Behöver lite hjälp.

GardenAngel

Trådstartare
Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden. Men jag lägger den här. =) Har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på.

Jag har ridit i.. kanske tre - fyra år, rider min bästa kompis ena islänning nån/några gånger i månaden och hjälper till i deras stall ibland. Rider på ridskola en gång i veckan. Har haft en sköthäst, en varmblodsvalack på 7 år, som jag inte klarade av, för han kunde tom mindre än jag och var minst sagt lite speciell i psyket.. Jag kan rida en häst i form i alla gångarter och kan göra skänkelvikning och framdelsvändning i praktiken. Har bara hoppat 75-80 cm... (pga min hopprädsla) Så min första fråga är, räknas jag som nybörjare? Eller vad räknas jag som?

I många annonser står det att hästen bara ska användas till promenadridning. Min syster menar att det är lite galopp i skogen och liknande, vad säger ni andra?

Jag är 177 och väger ca 80 kilo. Hur liten en häst vara max för att jag ska kunna rida den utan att det ska bli för jobbit för hästen, om den är hyfsat musklad.

Tacksam för alla svar.

Sv: Behöver lite hjälp.

För det första, varför vill du räkna in dig i nått speciellt "fack"? Jag tycker inte man kan dra en tydlig gräns mellan nybörjare och någon som ridit ett tag. Men du verkar ju ha hållit på med hästar en del och därför skulle jag nog inte säga att du är en "typisk nybörjare" right? ;)
Promenadridning är för mig mest skritt i skogen men det kan väl även innebära trav och galopp...
Vikt och längdfrågor är inte mitt område men jag skulle nog hålla mig till stora hästar om jag var du. Sen beror det ju på hur mycket du ska rida hästen?
Jag är själv 173 cm och känner mig ibland lite stor på ponnier även fast jag inte väger så mycket. Men det är främst under dressyrträning osv, i skogen rider jag mindre hästar ibland.

jo, när jag lägger ut annonser el. liknande så är det ju lättare att skriva att han är nybörjare eller nåt, än å skriva allt de jag skrev ovan.
Jo, jag rider inte ponny,, men jag tänkte mer lixom hur små stora hästar jag kan rida..
:bow:

GardenAngel skrev:
Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden. Men jag lägger den här. =) Har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på.

Jag har ridit i.. kanske tre - fyra år, rider min bästa kompis ena islänning nån/några gånger i månaden och hjälper till i deras stall ibland. Rider på ridskola en gång i veckan. Har haft en sköthäst, en varmblodsvalack på 7 år, som jag inte klarade av, för han kunde tom mindre än jag och var minst sagt lite speciell i psyket.. Jag kan rida en häst i form i alla gångarter och kan göra skänkelvikning och framdelsvändning i praktiken. Har bara hoppat 75-80 cm... (pga min hopprädsla) Så min första fråga är, räknas jag som nybörjare? Eller vad räknas jag som?

I många annonser står det att hästen bara ska användas till promenadridning. Min syster menar att det är lite galopp i skogen och liknande, vad säger ni andra?

Jag är 177 och väger ca 80 kilo. Hur liten en häst vara max för att jag ska kunna rida den utan att det ska bli för jobbit för hästen, om den är hyfsat musklad.

Tacksam för alla svar.

Det här med hur stora/små hästar du kan rida, jag är ca 173, väger lite mer än dig...Jag kan rida hästar runt 160...Fast jag tävlar en på 155, han har dock tinker i sig...... Det kan ju vara svårt att säga att den och den kan du rida....Det beror ju på hur hästen är byggd..:smirk: Du är ju dock rätt lång, så en häst över 160 är nog bra...Kanske :D

Har bara hoppat 75-80 cm... (pga min hopprädsla).[/QUOTE skrev:
om man är nybörjare eller inte har väl inte å göra med hur högt man har hoppat??!:confused:
Har själv ridit i 7-8 år och har hoppat 50 cm som högst!:p

Lord_Calvert skrev:
Det här med hur stora/små hästar du kan rida, jag är ca 173, väger lite mer än dig...Jag kan rida hästar runt 160...Fast jag tävlar en på 155, han har dock tinker i sig...... Det kan ju vara svårt att säga att den och den kan du rida....Det beror ju på hur hästen är byggd..:smirk: Du är ju dock rätt lång, så en häst över 160 är nog bra...Kanske :D

Okej, tack. Så tror du jag kan rida en nordis/arab som är 155? Som är välmusklad.

Tuffe_tuff skrev:
om man är nybörjare eller inte har väl inte å göra med hur högt man har hoppat??!:confused:
Har själv ridit i 7-8 år och har hoppat 50 cm som högst!:p

Njae,.. Jag själv tycker inte det, men jag vet bekanta till mig som gör de.. :crazy:

GardenAngel skrev:
Okej, tack. Så tror du jag kan rida en nordis/arab som är 155? Som är välmusklad.

Den har ju nordis i sig, så det borde väl inte vara några problem!!!:banana:

GardenAngel skrev:

Nordisar är ju lite grövre och viktbärande och araber är lite tunnare och viktbärande=du får en häst som antagligen ligger i mellan tunn/grov som är viktbärande! Så det går nog alldels utmärkt viktmässigt.
Längden vet jag inte rikigt..Du kan alltid lägga ut bilder när du rider så ser man hur det ser ut, för det här med längden är enligt mig väldigt individuellt. Jag anser att jag ligger på gräsen till för lång på min 151 häst (jag, 167) men min kompis som är nån cm längre än mig ser jätte bra ut på henne.
Anledning; mina ben är längre än hennes:smirk:

Sen är det absolut bästa; känn efter själv! Känn efter hur din sits är, skänkelläget osv. Kolla gärna i speglar om du har det i ridhuset och se hur det ser ut.

Lycka till! :)

Jaa du...
Om jag skulle räkna efter din ridmall skulle jag, efter tio år, vara nybörjare. Huruvida man kan rida en häst i form i alla gångarter beror definitivt mycket på hästen, om man själv inte är mycket duktig. Jag kan inte rida min medryttarhäst i form i trav konstant och definitivt inte i galopp eftersom galoppen är svår för honom, men skulle säkerligen kunna göra det på en lugnare lektionshäst. Jag har dessutom bara hoppat 70 än så länge, vilket kanske innebär att jag efter många hästar och lektioner fortfarande är nybörjare på hoppning, men inte dressyr.

Sen kan man ju vara nybörjare på annat. När du säger att din förra sköthäst hade underligt psyke, beror det på att han hade muskelproblem och skenade för en fluga, eller var han för svår för dig vid t.ex. uteritter? (Menar absolut inte att kritisera dig, utan att man måste fundera över vad man kan och inte kan :) ).

Jag tycker inte att du är nybörjare inom dressyren, utan på god väg. Sen beror det också på vad du ska annonsera för. Jag gissar att det är för en medryttarhäst/ sköthäst. Då är det förstås viktigt att du förklarar vad du kan om bandagering, sårskador, mockning, foder etc. Det behöver ju inte stå i annonsen, men det är viktigt för ägaren att veta.
Lycka till!

Precis Danilo, jag håller med, men som sagt, det är ju kanske lite mycket att skriva i en annons att jag är expert på mockning och på fång. Och att jag kan alla olika prisklasser för foder och allt sånt.. Så ni kanske förstår vart jag ville komma med min fråga..

Hehe, jag förstår mer och mer felet i min fråga. Det är lite sjukt, mn förra veckan var jag sjuk hela veckan och den veckan satt jag vid datan 10 timmar per dygn ungefär, bara då bukefalos. Tänk att man kan lära sig så sjukt mycket här. =)
Jag kan lixom ge svar på min egen fråga i princip. =)

Jag förstår :D , jag är själv sjuk nu och man har ju inte så mycket bättre för sig då...

Och jag håller med, det är alltid klurigt att skriva sådana annonser. Jag brukar tänka såhär: bättre att få många napp och sen tacka nej/ få ett nej än att skriva för komplicerat eller nervärdera sig själv. Sen vill jag ju absolut inte ta någons tid, så därför är jag noga med att få veta så mycket om hästen som möjligt i mail/telefon innan jag åker och hälsar på. Ett sätt kanske?

Jo, så känner jag oxå. Hehe. Men sen är det ju svårt att få ut en annons som "inte syns" om du förstår vad jag menar.. Så vi får la si hur de går för mi. =)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 707
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 550
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet