Behöver sadelhjälp, är min sadel för vid?

Domino_s

Trådstartare
Ja, precis som rubriken säger. Jag vet att det är jättesvårt att "prova-ut" efter bilder. Jag har haft sadeln sen i somras och då blev den utprovad till min häst.

Nu har vi haft lite otur med skador och hon är inte så mycket igång, jag tycker dock att sadeln börjat lätta väldigt mycket bak. Lite har den alltid stått ut, men den har känt som att den legat i lod ialla fall, nu känns det som att den tippar framåt när jag spänt sadelgjorden. Men endast när jag har padden, när jag spänner den utan pad, ligger den kvar...:confused:

Är det så att min häst tappat lite muskler och sadeln blivit för vid (vilket man kan tycka skulle vara felet) eller kan det vara nåt annat. Själv tycker jag nämligen inte att hon ändrat sej något...:crazy:

Släng en kik på dessa bilder och säg vad ni tycker. Sista bilden står hon och vilar på ett bakben med det andra in under sej, det är därför sadeln ligger snett och ser lite skum ut.

Mvh Domino_s

Sv: Behöver sadelhjälp, är min sadel för vid?

För smal och ligga för långt främ.

Ursäkta språket men F*N! Andra sadeln iår jag får byta för att den är för smal. Jag tycker jag lägger den tillräckligt långt bak, får dra bak den ännu mer och ta nya bilder, hon har ju så enormt stora bogar att det är svårt att hitta rätt läge.

Tack för ditt svar! Kika gärna in igen och säg vad du tycker när jag dragit bakd en ännu mer.

Mvh Domino_s

Sadeltilpasning kan ikke bedommes ud fra billeder. Der skal faktisk rytter på og hest i bevægelse for at virkelig finde ud af det. Og så skal man også helst ride i en bare bom, for at man faktisk kan se hvad der foregår.

Det bedste at gøre er at mærke hesten igennem for tegn på smerte. Vejledninger findes her på både engelsk og dansk. Rid hesten med sadlen og så mærke igennem dagen efter. Det er allerbedste at have mærket hesten igennem inden sadlen blev taget ibrug, for at man kan sammenligne, fordi hvis hesten var redet i en anden sadel før, kan smerte skyldes dette istedetfor. Det tager et stykke tid at komme helt af med smertene, men meget lidt for at begynde at få dem.

Ursäkta språket men F*N! Andra sadeln iår jag får byta för att den är för smal. Jag tycker jag lägger den tillräckligt långt bak, får dra bak den ännu mer och ta nya bilder, hon har ju så enormt stora bogar att det är svårt att hitta rätt läge.

Tack för ditt svar! Kika gärna in igen och säg vad du tycker när jag dragit bakd en ännu mer.

Mvh Domino_s

Sorry Domino, vill inte göra dig ledsen :cry:
Sadel placering bestämts av sadelns rigging, du har en in skirt 7/8 rigg, att flytta sadeln bak hjälper inte, den komma att jobba sig främ till den naturliga
Heart-Girth lägget och bommen hamna upp på bogerna, result "sore shoulders", se du var concho sitter? där har du främ kant av själva bommen.

Titta främ i från se jag tidlig att sadeln är för smal, stor mellan rum, den sitta inte ner på hästens rygg.

Sadeltilpasning kan ikke bedommes ud fra billeder. Der skal faktisk rytter på og hest i bevægelse for at virkelig finde ud af det. Og så skal man også helst ride i en bare bom, for at man faktisk kan se hvad der foregår.

Det bedste at gøre er at mærke hesten igennem for tegn på smerte. Vejledninger findes her på både engelsk og dansk. Rid hesten med sadlen og så mærke igennem dagen efter. Det er allerbedste at have mærket hesten igennem inden sadlen blev taget ibrug, for at man kan sammenligne, fordi hvis hesten var redet i en anden sadel før, kan smerte skyldes dette istedetfor. Det tager et stykke tid at komme helt af med smertene, men meget lidt for at begynde at få dem.

Aha nu vet jag :idea:
Thank you for the site, Len Brown :D the old air craft desighner.
Did not know where he got too after he sold the ORTHOFLEX Co.
I got to say he is one hell of a guy, makes a bundle selling his company then works on his old wedge systom too sell which is nothing more than the old militrary blanket folding systom and calls it the "CorrecTOR"
He is good on ideas :idea:

Sorry Domino, vill inte göra dig ledsen :cry:
Sadel placering bestämts av sadelns rigging, du har en in skirt 7/8 rigg, att flytta sadeln bak hjälper inte, den komma att jobba sig främ till den naturliga
Heart-Girth lägget och bommen hamna upp på bogerna, result "sore shoulders", se du var concho sitter? där har du främ kant av själva bommen.

Titta främ i från se jag tidlig att sadeln är för smal, stor mellan rum, den sitta inte ner på hästens rygg.

Jag hade ute en duktig tjej idag, inte sadelutprovare på pappret, men rekomenderad av sadelutprovaren som inte kunde åka så långt.
Hon såg på 2 sek att den inte var bra, och när hon visade och la den längre bak såg jag också hur illa den låg. Jag fick in 2 fingrar framtill på höjden för att sadeln framdel hängde i luften och sadeln kom inte ner alls på hästen.
Så den ska jag absolut inte rida i nåt mer, känns skönt ändå att jag endast skrittar min häst senaste tiden... Annars hade väl stackaren fått ont i ryggen...:crazy: Jag tog lite bilder, kan lägga upp dem om nu vill, men det är inte vackert...

Om ca 3 veckor kommer det förbi en riktig sadelutprovare som bl a har med sej FreeMax (bomfri) westernsadel. Känns som att det är det bästa alternativet då fröken häst väljer att ändra ryggform var tredje månad...:crazy:

Tack för dina svar!

Mvh Domino_s

De fleste heste har problemer fordi sadler er "for bred" og ikke for lille. Og ingen vil nogensinde få lov til at ligge en bomløse på vores heste.
Men det er din hest, så du må selvom.

Leafhillranch: You shouldn't comment so much on things you don't know about. You clearly know nothing about The CorrecTOR or its effectiveness.

De fleste heste har problemer fordi sadler er "for bred" og ikke for lille. Og ingen vil nogensinde få lov til at ligge en bomløse på vores heste.

Leafhillranch: You shouldn't comment so much on things you don't know about. You clearly know nothing about The CorrecTOR or its effectiveness.

And how do you know that?
Just to put you straight I was the first one to bring in the ORTHOFLEX saddle and started saddle fitting here in Sweden.
The CorrecTOR panals are basicly the same as Len/Lisa Browns Flex Panal Systom that were bolted onto the saddle tree.

The wedge systom is the same as I had on my old ORTHOFLEX, it was a teddy bootie that sliped on over the panals, inside were rubber slices that could be arranged as filler, the same prinipel as the military use with saddle blankets, in the Swedish army under Karl Xll troopers used their meat rations as padding under a saddle sore horse, when they got to camp at night their meat was nice and tender and the horses sore would be on the way too healing, bet you didn´t know that :grin:

As a saddle fitter it was my job to teach people the anatomy of the horse and saddle, finding a saddle that fit and most important, HOW TO PAD!
The CorrecTOR is Lens further development of his old systom and the answer to riders who do not wish too bolt on Flex Panals too their saddles.
But the CorrecTOR will not help a fit where the saddle is totaly out of proportion to the horses shape, just as the old military padding was limited.

You never know who your talking to here on the internet ;)

Fast min sadel är för smal, den kommer inte ens ner på hästen. Hade kunnig ute idag som hjälpte mej.

Jag är också skeptisk till de "vanliga" bomlösa. Men jag har tittat på FreeMax och FreeForm. Lutar åt en FreeMax, har läst mängder med recensioner på den sadeln och alla säger att känslan är likvärdig som i en bomsadel...:laugh:

Det funkar inte för mej att hålla på att byta sadel var tredje månad, vilket jag gjort nu det sista. Och då är ändå alla de andra utprovade av en utbildad sadelutprovare.

Mvh Domino_s

Sørge for at studere de vejledninger, om hvordan at bedømme om sadlen passer hesten. Vi ved selv af erfaring, hvor dyrt det kan være at stole på sadeltilpasser. Det ene af vores heste blev stokhalt og fik en kæmpe hævelse på lænden, på grund af en professional tilpasset sadel (inden for de første uger, så den kan altså ikke skyldes at hesten havde ændret sig).

Der er kun få der har råd til at skifte sadel ud hver par måneder. Men hvis sadlen virkelig passet ordentlig fra starten, er det usandsynlig at udskift vil være nødvendig så hurtig.

Jeg vil ikke bruge noget som helst type bomløse på min hest. Jeg kender alt for mange med alvorlig problemer med dem, selvom de bruger de special underlag, osv.

Hvis du vælger at forsøge med en bomløse, skal du virkelig være opmærksom på din hest og tegn på ubehag. Det er svært at se fra billederne i den anden tråd, men det ser ud til at din hest måske er sunken bag skulderbladene, som er tegn på at der har været problemer med sadel i en længere periode.

Personligt har vi brugt CorrecTORen i snart to år. Med sadler der er langt fra at passe ellers. Og selvom vi rider mere end 5 timer ad gangen hver anden dag i et par måneder, er de rengående og smertefri. Også selvom de havde taget skade af de samme sadler før i tiden. Og det er kun to ud af de mere en 25 heste, som vi personlig kender til, som har fået stor gavn af produktet.

Men jeg forsøger ikke at sælge dig noget (det er heller ikke mig, som bragt emnet på banen). Jeg prøver at hjælpe dig lære, hvordan du selv kan sørge for at din hest trives, med det udstyr du vælger at bruge. Vi ved hvor dyrt og hvor hårdt det kan være for hesten, når man er afhængig på andre for det.

Bra att det inte är bara jag som har svårt att hitta sadeln till min häst.

Alla som ser henne tycker att hon har det perfekta sadelläget men icke.

Och efter många turer har vi hittat en tillräckligt vid simco, om några dagar får vi hem en big horn som skall provas som skall vara extra sadel.

Alla som ser henne tycker att hon har det perfekta sadelläget men icke.

Och efter många turer har vi hittat en tillräckligt vid simco, om några dagar får vi hem en big horn som skall provas som skall vara extra sadel.

Både Simco og Big Horn bruger Steele bom. Har du fortsat svært med at finde sadel, kan det være en god ide at prøve nogle sadler med andre mærke bom. Det er selvfølgelig lidt svært, da de fleste bruger Steele, men andre kan findes.

Alla som ser henne tycker att hon har det perfekta sadelläget men icke som nicke

Och efter många turer har vi hittat den perfekta sadeln som passar oss båda som hand i handsken

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 879
Senast: caballus
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 307
Utrustning Hittat en som jag tror kan funka på min häst. 4 år, halvblod, rak rygg, normalstor men lång manke. Får inte till bilderna i inläggen...
Svar
3
· Visningar
1 056
Senast: Estivuz
·
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
641
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka