Behöver hjälp - Nervig häst!!

VIPjossan

Trådstartare
Hej skulle behöva lite hjälp av någon som är i samma sits eller har varit.

Jag köpte ny häst i september.
2 veckor senare hände det man inte vill ska hända, hästen blev sparkad i hagen och därefter blev det boxvila.
Nu i snart 4 månader har han stått på box och förns nu ska jag börja gå med honom... men det går liksom inte, han är tokig!!

Jag har börjat ge honom Equi Calm men jag vet inte om det fungerar? (har förvisso bara gett det i 2 dagar nu)
Någon som vet något bättre??

Jag vill bara få honom lugn så han inte gör illa sig själv eller någon annan.

Tacksam för massa kloka svar!! :bow::bow:

Sv: Behöver hjälp - Nervig häst!!

Be din veterinär skriva ut lugnande, Vetranquil är vanligt. Efter ett tag när de är vana att promenera lugnt så kan det åg att sluta med det. I övrigt så träns eller repgrimma på, beroende på vad du och hästen trivs med. Inspänning gör en del hästar lugnare (dvs i longergjord el dyl). Longerlina ifall hästen sticker iväg/reser sig.

Prova att sysselsätta hästen med morots-stretch, gå fram två steg, vända osv så att den blir nyfiken på vad du gör, NH övningar av diverse slag. Men det beror lite på skadan vad hästen får göra.

Jag var i exakt samma situation, verkligen helt samma, i våras.
Vi gav Ventraquil och sen gick min starka pappa med honom första gångerna tills han började lugna ner sig lite.
Equi-calm har funkat på honom dock bara mot att han var så stirrig och rädd, inte liksom lugnare i pigghet.

Repgrimma med rejält rep tycker jag är det bästa, på inhägnat område om du kan, ifall man skulle tappa dom.
Dom går ju inte av som en longerlina kan göra och dom är ju så starka så att om dom verkligen tänker dra så har man ändå ingen chans.
Om du kan så vore en pytteliten hage bra också, lite större än sjukhage men inte så stor att dom kan få upp farten och springa omkring.
Då får dom ut lite av energin utan att kunna röra sig för mycket. (nu är min häst skadad igen så jag har samma situation som förut, igen, om nån vecka när boxvilan är slut. Försökte gå mini promenad och det var mer på bakbenen några dagar sedan så det är min plan, lugnande och liten hage ett par dagar innan man kan börja gå med honom)

Alla hästar är ju olika, en del är nästan omöjliga att bara skritta med hur viktigt det än är, då får man låta det läka ut så mycket det bara går och sen släppa i liten hage/ avdelat ridhus ett tag innan man kan ge sig på att gå/ rida etc.
Säkerheten först faktiskt, så om hästen är helt galen så låt bli är mitt råd, om det inte går att göra det säkert.

Min skulle ha skrittat igång egentligen, men det var omöjligt, han var helvild och reste sig och gick över och bara drog totalt, så vi fick gå med honom i ridhus i en månad (drogad först) två ggr. per dag, sedan fick han gå ut i hage ett par veckor och sedan fick vi longera ganksa mcyket innan ridning.
Absolut inte vad vi ville men var enda sättet och vi såg till att det var rejält utläkt innan, och då höll han :)

Inte lätt situation, hoppas det går bra, men vänd dig till vet. som kan skriva ut lugnande, för allas skull.

Min 3½ åriga hingst är inne på sin 8'de månad av vila nu.
I början fick jag ge honom Sedalin vid behov, men sen har han accepterat läget.
Jag har dock gjort allt jag kan för att han inte ska ruttna på att ha det så här...har haft några boxhagar på olika ställen ute vid hans kompis så han inte behövt stå inne dygnet runt, och byggt flyttbara små fyrkanter där han kunnat stå och se nya vyer.
Han har även fått obegränsat med grovfoder/gräs i somras.
Jag vet inte hur låst din häst är vid att bara stå inne i boxen eller om du kan fixa nåt åt honom ute att stå i oxå...? Är det möjligt tycker jag att du ska göra det.
Och ge honom lite lugnande innan du ska promenera med honom, det är väl onödigt att han ska fara omkring med dig och kanske skada sig på nytt. Och led honom med lina så du inte tappar honom så lätt om det skulle hända ngt. Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka