Behöver hjälp att tänka!

Eastwick

Trådstartare
Nu får ni hjälpa mig att tänka!

Stoet jag har gick klass I både hopp och dressyr samt fick 8 på typen på treårstestet. Vintern efter fick hon ett sår som perforerade leden i en has bak. Detta resulterade i en pålagring vilket än så länge bara syns vid böjprov men hållbarheten vet vi ju inget om i framtiden.

Hon är idag 6 år och startade som 5 åring LC/LB dressyr lokalt med placeringar. Efter detta har jag inte lyckats mer än att hålla igång henne då dåvarande ryttare inte hade möjlighet att rida henne längre.

Vågar jag låta henne gå till hoppryttare eller sliter det mer på hasen?

Mitt drömscenario är att någon skulle vilja låna henne och tävla henne åt mig så länge hon håller så hon får meriter på pappret, men samtidigt är hon inte en häst jag släpper till vem som helst. Hon har en stor andel fullblod och får vävtendenser om livet blir ostrukturerat och rörigt, är van att få vara häst. Sadelgjordstvång finns där också om än under kontroll. Hon kan se riktigt cool ut men gömmer mycket stress inom sig.

Jag hinner själv inte med henne och medryttarannonser har inte gett ett enda svar. Sälja vill jag inte då hon är värd betydligt mer än vad någon vill betala för en häst med hennes skada.

Skall jag betäcka henne utan meriter? Är en sådan avkomma säljbar? Jag vill ogärna samla hästar på hög...

Vad tror ni kära bukefolk?

Sv: Behöver hjälp att tänka!

Hejsan!

En häst som bär mycket stress inom sig kan bli värre av att bli mamma, de kan bli agressiva och lynniga. Bara en tanke.

Visst kan man betäcka henne för hon har ju trots allt en merit som klass 1 som både hopp och gångartshäst. SKriv gärna vilka poäng hon fick samt stam.

Avkommorna är alltid säljbara, frågan är bara hur lågt du vill gå i priset för att bli av med dem.
Mycket hänger ju på syskon, samt övriga ston i nedåt stigande led. Finns det inga meriter hos övriga släktingar känns det kanske inte som en prestationssäker stam. Tänk noga efter.

Tack för svar!!

Hon är mycket lik sin mamma i temperamentet och hon är den mest lämpade mamma jag vet så det oroar mig inte. ;)

Hon är e. Blue Talk xx- Stanford- Herrera xx- Moderne xx. Visades med 878 778 på gång samt 877 på hopp, hoppar eg. ännu bättre men fegade ur på sista höjningen samt en matte som inte drev alls i nervositeten...

På mödernet finns dessvärre ingen prestation alls då mamman har ett missförstått sadeltvång och betecknades som oridbar och mormodern var en misslyckad galopphäst... Av syskonen så är storebrodern en trevlig häst som sålts som unghäst till en tjej som aldrig tävlat honom och det yngre sykonet förolyckades som 6 månaders. Nu finns ett ännu yngre syskon i Falun men den är bara 1 år.
Inte mycket att komma med där inte... :crazy:

Det är svårt att sälja hästar efter betydligt mer meriterade ston än ditt, tyvärr. Jag tror med allra största sannolikhet att du får skjuta till pengar på den avkomman, alltså du får inte det du lagt ut. Är du medveten om det och ändå vill göra det är det ju ditt beslut : ) Lycka till, hur du än gör.

Hej!

Nej det låter inte lätt, det som kanske bör oroa dig lite är att både mamma och hon har problem med sadeltvång. Detta är ju inte det absolut bästa som man kan nedärva.

Varför var mormodern en misslyckad galopphäst? Kan det ha varit sadeltvång där med?

Kan bara instämma, sjukt svårt att sälja sina avkommor...

Som jag har förstått det så är det ganska vanligt med sadeltvång på alla fullblod, inget problem alls på denna om man bara är lite försiktig när man spänner sadelgjorden. Det är där det blev fel med hennes mamma, det var inget känt begrepp på den tiden hon reds in, inridningssadeln passade illa så man var tvungen att spänna för kung och fosterland... stackars arma krake, inte konstigt hon blev överkänslig till och med för täckgjordar...

Tjäna pengar på avkommorna har jag inte tänkt, å andra sidan vill man ju inte gå back hur mycket som helst heller!

Nu kanske det löser sig ändå, jag la ut en ny annons som jag fått bättre respons på!

Liknande trådar

Gnägg Ens första häst är väl alltid lite speciell, och en bästa vän man har mycket minnen med. Men vem var just din första häst? Jag som TS...
2
Svar
33
· Visningar
4 138
Hästmänniskan Hej - jag behöver hjälp! Letade länge och väl efter vart jag skulle posta det här - men hittade inget. Jag blir så frustrerad och arg...
2
Svar
26
· Visningar
6 149
Senast: Maqurell
·
Hoppning Feg dressyrryttare tittar in lite snabbt här hos er på hoppsidan :p Har en 6-åring som nu ska börja hoppas lite mer regelbundet av en...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: vildros
·
Hästmänniskan Jag vet inte om jag är sveriges mest oturs förföljda människa!?! Men För att göra en lång historia kort: Köpte en unghäst efter ett...
Svar
6
· Visningar
1 395
Senast: asdfg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka