Behöver tips om bett

Solvira

Trådstartare
Förr ett år sen hoppade jag alltid med pessoa på min halvblodsvalack. Han är en mycket stor och stark häst, som på den tiden inte gick att hålla i hoppningen utan pessoa. Nu är han mer rutinerad, och vi har också slipat bort de hakar som vi upptäckte att han hade. I dressyren kan jag rida på "vanligt" tränsbett nu, eller tredelat om jag så vill. I hoppningen blir han däremot för stark för mig med tredelat, och pessoa tycker han blir för skarpt. Nån som har nåt tips på vilket bett jag skulle kunna använda?

Jag rider min ene unghäst på ett tredelat bett med D-ringar, jag är ingen bettexpert så just vad skillnaden mellan ett sådant o ett med rörliga runda ringar är vill jag inte uttala mig om, men på min 6-åring som också blir för stark på de vanliga 3-delade är detta utmärkt iaf!

Pelham med två tyglar, kanske?

Visserligen har det kinnkedja och verkar på ett annorlunda sätt än pessoat, men eftersom din häst inte gillar det så kanske pelhamet blir rätt bett för er?

Eftersom du har två tyglar till ett pelham så tar du ju bara i stången när det behövs.

På vilket sätt blir din häst stark? Om han tar upp huvuet är ofta pelham ett bra alternativ, om han däremot tar ner huvudet (faller frammåt) kan det vara bättre med ett gags. Pessoa kan man säga tillhör gagsfamiljen, men är enligt mig inget bra bett.

pessoa har ju en hävstångseffekt som aldrig tar slut, men på pelham finns det ju ett stopp. tror dock att med delta blir det också för starkt, men med två tyglar är nog värt ett försök..

hej! läste ditt inlägg, men är väl ingen bettexpert.. Ett vanligt fel man gör expelvis med bett är att man byter och byter utan att ta reda på orsaken till varför hästen är så stark "het". Det kan i många fall vara att hästen får för mkt kraft eller foder som gör att han blir för het. Kanske kan det vara din sits som han tolkar fel och gör att han blir het.

Jag hade oxå problem med bett tidigare men med NH- träning i kombination med att byta med två olika bett och det har gjort resultat, hästen blir då uppmärksam då man växlar mellan två olika bett.
Hoppas detta kan hjälpa dej i fortsättningen med din häst.

Jag kan ju inte med 100 % säkerhet säg att det är sårhär, men jag är ganska säker på det: att han helt enkelt tycker det är så roligt att hoppa att han blir pigg. Han drar inte vid markarbete och lägre hinder, det är när det blir hinder som han hoppar över som han blir stark. Han "drar på" väldigt mycket när vi löshoppar också. Men han är, som sagt, inte särskilt stark annars.

Han blir stark framåt- nedåt, när man hoppar och drar liksom iväg och blir lång. Så kanske är ett gag-bett något jag ska pröva. Har funderat på pullarnosgrimma också (just nu har jag en pullbacknosgrimma), hur pass "väl" funkar det?

varför inte pröva en jaktstång? köp en sådan där det finns fästen för tyglarna i bettringarna, då kan du ändra skarpheten på bettet genom att flytta tygeln.

Ja, jag funderade lite på jaktkandar förrut. Men så fick jag för mig att det var för skarpt. :crazy:

prova ett gag, det liknar pessoa lite men det verkar på ett litet annorlunda sätt, Kulbett / Waterfordbett är också något du kan prova... :)

Nu är jag ingen expert på bett men varför pröva superstarka bett...
När jag köpte min häst så gick hon på rakt pessoa men snart bytte jag till ett vanligt oledat rakt bett och det fungerade mycket bättre och dessutom slapp man hävstångseffekten.....

Då tror jag på ett gags, eftersom du behöver hjälp att få upp huvudet på din häst. Många tror att ett gags verkar nedåt men det verkar istället uppåt, när du tar i tygeln dras bettet uppåt. Gags är inget skarpt bett, det är ett vanligt tränsbett som det blir viss hävstång/verkan uppåt.

jag har en pullarnosgrimma + ett tre-delat bett på min pålle när jag hoppar med henne, hon blir ochså ganska stark, men då brukrar jag bara göra massor med förhållningar och verkligen rida henne och kontrolera henne ordenkligt efter hindrerna. Och då brukar det fungera rätt bra! Så jag rekomenderar en pullarnosgrimma!

jag har en pullarnosgrimma + ett tre-delat bett på min pålle när jag hoppar med henne, hon blir ochså ganska stark, men då brukrar jag bara göra massor med förhållningar och verkligen rida henne och kontrolera henne ordenkligt efter hindrerna. Och då brukar det fungera rätt bra! Så jag rekomenderar en pullarnosgrimma!

Okej, det verkar ju vara vad jag bejöver. :) Man kan inte kombinera gag/pullarnosgrimma, eller är det är väldigt dålig idé?

Pelham kanske...om du inte redan har ett kan du ju testa ett riktigt smalt tredelat. Funkar på min häst iaf.

Det blir nog en jättebra kombination :). Nu gäller det bara att testa och blir det inte bättre får du testa nått annat. Bett är ju en hel vetenskap....

lycka till! :bump:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 904
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar