sto och fux ;)

Det enda sättet att ta sig förbi problemet var att visa vem som bestämde, sätta hårt mot hårt. Du bestämmer att ni ska gå fram, förstärkt med spö. Hästen kommer troligtvis då ruska ännu mer på huvudet, resa sig, kanske göra nå katthopp men är du bestämd och inte ger dig så ger sig troligen hästen snart med. Och du får en trogen ridkompis som vet vad som gäller :)

Hon kommer säkert dock försöka testa igen, men de är bara att va bestämd och eftersom du misstänker att hon lyckats med de där förr så lär de säkert ta ett tag innan ni löst problemet.
För att inte riskera att hon ska stegra så otäckt högt så hjälpte en martingal mig väldigt mycket.

Tack för tipsen.

Det spelar ingen roll vart vi rider eller om det är mörkt/ljust ute. Hon vill helt enkelt inte gå, men som ngn sa så testar hon mig ju...
Det är väl bara att utrusta sig med säkerhetsväst och ev. martingal och driva på... Är mest rädd att hon trots allt ska få av mig, och springa hem...För gissar att klarar hon det en gång kommer hon fortsätta försöka. Sen känns det trist också att man ska behöva bråka om det, vill att även andra ska kunna rida henne, men det är ingen som har lust efter att ha sett hur hon beter sig... Hon är världens trevligaste häst att hantera och rida annars, det är bara just det här.

Men tror att det helt enkelt är så att mitt mod sviker nu, har aldrig vart med om en häst som rest sig eller kastat sig som hon förut...:confused:

Mitt arabsto var precis likadant! Gick jag en bit bort så fungerade det, men inte direkt från stallplanen, och jag lovar, jag satt en gång på henne i 4 timmar och hon vägrade helt enkelt... :eek: Backade henne från stallet en gång, det gick men var ganska jobbigt, och hon blev skit sur när hon kom på att hon var lurad. Jag började med att gå med henne en bit, sitta upp och rida i tio minuter utan att kräva något, sen vartefter ökade jag tiden vi var ute och hoppade upp på närmre avstånd hela tiden. De tar några veckor men det fungerar :D

Krasux skrev:
Tack för tipsen.

Det spelar ingen roll vart vi rider eller om det är mörkt/ljust ute. Hon vill helt enkelt inte gå, men som ngn sa så testar hon mig ju...
Det är väl bara att utrusta sig med säkerhetsväst och ev. martingal och driva på... Är mest rädd att hon trots allt ska få av mig, och springa hem...För gissar att klarar hon det en gång kommer hon fortsätta försöka. Sen känns det trist också att man ska behöva bråka om det, vill att även andra ska kunna rida henne, men det är ingen som har lust efter att ha sett hur hon beter sig... Hon är världens trevligaste häst att hantera och rida annars, det är bara just det här.

Men tror att det helt enkelt är så att mitt mod sviker nu, har aldrig vart med om en häst som rest sig eller kastat sig som hon förut...:confused:

Mitt fullblod gjorde sådär, det är vansinnigt irriterande. Vi har backat ned i diken och in i elstängsel, om jag har "gått på" henne så har hon börjat studsa upp och ned, eller rest sig och vänt. Det är ju inte hela världen om man har gott om utrymme, men ingen höjdare om man inte har det. Mitt knep är att lugna ned henne, för ju mer jag tvingar henne desto "stissigare" blir hon. Det har kunnat vara vid en massa olika tillfällen, även långt hemifrån. Så här gör jag:
När hon backar eller försöker vända, lugnar jag ned henne genom att ställa henne åt sidan, dvs vända 90grader, stå stilla en stund och sedan vända tillbaka mot det håll vi var på väg och försöka igen. På henne fungerade det, det blir lite "utnötningsmetod", utan tvång eller bråk...

Gillar den idén.. Ska prova så snart som möjligt. :rofl:

Återstår att se hur det funkar...

Jag förstår verkligen vad du har för problem.. Sitter nämligen själv och rider en likadan.. grrr.... Allt har fungerat jättebra fram tills idag när vi fick ta hjälp av en som ledde oss bort till skogskanten.:mad: Men det är ju bara att ta nya tag i morgon..:angel:

Men min teknik som fram tills idag har fungerat jättebra är; Så fort jag har suttit upp så låter jag henne gå kankse 3-4 steg sen stannar jag hästen och använder rösten. Berömmer massor. Klappar och låter henne titta runt på omgivningen men alltid huvudet åt det håll vi ska åt. Alltså inte titta efter kompisarna osv. Sen när jag känner att hon är lugn så ber jag henne gå framåt igen (vilket jag då hoppas att hon gör. :smirk: ) Då direkt hon går framåt, beröm, men bara 3-4 steg sen stopp igen.. Massa beröm när hon stannar, eftersom det va jag som ryttare som bad henne stanna innan hon själv kom på att hon skulle stanna. Klappar, låter henne titta, framåt, bromsa, framåt, bromsa.. Ja du förstår. Jag fortsätter samma procedur ända fram till skogen.
Då när jag inte låter henne gå fram utan stannar henne hela tiden så vill hon automatiskt själv gå framåt. Lite så hon tycker att jag är knäpp som inte vill framåt.. Lite förvrängd psykologi typ..=)

Funkar ungefär samma som när hästen brallar iväg och man smackar på den mera så tror den att det är människan som bestämde att det skulle brallas. Då när man bromsar så lyssnar dom igen. Konstigt men det fungerar.. =)

Lycka till!

Hade ett nästan likadannt problem förut...:devil: min häst som var både sto och fux :smirk: va nästan ohanterlig när hon kom till mig kunde inte ens leda in henne till stallet och absolut inte rida henne själv..men jag satte bara igång med ledarskap och hon fick världens förtroende för mig och struntade totalt i dom andra hästarna till slut, behövde inte ens har grimskaft när jag hämtade henne ifrån hagen och skulle till stallet hon följde mig vart jag än gick :love: sen kunde vi ju ha lite problem även när allt gick bra som tex. gå över broar då kunde hon visa samma tendenser som innan...stegra, bocka, slänga sig åt sidan och så vidare men då var det bara att visa att det är jag som bestämmer och sen gick hon fint över alla gånger..;)

hoppas det löser sig för dig!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
587
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur