BehÖver Fett!!!

misen

Trådstartare
Vilket foder innehåller mest fett av alla foder som vi har här i sverige. Nu får han lucern och kraft grov 125 men tänkte byta groven mot något annat som har mer fett.. kan någon hjälpa mig

jag vet att doddson & Horrel har mkt fett i sin Build upp men finns det fler med mer fett i??

tacksam för hjälp

Sv: BehÖver Fett!!!

Varför inte ge olja som tillägg? Då får du mer energi (som jag antar att det ar det du är ute efter).

ja jag vet att oljan e bra men jag kan inte byta ut kraft fodret mot de.

Varfor byta nar du bara kan lagga till rent fett = olja? Eller ar det nagot annat skal som gor att du vill byta?

han får redan olja men d ejag undrar om det finns något mer komplett foder man kan ge som där e mer fett i än krafft grov 125.

börja kör en mix av build up & sixteen plus (dodson&horrell) när han sedan är såkallad uppbyggd går du över till staypower & sixteen plus. Deras foder är GULD och kan få den magraste hästen tjockis

Det enklaste du kan göra för att slippa foderbyte och invänjning på nytt kraftfoder är att byta rakt av till Krafft sport, det innehåller mer energi samt rek till hästar/avelsdjur tränande hästar som har svårt att hålla hull. Fördelen med kraffts produkter är att innehållet i dom gör att man kan byta direkt utan ett par v invänjning. Många tävlingsryttare ger Groov under träningstiden för att sedan "fluscha" dom med sport ett par dgr innan tävling för att få mera energi i hästarna. Jag skulle prova det samt fortsätta ge olja som du gör, du kan också komplettera med vetekli och betfor, det brukar vara positivt på smala hästar.

Glömde en fråga... Hur mycket grovfoder står han på nu? Vilken ras och vilken ålder är hästen i, samt vilken typ av arbete gör den? Hur mkt kraftfoder får den nu, samt är den avmaskad?

Varför vill du ge mer just fett? Är det för att hästen ska lägga på sig just fett på kroppen? Det kan den göra av energi alla former, inte bara genom att äta fett. Det billigaste och smidigaste är ju som de andra säger att röra ner nån dl olja i det foder du redan ger.

Hästen är en arab hingst på 28 år. tänderna är inte dom bästa så han får inte i sej mer än kanske 7 kg hösilage (äter ej hö) men han har fri tillgång. kan ej göra något analys på höet eftersom han får från olika skördar hela tiden annars slutar han äta helt. så vi måste byta hela tiden. därför kan jag ej ge några värden men det skulle tydligen va gansk bra värden sa bonden men det är ganska blött. de e nog 55 % ts tror jag kanske lite mer.

Han är avmaskad å ingen mask när vi kolade senas.

nu får han 4 kg lucern pellets och 1,5 kg Build up och ca ½ kg kraft grov 125. sen får han 5 dl betfor som blötläggs. upp till detta får han kalk, olja och mineraler.

Okej! Det känns som att ett byte till ett foder med lite mer fett i inte skulle göra så stor skillnad totalt sett ändå. Det blir samma sak att hälla nån matsked extra ur oljeflaskan:) Ser ut som en dyr foderstat förresten..:crazy: det är inte billigt när man ite får i den ordentligt med grovfoder.

Det enda tips jag kan ge är väl att du skulle kunna öka på grooven och oljan. Och se över så hästen mår bra i övrigt, hästen måste vara frisk och pigg för att fortfarande kunna hålla hullet.

Tror att det till din häst skulle passa med mer Lucern om han äter det. Det är ju ett grovfoder som innehåller mycket protein. Eftersom du ger pellets så kan han äta det även om tänderna inte är de bästa.
Krafft rehab är ju ett annat foder som sägs vara bra för seniorhästar.
Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka